Wereldreizigers.nl
Home » Campers » Onze Mitsubishi L200 camper heeft oververhitting problemen

Onze Mitsubishi L200 camper heeft oververhitting problemen

Dit artikel is geen reisverslag van onze tijd in Amerika, maar meer een samenvatting van de oververhitting problemen die we hebben ervaren met onze Mitsubishi L200 4×4 camper en wat we het afgelopen 1,5 jaar allemaal hebben gedaan om het op te lossen. Het is dan ook meer een leuk verhaaltje voor de auto-technici onder ons ? en niet zozeer voor de lezer die geïnteresseerd is in onze reis in Amerika.

Dat gezegd hebbende, here we go!


De ultieme rondreis door Noord-Amerika

Dit artikel is onderdeel van een grote rondreis van één jaar door de Verenigde Staten en Canada, met een Nederlandse 4×4 camper die we zelf hebben verscheept… Het is een bucketlist-waardige en een once-in-a-lifetime ervaring geweest om nooit meer te vergeten.

De ultieme roadtrip route door Amerika en Canada | Wereldreizigers.nl
De ultieme roadtrip route door Amerika en Canada | Wereldreizigers.nl

We schreven bijna 100 artikelen over deze ultieme rondreis. Bezoek onze Noord-Amerika pagina voor meer info.


Wat is het probleem?

We rijden inmiddels alweer enkele maanden rond in Amerika met onze Mitsubishi L200 4×4 camper die we naar Baltimore hebben verscheept… De laatste tijd merken we echter dat hij steeds meer moeite heeft om de temperatuur op peil te houden als het buiten warm is, met name in de bergen. Het probleem is helaas niet nieuw voor ons. Het oververhitten van de Mitsubishi L200 is iets wat al langer speelt.

Lees ook: Onze 4×4 wereldreis camper (1) | Badkamer en interieur
Lees ook: Onze 4×4 wereldreis camper (2) | Gadgets & Upgrades
Lees ook: Onze 4×4 wereldreis camper (3) | Techniek en upgrades aan auto

Elke keer vervangen we wat onderdelen die betrekking hebben tot de koeling en dan lijkt het weer even goed te gaan, tot het probleem later weer terugkeert. Het is extra frustrerend op dit moment want we zijn nu op een ander continent waar amper onderdelen te krijgen zijn. Onze Mitsubishi is namelijk nooit in Amerika verkocht en kleine 2,5 liter 4-cilinder Turbo Diesels kennen ze hier al helemaal niet. Uitdagend dus.

We gaan even terug in de tijd.

Motor te warm in Kroatië

Sinds ik de Mitsubishi L200 4×4 camper kocht (1,5 jaar geleden), kreeg hij het al erg warm wanneer ik hem zwaar belaste onder extreme omstandigheden. In de zomer van 2021 moest ik de L200 in bergpassen van Kroatië bij een flinke klim én bij 38+ graden zelfs een paar keer aan de kant zetten, omdat oververhitting van de motor op de loer lag. Dit is op zichzelf niet heel vreemd, want dit zijn extreme omstandigheden waarbij ook veel nieuwere auto’s en caravans het bijvoorbeeld zwaar hebben. Toch is het niet prettig rijden en daarom ging ik op zoek naar onderdelen die we preventief konden vervangen.

Nieuwe onderdelen

Ik dacht natuurlijk aan allerlei standaard koel-onderdelen, hopende het probleem op te lossen of in ieder geval te verminderen. Ik was op het eiland Brac, bestelde onderdelen en liet deze inbouwen door een lokale garage.

De Mitsubishi L200 4x4 camper bij de garage op Brac in Kroatië
De Mitsubishi L200 4×4 camper bij de garage op Brac in Kroatië

Dat was in de zomer van 2021. Dit heb ik toen gedaan om het oververhitting probleem van de L200 op te lossen:

  • Nieuwe koelfan
  • Nieuwe Visco-koppeling
  • Nieuwe thermostaat
  • Koelsysteem spoelen
  • Nieuwe koelvloeistof

De waterpomp had ik in het begin van 2021 al preventief vervangen met alle pulleys en distributieriem, dus die liet ik buiten beschouwing.

Probleem nog niet opgelost

Ik reed na het installeren van de nieuwe onderdelen de berg op met 38 graden en yes, het probleem was er nog steeds. Zwetend achter het stuur in korte sessies de berg op, dus ???

