WERELDREIZIGERS.NL

19.1K Followers

Offgrid 4×4 camper upgrade | Zware bladveren + Upgrade schokdempers | Zwitserland
Home » Campers » Offgrid 4×4 camper upgrade | Tough Dog schokdempers, OME HD bladveren en luchthulpvering

Offgrid 4×4 camper upgrade | Tough Dog schokdempers, OME HD bladveren en luchthulpvering

De vorige keer namen we jullie mee in het upgrade process van het elektronische deel van de 4×4 camper en plaatsten we om het echte #vanlife gevoel te kunnen ervaren zonnepanelen om Offgrid te kunnen werken. Nu enkele weken later zijn we met de volgende upgrade aan de gang gegaan: de wegligging van de 4×4 camper verbeteren. Om de boel te verstevigen aan de achterkant heb ik andere (heavy duty) bladveren laten installeren samen met (gigantische) nieuwe Tough Dog schokdempers. Ook heb ik daarbij ook direct nieuwe Luchtbalgen / luchtvering van Dunlop laten installeren. In dit artikel neem ik jullie mee in het hele proces en wat eraan vooraf is gegaan.

Lees ook:

  1. Offgrid 4×4 overland camper kopen? | Tips en waarop te letten
  2. Offgrid 4×4 camper upgrade | Zonnepanelen & Victron bluetooth acculader
  3. Offgrid 4×4 camper upgrade | Tracemaster GPS Tracker Alarmsysteem
  4. Offgrid 4×4 camper upgrade | Tough Dog schokdempers, HD bladveren en luchthulpvering

Waarom zware bladveren en schokdempers voor de camper?

Tijdens mijn eerste 4×4 camperreis in Zwitserland kwam ik erachter dat de auto echt de sponsig stuurde, vooral in haarspeld bochten en op rotondes was het echt oppassen. Natuurlijk sleep je ook een hoop gewicht mee achterop de 4×4 pickup: de Afzetunit weegt namelijk 800 kilo. Het sponzige stuurgevoel was voor mijn gevoel echter teveel van het goede, ik moest echt rustig aan doen en offroaden zat er gewoon niet in met deze setup. Daarnaast leek het wel of de camper op de snelweg bij elke scheet de vangrail in werd geblazen. Vrachtwagens inhalen was elke keer weer spannend – de zware windvanger van een camperunit in combinatie met sponsige veren zorgde ervoor dat je echt 2 handen aan het stuur hield elke keer. Niet echt prettig als je rustig wilt genieten van je reis.

Lees ook: Wat kost reizen met een camper? Kostenoverzicht + video

De Wereldreizigers.nl offroad 4x4 camper in Zwitserland | April 2021
De Wereldreizigers.nl offroad 4×4 camper in Zwitserland | April 2021

Hulp van Overlander-expert Pier Kerkstra

Bij terugkomst in Nederland ging ik dus op zoek naar advies. Ik zat namelijk met een aantal vragen. Is het normaal dat een 4×4 pickup met afzetunit zo enorm gevoelig is voor wind? Is er iets mis met mijn vering en/of ophanging? Kan ik de wegligging van de 4×4 camper / afzetunit verbeteren voor mijn volgende reis?

Vastbesloten om antwoorden te krijgen op al deze vragen besloot ik hulp in te schaken van Overlander-expert Pier Kerkstra (zijn website en avonturen alhier) en zijn collega Michiel. Pier wordt in de overlander wereld echt gezien als een Expeditie-camper-guru. Pier bouwt al decennia lang custom expeditie camper units op 4×4 voertuigen. Hieronder twee voorbeeld foto’s van het werk wat Pier Kerkstra verricht.

