Wereldreizigers.nl
Home » Afrika » Oeganda » Oost-Afrika op de scooter | Deel 10 | Muhorro – Hoima (100 km)

Oost-Afrika op de scooter | Deel 10 | Muhorro – Hoima (100 km)

Wie haalt het in zijn hoofd om ruim 3.000 kilometer op een scooter door Oost-Afrika te rijden? Op bezoek te gaan bij berggorilla’s? Scootersafari’s (bestaat dit woord?) te maken in vijf nationale parken? Om onder meer leeuwen, buffels, nijlpaarden en olifanten van heel dichtbij te bewonderen. Ik ben Eric en ik reis graag rond op een scooter. Lees hier deel 9 van het unieke verslag van een waanzinnig scooteravontuur in Oeganda, Rwanda en Kenia. In het tiende deel van deze reis rijd ik van Muhorro naar Hoima, een rit van zo’n 100 kilometer.

Een reis voor op je bucketlist
Rondreis Oeganda | Ontdek de parel van Afrika

Oeganda heeft ons hart meer dan eens gestolen en wat ons betreft is het een reisbestemming die bij elke wereldreiziger op de bucketlist thuis hoort. Ontdek waarom Oeganda de parel van Afrika wordt genoemd.

Een reis door Oeganda zal er één zijn om nooit meer te vergeten. Spot de tree-climbing-lions, ontmoet duizenden olifanten, sta oog in oog met Berggorilla's in de jungle en maak kennis met de prachtige cultuur.

Bekijk individuele reizen Bekijk groepsreizen
Door deze affiliate links te gebruiken support je ons zonder extra kosten. Dank je wel!

De Chinezen zijn gearriveerd…

Kagadi richting Hoima
Kagadi richting Hoima

Zo langzamerhand begin ik de infrastructuur van Oeganda te snappen. Des te verder weg van Kampala des te groter is de kans dat de wegen bagger zijn. ‘Kom je uit Fort Portal? Dan heb je die wegwerkzaamheden wel gezien. Binnen een paar jaar moet de weg naar Hoima volledig geasfalteerd zijn. Overal zie je nu Chinezen bij wegenbouwprojecten. Richting Hoima zul je ze zeker weer tegenkomen,’ aldus de receptionist van de Highway Standard Hotel & Lodge.

Vandaag wil ik in ieder geval van Muhorro naar Hoima rijden. De afstand bedraagt honderd kilometer. Over de eerste vijf kilometer van Muhorro naar Kagadi heb ik bijna een half uur geploeterd. Pffff… Wat een modderzooi.

De scooter op de rode glijbaan op 90 km van Hoima
De scooter op de rode glijbaan op 90 km van Hoima

Dan gaat het me voor de wind. Ruim dertig kilometer met een heerlijk zonnetje. De weg droogt echt snel. Tegen twaalven moet ik even in de ankers voor een kudde Ankole koeien. Eerbiedig wacht ik in de berm totdat deze kanjers me gepasseerd zijn. Op een hengst van een van die horens zit ik echt niet te wachten.

Ankole koeien op de weg richting Hoima
Ankole koeien op de weg richting Hoima

De eerste Chinezen verschijnen rond een uur of één op mijn pad. Onder hun supervisie zijn Oegandese wegarbeiders druk in de weer met bulldozers en ander grof geschut.

Bij een school valt mijn oog op een opmerkelijk bord. ‘Be a good time manager.’ Vandaag lijkt dat redelijk te lukken. Ik loop ruim voor op schema. Dat was een dag ervoor wel anders. Toen vertrok ik te laat en belandde als een verzopen kat in het pikkedonker in het gehucht Muhorro.

Time managers gezocht bij school nabij Kitoma, Hoima
Time managers gezocht bij school nabij Kitoma, Hoima

Een korte cursus Oegandese projectborden langs de weg

De euforie over mijn voorspoedige trip ebt snel weg. Caramba. Het kan dus nog veel erger. Het is drie uur en wat ik voor me zie doet me voor het ergste vrezen. Nog 25 kilometer te gaan… Dit is het betere plassenwerk. Meestal kun je er net langsheen glippen. Bij deze plassen lukt dat niet. Hoe ga je daar dan doorheen op de scooter?

Ik let heel goed op de plek waar de auto’s doorheen rijden. Hoe diep zakken ze weg? Vervolgens loop ik naar het einde en zet daar mijn bagage neer. En dan met redelijke snelheid erdoorheen. Het lukt maar kost heel veel tijd.