Maar dit gebeurde alleen bij extreme omstandigheden, dus ik dacht na deze reis, ik kijk het even aan… Nadien enkele reizen in Europa gemaakt, geen problemen meer. Vele bergpassen getrotseerd maar ook nooit echt meer op de proef gesteld bij temperaturen van pakweg 40 graden…

In Amerika keren de problemen terug

Nu zijn we alweer enkele maanden onderweg in de Verenigde Staten. We hebben geen issues met een hete motor gehad tijdens onze roadtrip aan de oostkust van Amerika, (dat is namelijk vrij plat), maar wel in Colorado toen we weer bij extreme hitte de hoogte in gingen.

Het is geen fijn gevoel als je de temperatuur ziet oplopen en je een treintje aan wagens achter je hebt op een 1-baans bergpas met nauwelijks mogelijkheden om te stoppen.

Dus ik ging weer aan de slag.

Camper iets te zwaar

Ik heb de camper meermaals gewogen voordat we vertrokken en we zitten op het maximale technische gewicht van het kenteken. Sterker nog, we zitten er doorgaans 50 tot 100 kilo eroverheen met volle belading en vloeistoffen…

Ik dacht ?, dat arme 2,5 liter turbo dieseltje kan al dat geweld helemaal niet aan! 3 ton de berg opslepen in de hitte, ik vraag gewoon teveel.

Ik ging nadenken hoe ik van wat gewicht af kon komen.

Malou en ik gingen nogmaals door onze kleding en spullen heen en ruimden 2 bakken met kleding en overbodig spul wat weg kon. Pakweg 20 kilo. Zet geen zoden aan de dijk.

Onnodig staal verwijderen

Toen bedacht ik me ineens, deze wagen heeft allemaal after-market rommel op de L200 zitten wat ik helemaal niet nodig heb! Al dat extra gewicht kan ook zorgen voor oververhitting van de motor van de L200.

Ik pakte mijn gereedschapskist en ging rigoureus aan het werk op een wildkampeerplek in het bos.

Ik verwijderde allemaal stukken overbodig metaal ?, o.a…

  • De sier-sideskirts gingen eraf
  • De chromen sier-achterbumper ging eraf
  • De trekhaak ging eraf
De Mitsubishi L200 4x4 camper - onnodig staal verwijderen om gewicht te besparen
De Mitsubishi L200 4×4 camper – onnodig staal verwijderen om gewicht te besparen

Totaal is onze L200 nu pakweg 120 kilo lichter. Dat schiet tenminste op. Het metaal hebben we nadien gedoneerd al een lokale bejaarde man die het inzamelt.

Betere wegligging maar nog steeds een warme motor

120 kilo lijkt niet veel, maar vooral het wegnemen van dat gewicht aan de achterkant, achter de as, merk ik goed. De wegligging is veranderd, in positieve zin, minder ‘gehobbel’. De gewichtsverdeling van de camper is nu beter, dus dat is al een dikke plus!

Maar zodra ik met de L200 weer de bergen in ging met pakweg 35 graden, liep de temperatuur weer op ?. Oververhitting lag elke keer weer op de loer.

Radeloos was ik…

Ik besloot weer vroegtijdig onderhoud te doen en de motor van de L200 tot 2 keer toe kort achter elkaar te ‘flushen’ bij Grease Monkey en te voorzien van nieuwe olie en filters. Ook een paar keer achter elkaar injector cleaner erin. Gewoon om te kijken wat het doet.

  • Engine flush (2x)
  • Nieuwe olie (2x)
  • Nieuw oliefilter (2x)
  • Injector cleaner (5x)
De Mitsubishi L200 4x4 camper bij Grease Monkey in Amerika
De Mitsubishi L200 4×4 camper bij Grease Monkey in Amerika

Ondertussen heb ik een nieuwe radiator besteld, althans, die probeert Mitsubishi in Salt Lake City te bemachtigen. Of dat lukt weet ik (nog) niet.

Meer PK’s en beter starten

De engine flushes, nieuwe olie en injector cleaners hebben gek genoeg echt effect gehad, ik heb merkbaar weer meer PK’s ?, wat ik verrassend vind. Ook iets minder rook uit de uitlaat en gemakkelijker starten. Ik dacht altijd dat het een fabeltje was, maar het flushen en cleanen werkt toch wel iets, zo blijkt…

Maar, wanneer ik hem op de staart trap in de bergen, nog steeds te warm.