Toyota Hilux custom camper opbouw - Foto Pier Kerkstra
Toyota Hilux custom camper opbouw – Foto Pier Kerkstra
Toyota Hilux custom camper opbouw - Foto Pier Kerkstra
Toyota Hilux custom camper opbouw – Foto Pier Kerkstra

Ik wist dus dat ik wat dat betreft aan het juiste adres was. Ik had dan weliswaar geen advies nodig over de camper unit zelf, maar de ervaring van Pier over het overlanden en wat daarbij komt kijken is natuurlijk wel goud waard.

Lees ook: How to: Camperbus kopen of ombouwen

4×4 camper wegen op de weegbrug

Eenmaal bij Pier aangekomen gingen we eerst de de 4×4 camper met afzetunit maar eens wegen op de weegbrug. Puur om te weten waar we mee te maken hebben, en hoeveel gewicht er op beide assen ligt.

Tot mijn verbazing zat ik gewoon al 50 kilo over het maximale gewicht heen! Er rustte maar liefst 1900 kilo op de achteras en ongeveer 980 kilo op de vooras. 2880 Kilo in totaal, terwijl de auto / camper in totaal maar 2830 kilo mag wegen. Toegegeven, de camper was wel vol geladen inclusief mezelf + 3 gasflessen + volle diesel en watertanks – maar het is absoluut iets om rekening mee te houden voor de volgende reis.

Bladveren en schokdempers controleren

Nu we wisten wat de belasting is op het voertuig kroop Pier onder de wagen om de bladveren en schokdempers eens goed te bekijken. Het duurde niet lang voordat Pier een heldere conclusie trok: zowel de veren als schokdempers waren simpelweg te licht voor dit zware werk en ook nog eens oud en versleten. De originele bladveren deden amper iets meer. De originele veren en schokdempers zijn van zichzelf eigenlijk al te licht voor een dergelijke setup, laat staan als ze oud en versleten zijn. Mogelijk zat er zelfs een breuk in één van de bladveren aan de achterkant, wat het ook nog eens gevaarlijk maakt om door te rijden.

De standaard schokdempers van de Mitsubishi L200 deden hun werk nog wel, maar waren simpelweg te licht om al dit gewicht goed te dempen, zeker nu de bladveren zo slecht waren. Tot slot was er wel hulpluchtvering geïnstalleerd, maar ook die was aan vervanging toe.

Het advies: heavy duty bladveren en Koni HT RAID schokdempers

Pier adviseerde stellig dat ik zo snel mogelijk de vering en schokdempers aan de achterkant moest laten vervangen, en liefst upgraden. Puur uit veiligheidsoverwegingen. We spreken over het type veren en schokdempers welke eronder zouden moeten komen en kwamen al snel uit bij ‘OME (Old Man Emu) heavy duty‘ bladveren en ‘Koni Heavy Track RAID schokdempers‘. Deze high-end veren en schokdempers worden gebruikt onder serieuze voertuigen en zelfs in de Rallysport. Zeker goed genoeg voor mijn 4×4 camper dus! Het enige probleem was dat Pier er zelf geen tijd voor had, zeker niet in de korte termijnen waar ik zelf over sprak. De volgende reis stond een week later namelijk alweer voor de deur, dus ik zat met een probleem. Wie o wie kan op korte termijn deze klus aan?

Pier en met name collega Michiel verwees me door naar Saris 4×4. Die hebben misschien wel ruimte en ze zijn experts op dit gebied. Ik bedankte Pier en Michel voor het gratis advies. Mannen, bedankt! Jullie zijn toppers. Hopelijk kunnen we nog iets voor elkaar betekenen in de toekomst.

Saris 4×4 in Valburg

Op naar Saris 4×4 in Valburg dus. Saris 4×4 doet alles met met 4×4 auto’s te maken heeft en bouwt wagens tot in het extreme om voor rally’s, offroad en overland expeditie avonturen. Daar waar Pier Kerkstra zich voornamelijk richt op de custom-camperunits achterop de auto’s, richt Saris 4×4 zich vooral op de techniek van de auto zelf. Ze kunnen je bijvoorbeeld je 4×4 verhogen en installeren zogenaamde ‘Snorkels’ op je auto zodat je door rivieren kunt rijden. Ze doen eigenlijk alles om je 4×4 te verstevigen en/of te prepareren voor extreme omstandigheden. Precies wat ik nodig heb!