Het betere plassenwerk op 25 km van Hoima
Het betere plassenwerk op 25 km van Hoima

Hoeveel borden ben ik al tegengekomen langs de weg met het woord ‘Development’ erop? Of het nou een project van een hulporganisatie of de overheid betreft, de aanleg van een weg of een campagne tegen of voor iets waar een buitenlandse organisatie geld voor doneert. Development is het toverwoord. Ze ontwikkelen raak in Oeganda (en ook in de rest van Oost-Afrika). Vaak zijn de teksten op de borden nauwelijks meer te lezen. Niet zelden omdat het geld op is geraakt, de projecten geruisloos verdwenen zijn en niemand zin had om de borden te halen. Development…

Een medelingenbord langs de weg nabij Hoima
Een medelingenbord langs de weg nabij Hoima

In het niemandsland op 20 km van Hoima staat weer zo’n projectbord. Toch is er dit keer iets meer aan de hand. Het ‘Sustainable Development Project’ betreft de asfaltering van de weg van Kyenjojo naar KabAoya. Voor de financiering zorgen de Oegandese overheid en de Wereldbank. De aannemer is het Chinese Shengli Engineering Contruction (Group) of Shengli Oilfield. Wat doen die Chinezen hier? Oh ja Shengli is een onderdeel van de Chinese petroleumgigant Sinopec.

En wat wil het toeval? Er zijn enorme olievondsten gedaan in de beurt van Hoima. Om preciezer te zijn in en om Lake Albert en het Murchison Falls National Park. Het schijnt een van de mooiste parken van Afrika te zijn. Uitgerekend daar zit heel veel olie in de grond. En voordat je de olie wint, heb je een goede weg nodig… Of ben ik te achterdochtig?

Over olie en een eeuwenoud koninkrijk

Olie is onze trots. Dat is het vrij nieuwe motto van Hoima. In de jaren 2000 werden in het nabijgelegen Lake Albert enorme oliereserves gevonden. Sindsdien is Hoima bezig aan een snelle groei. Het aantal inwoners verdubbelde tot ruim 100.000. En zoals ikzelf aan den lijve heb ondervonden, wordt de infrastructuur in gereedheid gebracht om de verwachte olieboom te kunnen faciliteren.

Het centrum van Hoima
Het centrum van Hoima

Hoima is overigens ook de hoofdstad van het koninkrijk Bunyoro. Bunyoro is een van de oudste koninkrijken in Afrika. In de 13e tot de 19e eeuw vierde het koninkrijk haar hoogtijdagen en omvatte ook delen van Congo, Tanzania, Kenia en Rwanda.

Een avond in Hoima is ruim voldoende. Voor toeristen valt er nauwelijks iets te beleven. Voor mij is Hoima slechts een noodzakelijke stop op weg naar Murchison Falls National Park.

Daarover veel meer in het volgende deel.

Een reis voor op je bucketlist
Rondreis Oeganda | Ontdek de parel van Afrika

Oeganda heeft ons hart meer dan eens gestolen en wat ons betreft is het een reisbestemming die bij elke wereldreiziger op de bucketlist thuis hoort. Ontdek waarom Oeganda de parel van Afrika wordt genoemd.

Een reis door Oeganda zal er één zijn om nooit meer te vergeten. Spot de tree-climbing-lions, ontmoet duizenden olifanten, sta oog in oog met Berggorilla's in de jungle en maak kennis met de prachtige cultuur.

Bekijk individuele reizen Bekijk groepsreizen
Door deze affiliate links te gebruiken support je ons zonder extra kosten. Dank je wel!

Plan hier je vakantie naar Afrika

Avatar foto

Eric

Hoe is het om op een lokaal gekochte scooter ruim 10.000 kilometer in Madagascar rond te rijden? Of op een pikipiki (scooter in Swahili) door Oost-Afrika? In ruim 20 jaar heb ik ruim 100 landen bezocht. Dit heeft heel veel onbetaalbare reiservaringen opgeleverd, die ik graag met jullie deel.

ERIC – RUIM 100 LANDEN
– Reist graag op scooters
– Unieke reiservaringen delen.
– Favoriete bestemmingen: Madagascar, Oeganda, Japan, India en Colombia.

1 comment

  • die wegen zo herkenbaar. Gezien dat zware vrachtwagens in de modder wegzakten, wij trouwens ook een keer. Vrachtwagen werd er door 3 andere uitgetrokken en ja chinezen met de handen in e zakken gaven de Oegandezen aanwijzingen……………
    Wij waren echt in de rimboe maat met graven en boel gras onder de wielen eruit gekomen,

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
Copy link