God-ver-domme! ?

Alle hoop dus op nogmaals nieuwe filters en een nieuwe radiator in Salt Lake City. Fingers-crossed dat het niet tóch de waterpomp is, want dat zou echt balen zijn… ?

Dan moet de distributieriem namelijk opnieuw gedaan worden.

Een gouden tip

Ondertussen ontmoeten we twee aardige Overlanding Zwitsers, Suzanna en Peter van @brechoepf. Ik leg het probleem uit, en we concluderen samen dat de radiator wel het verschil zou kunnen maken. De mijne is al 10 jaar oud, en een nieuwe zou zomaar 20% performance kunnen schelen.

En dan…. de volgende ochtend klopt Peter ineens aan met een idee ?.

Het nummerbord blokkeert de airflow

Hij zegt, jouw Nederlandse nummerbord!

Die moet je daar weghalen. Die zit daar niet goed.

Ik kijk nog een keer en verrek, die zit inderdaad al jaren daar, nooit over nagedacht natuurlijk, maar die blokkeert behoorlijk wat lucht aan de voorkant.

Ik schroef de nummerplaat en de bracket eraf en ging gister meteen op pad: De Trail Ridge High Point Pass in de Rocky Mountains op ruim 3700 meter hoogte. De ijle lucht, 20+ graden, vol met water en diesel. De test!

De Mitsubishi L200 4x4 camper - nu zonder nummerbord om de airflow te verbeteren
De Mitsubishi L200 4×4 camper – nu zonder nummerbord om de airflow te verbeteren

Het is een verbetering

En wat blijkt: ik kan ineens een stuk verder gaan. Ik ging het zelfs even proberen te forceren om te kijken hoe ver ik kan gaan. In hogere versnellingen de berg op en later schakelen… Ik kreeg de temperatuurmeter wel in beweging maar hij bleef ver van de gevaarlijke zone. Het was een behoorlijk verschil! Dat is ook niet zo gek als je bekijkt hoe enorm de boel geblokkeerd werd door het nummerbord. Kijk de foto’s bovenin het blog maar eens terug om te vergelijken!

Zonder nummerbord een vele betere airflow
Zonder nummerbord een vele betere airflow

Nu reden we in de bergen zonder nummerbord en zodra hij een beetje warm werd, versnelling terug en hop de temperatuur weer omlaag. Perfect. Het weghalen van het nummerbord heeft dus absoluut geholpen.

Ik kom dus na 1,5 jaar zoeken, tig onderdelen en onderhoud verder en zelfs 100 kilo metaal van mijn camper geschroefd te hebben er achter, dat het nummerbord al die tijd een grote probleem veroorzaker is geweest.

Een nummerbord! ??

We dachten eventjes het probleem in zijn geheel getackled te hebben…

Toch weer te warm

Maar we rijden weer wat weken rond en je raadt het al… de motor wordt toch weer warm. Als het 35+ graden is buiten, dan trekt de koeling het weer niet. Grrr!!!

Alles wat we tot nu toe gedaan hebben heeft wel in zekere mate gewerkt, maar ergens zit er nog iets. Een probleem wat blijkbaar ook langzaam maar zeker steeds erger wordt. Het komt namelijk elke keer weer terug, met enige vertraging.

Dit is vervelend maar aan de andere kant komen we nu wel steeds dichter bij het daadwerkelijke probleem. Er zijn eigenlijk nog maar twee mogelijkheden: de radiator die nog steeds niet vervangen is of de waterpomp.

Al het preventieve onderhoud en het lichter maken van de camper wat we tot nu toe gedaan hebben, dat is allemaal mooi meegenomen voor de toekomst…

Mitsubishi dealer wil niet helpen

Ondertussen probeer ik natuurlijk nog steeds een radiator te bemachtigen in Amerika. In Salt Lake City zit een officiële Mitsubishi dealer. Tot drie keer toe heb ik ze benaderd met het probleem. Ik stel de vraag of ze onderdelen kunnen regelen, met name een radiator. Elke keer krijg ik een ‘oke, we komen bij je terug‘, maar vervolgens hoor ik weken niets.

Ik vind dat echt enorm slechte service van Mitsubishi moet ik zeggen. Ik snap dat deze wagen nooit in de VS is verkocht maar je zou toch verwachten dat ze iets proberen, desnoods via een bestelling in Europa of Azië bijvoorbeeld. Ze zijn tenslotte een officiële dealer!