Auto van Saris 4x4
Auto van Saris 4×4 – Foto van Facebook kanaal Saris 4×4

Ik besloot daarom direct naar Saris 4×4 te rijden en mijn probleem voor te leggen. Met de uitdaging dat ik binnen een week zou vertrekken voor de volgende reis. Een zeer krappe agenda.

Levertijd van Koni Heavy Track RAID

Jip van Saris 4×4 zag er ook wel een leuke uitdaging in, dus hij dacht goed met me mee. De mannen in de garage kreeg hij waarschijnlijk wel zover om een extra klus in te lassen. Het grootste probleem was waarschijnlijk de levertijd van bepaalde onderdelen. Na een half uur zoeken en rondbellen kwam Jip eigenlijk tot de conclusie dat de Koni HT Raid schokdempers niet op korte termijn leverbaar waren. Er moest dus een alternatief gekozen worden. Iets wat net zo stevig is, of nog steviger.

Ik besloot om naar huis te gaan terwijl Jip van Saris 4×4 de zoektocht naar zware schokdempers voor mijn Mitsubishi L200 voortzette.

Tough Dog Foam Cell Schokdempers

Enkele uren later had ik al een mailtje van Jip in mijn mailbox. Hij had namelijk ‘Tough Dog Foam Cell‘ schokdempers gevonden, welke qua kwaliteit overeenkomen met de Koni’s. Deze waren snel leverbaar en minstens zo sterk als de Koni HT RAID schokdempers. Ik besloot even snel te Googlen om te kijken of ik informatie kon vinden over de Touch Dog schokdempers en kwam al snel uit bij deze YouTube video’s.

Tough Dog is een Australisch merk welke high-end schokdempers fabriceert voor de meest waanzinnig zware omstandigheden in Australië. In de video hieronder gaat men nog wat dieper in op de techniek van deze schokdempers en zie je ook hoe enorm lomp en stevig ze zijn. Ik dacht ook direct aan mijn eigen camper: dit is precies wat ik nodig heb! Let’s go! Ik gaf Jip groen licht en de Tough Dog Foam Cell schokdempers werden besteld.

Heavy duty bladveren

Maar met de schokdempers alleen waren we er nog niet. Ook de bladveren waren aan vervanging toe. De belangrijkste vraag was eigenlijk welke nieuwe bladveren eronder zouden komen. Ik kon kiezen om nieuwe, originele bladveren te plaatsen, of om ook deze meteen te verzwaren. Dit was een vrij lastige keuze, omdat wanneer je alles gaat verzwaren ook afbreuk doet aan het rijcomfort.

Zodra je de afzetunit namelijk afkoppelt, zal je heel goed merken dat je vering en schokdempers zéér stevig zijn aan de achterkant. Dit is alles behalve comfortabel. De vraag die ik mezelf stelde was de volgende: ga ik de Mitsubishi L200 4×4 pickup ook vaak zonder de camper afzetunit gebruiken? Het antwoord was ‘Nee’, dus het comfort zonder afzetunit was een stuk minder belangrijk dat het rijcomfort, veiligheid en offroad mogelijkheden van de 4×4 camper met de afzetunit erop. Het werden dus OME (Old Man Emu) Heavy Duty bladveren!

Dunlop luchtvering / luchtbalgen

En nu we toch bezig zijn en alles eraf gaat, besloot ik meteen om de luchtbalgen / luchtvering te laten vervangen. Luchthulpvering was namelijk al wel op de Mitsubishi L200 geïnstalleerd, maar ook de luchtbalgen waren oud en vertoonde al haarscheurtjes in het rubber. De luchtvering vervangen met degelijke Dunlop luchtbalgen zou slechts een paar honderd euro extra kosten, dus ik besloot die ook meteen maar te laten doen.