Extreem teleurgesteld dat we zelfs niet door officiële dealer worden geholpen, gaat onze missie verder. We moeten het opgelost krijgen. Elke keer als we de bergen in gaan lopen we namelijk het risico op nog meer ellende.

Opnieuw naar de garage

We rijden wat af in en rond Salt Lake City. We bezoeken A1 Radiator, een radiator fabrikant. Die kan ons niet helpen omdat die uitsluitend mega-grote industriële radiators maakt. Wel worden we goed geadviseerd en doorverwezen naar Dustin, eigenaar van een lokale garage genaamd State Automotive in Salt Lake City. Hij heeft veel ervaring met Import Toyota’s en tevens radiators dus dit is hopelijk iemand die ons kan helpen.

We leggen Dustin het probleem uit en geven aan wat er allemaal al gedaan is in een poging het op te lossen. Dustin is het al snel met me eens dat het eigenlijk alleen nog de radiator of waterpomp kan zijn. We besluiten de radiator eruit te halen om te kijken hoe of wat.

De radiator gaat eruit bij State Automotive, Salt Lake City
De radiator gaat eruit bij State Automotive, Salt Lake City

Radiator verstopt en versleten

De radiator is eruit en wauw, het is al direct duidelijk dat dit waarschijnlijk het echte probleem is. Bij een flow-test kwam er namelijk zo ontzettend veel troep uit de radiator, dat het bijna niet anders kan dat dit het euvel is. De monteur gaf aan dat hij voor ongeveer 80% geblokkeerd was. Ook is met het blote oog al duidelijk te zien dat de radiator echt aan vervanging toe is, de lamellen brokkelen aan alle kanten af. Oei.

De radiator chemisch reinigen

Aan de buitenkant van de radiator durft de monteur eigenlijk niet teveel te doen. Hoge druk met water of zelfs een zachte borstel, dat zou de radiator alleen maar verder beschadigen. Het enige wat we daarom kunnen doen is zorgen dat de verstopping aan de binnenkant wordt opgelost.

Met een chemische samenstelling die speciaal gemaakt is voor dit soort verstoppingen, wordt de binnenkant van de radiator gespoeld. Dit zou voor nu in ieder geval voor een betere flow moeten zorgen, zodat we weer op pad kunnen.

Wel moeten we absoluut vaart maken om alsnog een nieuwe radiator te regelen, want deze is echt aan het einde van zijn leven. Het kan een kwestie van uren, dagen of weken zijn voor hij het echt helemaal begeeft. Hoe eerder we een nieuwe radiator hebben, hoe beter…

Dustin gaat op zoek naar een nieuwe radiator

Dustin geeft aan ons ook wel te willen helpen met het vinden van een radiator. We delen ook ons reisplan zodat we niet op de radiator hoeven te wachten, dat kan namelijk nog wel een paar weken duren… Zodra de radiator bij Dustin is geleverd, zal hij deze naar ons opsturen, waar dan ook in de VS.

Eindelijk een oplossing in zicht

Eindelijk zien we licht aan het einde van de tunnel. Zou het oververhitting probleem van de Mitsubishi L200 camper waar we nu al 1,5 jaar mee kampen, dan eindelijk worden opgelost?

De tijd zal het zeggen, maar we hebben echt goede hoop nu. We hebben inmiddels alweer 250 kilometer gereden met de ontstopte, schoongemaakte radiator met 37 (!) graden in de bergen, en dit ging echt al een heel stuk beter. We hebben voor het eerst sinds lange tijd in de bergen niet hoeven stoppen om af te koelen, de temperatuur was met schakelen te managen, zelfs in die enorme hitte. We hebben het probleem dus gevonden. De oude radiator doet nu wat hij moet doen, maar voor hoe lang nog is de vraag.

Mocht Dustin niet in staat zijn om een radiator te bemachtigen, dan laten we volgende week iemand in Nederland er een bestellen en opsturen. Wordt vervolgd!

Update: De nieuwe radiator zit er inmiddels in en we kunnen weer ongestoord de bergen in!


Plan hier je vakantie naar Amerika


Avatar foto

Chris Thomassen

Eigenaar van Wereldreizigers.nl | Ontdek de wereld!
- Full-time bloggende wereldreiziger.
- Schrijft over reizen, fotografie, duurzaamheid en gadgets.
- Ontdekt graag extreme en onbekende plekken.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
5 Shares
5 Shares
Copy link