Waarom hulpluchtvering?

Met de zware bladveren en Tough Dog schokdempers heb ik de hulpluchtvering niet per sé meer nodig. Wel kan luchthulpvering nog steeds handig zijn om de 4×4 camper weer waterpas te zetten als je stilstaat, of als je gaat rijden. Als je bijvoorbeeld één kant van de camper zwaarder hebt beladen dan de andere kant, kun je dat met de luchtvering compenseren en dus weer waterpas zetten voor meer stabiliteit. Handig! Ook kun je de luchtvering gebruiken om de achterkant stugger en hoger te zetten voor nog iets strakkere wegligging op de snelwegen. Dit merk je echt op de weg en ik kan het daarom iedereen aanraden. Installeer die hulpluchtvering!

Voor- en na foto’s van de camper upgrades

Nu diverse beslissingen genomen zijn en de onderdelen geleverd werden, kon Saris 4×4 aan de slag met mijn 4×4 Mitsubishi L200. Ze hielden me gaandeweg goed op de hoogte van het proces en ik kreeg (op mijn verzoek) tussentijds netjes een aantal foto’s opgestuurd. Hieronder zijn twee foto’s te zien van hoe Saris 4×4 de auto aantrof voordat ze met de werkzaamheden begonnen.

Originele Mitsubishi L200 schokdempers en bladveren
Originele Mitsubishi L200 schokdempers en bladveren
De oude luchtbalgen
De oude luchtbalgen

Ik wilde de foto’s graag als bewijs voor een eventuele koper van de camper (in de toekomst), maar ook voor mezelf en voor jullie lezers om precies te zien wat deze upgrade precies inhoudt. Om te beginnen wil ik jullie het enorme verschil laten zien tussen de originele schokdemper van de Mitsubishi L200, en de Tough Dog Foam Cell schokdemper. Wat een bizar verschil! Over een upgrade gesproken…

Tough Dog Foam Cell schokdemper v.s. Originele Mitsubishi L200 schokdemper
Tough Dog Foam Cell schokdemper v.s. Originele Mitsubishi L200 schokdemper

Dat beloofd wat dus. Saris 4×4 ging ondertussen verder met het verwijderen van alle oude onderdelen, welke je hieronder kunt zien. Al deze oude, roestige rommel kwam onder de Mitsubishi L200 vandaan. Het was inderdaad hoog tijd om alles te vervangen, dat zie je meteen.

De oude bevestigingsmaterialen en bushes
De oude bevestigingsmaterialen en bushes
De oude bladveren, schokdempers en luchtbalgen
De oude bladveren, schokdempers en luchtbalgen

Nu alle oude onderdelen verwijderd zijn kan men beginnen met het installeren van de upgrades. Hieronder zie je enkele foto’s van het installeren van de nieuwe luchtbalgen, de heavy duty bladveren en de Tough Dog Foam Cell schokdempers.

Installeren nieuwe luchtvering / luchtbalgen van Dunlop | Mitsubishi L200
De nieuwe hulpluchtvering / luchtbalgen van Dunlop | Mitsubishi L200
Installeren nieuwe Heavy Duty bladveren | Mitsubishi L200
Installeren nieuwe Heavy Duty bladveren | Mitsubishi L200
Installeren Tough Dog Foam Cell schokdempers | Mitsubishi L200
Installeren Tough Dog Foam Cell schokdempers | Mitsubishi L200

Tot slot het eindresultaat hieronder, wat een vakwerk! En nogmaals de oude foto van de originele onderdelen ter vergelijking. Het verschil is duidelijk te zien!

Originele Mitsubishi L200 schokdempers en bladveren
VOOR: Originele Mitsubishi L200 schokdempers en bladveren
Eindresultaat van upgrades aan de 4x4 offroad camper. Nieuwe Tough Dog schokdempers, heavy duty bladveren en Dunlop luchtbalgen
NA: Nieuwe Tough Dog schokdempers, heavy duty bladveren en Dunlop luchtbalgen

Kostenplaatje van de upgrades

Nu zal je je misschien afvragen: wat heeft dit allemaal gekost? Hieronder een helder overzicht van de totale kosten die zijn gemaakt voor deze upgrades.

Factuur 4x4 camper upgrades deel 1 (klik om te vergroten)
Factuur 4×4 camper upgrades deel 1 (klik om te vergroten)
Factuur 4x4 camper upgrades deel 2 (klik om te vergroten)
Factuur 4×4 camper upgrades deel 2 (klik om te vergroten)

Opmerking: Wat niet in de blog besproken is en wat je ook niet mee moet rekenen in bovenstaande totaalprijs is het achteraf uitlijnen en het vervangen van de versnellingsbak olie. Dat heeft namelijk niets te maken met de upgrades. Het totaalbedrag inclusief btw minus +- 340,- euro is wat je dan ongeveer kwijt bent voor het plaatsen van Heavy Duty bladveren in combinatie met Tough Dog schokdempers en Dunlop hulpluchtvering. Circa 2575,- euro dus.

Contact gegevens Saris 4×4

Wil je zelf ook iets veranderen of upgraden aan je 4×4 voertuig? Of het nu een offroad camper, een overland expeditie voertuig of een ‘gewone’ 4×4 is, Saris 4×4 kan je er absoluut bij helpen. Overweeg om dit te laten uitvoeren door Saris 4×4. Ze hebben mij in ieder geval super geholpen met goed advies en maatwerk. Waarvoor dank!

Kerkstraat 30 – 6675 BS Valburg
www.saris4x4.nl
[email protected]
+31 (0)488-431422

De upgrades en het rijgedrag

Nu de upgrades alweer een paar weken onder de 4×4 liggen en ik wat kilometers heb kunnen maken kan ik concluderen dat het verschil enorm is. Wanneer de afzetunit niet op de 4×4 pickup ligt is de vering inderdaad knoephard, het lijkt wel een go-kart! En dat voor een voertuig dat toch al bijna 2000 kilo weegt.

Wanneer de afzetunit erop ligt veert het weer zoals je zou verwachten. De wegligging is enorm verbeterd en ik ben nu veel minder bang om een kort en scherp bochtje te nemen. Ook op de snelweg merk ik dat de auto veel minder heftig reageert op wind, spoorvorming en vrachtwagens. Natuurlijk merk je nog steeds dat je een flinke camper unit achterop hebt liggen en zal je nog altijd voorzichtig moeten zijn en rustig aan moeten doen. Maar het verschil is duidelijk daar, de upgrades doen absoluut hun werk. Ik ben tevreden!

Offroad met de Wereldreizigers.nl Mitsubishi L200 4x4 camper
Offroad met de Wereldreizigers.nl Mitsubishi L200 4×4 camper

Tot de volgende blog!

Lees ook:

  1. Offgrid 4×4 overland camper kopen? | Tips en waarop te letten
  2. Offgrid 4×4 camper upgrade | Zonnepanelen & Victron bluetooth acculader
  3. Offgrid 4×4 camper upgrade | Tracemaster GPS Tracker Alarmsysteem
  4. Offgrid 4×4 camper upgrade | Tough Dog schokdempers, HD bladveren en luchthulpvering
Offgrid 4×4 camper upgrade | Zware bladveren + Upgrade schokdempers | Zwitserland

Chris

Eigenaar van Wereldreizigers.nl | Ontdek de wereld!

~ Travel
Don't feel guilty if you don't know what you want to do with your life
Maybe you'll marry, maybe you won't
Maybe you'll have children, maybe you won't
Maybe you'll divorce at 40
Maybe you'll dance the 'Funky Chicken' on your 75th wedding anniversary
Whatever you do, don't congratulate yourself too much
Your choices are half chance, so are everybody else's
~ Baz Luhrmann

Add comment

1 Share
Copy link