Home » Europa » België » Mountainbiken en wandelen in de Ardennen & Adventure Park Durbuy

Mountainbiken en wandelen in de Ardennen & Adventure Park Durbuy

Wat ga je doen als alle vakanties je door de neus worden geboord? Met je broertje mountainbiken in de Ardennen van België! De omgeving van Durbuy is zeker een aanrader, zowel om te wandelen als iom te mountainbiken.

Durbuy

Wat een mooi stadje is dat zeg! Leuke terrasjes, steegjes, winkeltjes, straatjes, het voelt echt als het buitenland! Je spreekt dit trouwens uit als Durbwie. Daar kwam ik achter nà de vakantie..

Lees ook: De leukste alternatieve stedentrips in Europa | Lekker anders!

B&B La Lisière

Wij sliepen 4 nachten in B&B La Lisière, net buiten Durbuy. Om 17 uur zou de kamer klaar zijn, maar toen we om 14.30 uur aankwamen en de omgeving wouden gaan verkennen konden we de kamer al op! Het is een groot huis met meerdere kamers en 2 tuinhuisjes. Er is een jacuzzi en plek in de schuur om de mountainbiken neer te zetten.

De kamer is prima. De bedden zijn uit elkaar geschoven voor ons verzoek om 2 aparte bedden. De kamer is ruim opgezet, er waren veel handdoeken, schoon beddengoed en een mooi uitzicht.

De laatste ochtend hebben wij een ontbijtje bijgeboekt voor 12 euro, heerlijk! M’n broertje en ik eten eigenlijk allebei kwark in de ochtend, daarom hebben wij maar 1 keer ontbeten in de B&B. Het ontbijt was erg uitgebreid, met verschillende streekproducten, verschillende soorten jam, vleeswaren, broodjes, pannenkoeken en er werd een eitje gebakken

Adventure Park Durbuy

Adventure Park Durbuy is een populair park in de Ardennen en is zeker leuk om naar toe te gaan. Er zijn verschillende tickets die je kunt aanschaffen voor dit park, een gewone ticket kost 37 euro aan de deur, maar online zijn de tickets 5% goedkoper. Het park heeft eigenlijk 2 parken, dit is iets wat niet duidelijk aangegeven wordt. Het park dat buiten het reguliere park ligt zou ik zeker niet overslaan!

1. Challenge Park

Wij begonnen bij het Challenge Park bij het centrum van Durbuy. Dit is een hoogteparcours met ziplines. Er word een simpele uitleg gegeven over hoe je jezelf moet aan- en afkoppelen en dergelijk. Er zijn 6 parcours op 3 verschillende niveaus. Vanuit een toren kun je zelf je route kiezen en met een zipline ga je weer terug naar het begin om vervolgens een andere route te kiezen. Er was ook een hoge klimmuur. Dit was erg leuk en hier hebben we ons zeker 2 uur ononderbroken vermaakt.

In dit park is ook de Nature Walk, maar deze kun je ook zonder ticket lopen. Het is een rondje van 3,5 km lang, een beetje klimmen, over een hangbrug en tijdens de route kun je QR-codes scannen voor informatie over de flora en fauna. Hier hebben we een eekhoorntje gezien.

2. Adventure Valley

Het andere park is een stukje verderop, prima te doen met de auto. De parkeerkosten zijn hier 7 euro per dag. Hier zijn nog veel meer activiteiten die je kunt doen. Het park is best druk en je moet goed uitkijken dat je niemand omver loopt of fietst.

In dit park hebben wij gebruik gemaakt van de MTB verhuur om een parcours door het park te mountainbiken. De route is niet lastig, wel soms wat steil. Er zijn voor de meer ervaren moutainbikers wat extra lussen ingebouwd. Ook is er een kleine pumptrack. Mensen komen vanuit alle hoeken van de Ardennen naar dit park om te mountainbiken.

Adventure Valley, Ardennen

Wat ook erg leuk was in dit park is de Via Ferrata met 4 verschillende klimroutes langs een rotswand. Er was een simpele, maar goede uitleg. Met behulp van ijzeren voetbeugels, steunkabels en handgrepen kun je je weg naar boven beklimmen.

Bovenaan is de Free Fall 32, waar je een vrije val kunt maken, maar hiervoor heb je een ander ticket nodig.

Het 3D-labyrint is een hindernissenparcours in de hoogte. Het is voor iedereen toegankelijk. Leuk om even het park van bovenaf te kunnen bekijken. Het nettenpark is ook voor iedereen toegankelijk. Je wandelt eigenlijk tussen en over de netten naar boven.

Verder zijn er nog andere activiteiten die je kunt doen in het park, maar die hebben wij niet gedaan, want dat leek ons meer voor de wat jongere mensen in het park, aangezien wij zo ongeveer 30 jaar zijn! Ondanks dat wij wat ouder waren dan de gemiddelde mens in het park, hebben wij ons heel goed vermaakt en hebben we het erg naar ons zin gehad!

In het park is ook een eetgelegenheid met verschillende broodjes, snacks en drankjes. Ik had een broodje besteld met kip, dit bleek een heel stokbrood te zijn! Hier heb ik de volgende dag nog verder van kunnen genieten. De prijzen in het park zijn als normaal voor een attractiepark.

Mountainbiken omgeving Durbuy

Er zijn verschillende mountainbike routes in deze omgeving. Veel kun je starten in Durbuy, bij het centrum. Op internet kun je de vele routes door de Ardennen vinden op meerdere websites.

Wij hebben als eerst gekozen voor de rode bordjes, route nummer 4. In eerste instantie konden wij het beginpunt al niet vinden, deze bleek aan de overkant van de weg te liggen. Na een klein stukje route rood nummer 4 hadden we een bordje gemist en kwamen we ergens uit op 15 km van Durbuy.. We waren ondertussen bijna 4 uur onderweg, hadden niets gegeten en zijn zonder route terug gefietst. Het gedeelte van deze route dat we hebben gedaan was erg mooi en leuk om te mountainbiken.

Mooie lucht in de omgeving van Durbuy

Ook hebben we via de website Wikiloc een route gefietst. Dit was wel een handige app, want als je van de route ging kreeg je een melding. Perfect voor ons!

De route was bijna 30 km lang en we hebben alles wel gehad, steil omhoog, steil naar beneden, bos, weg, modder, snel, langzaam, lopen, alles wat je maar kan bedenken! Het hoogteverschil was 450 meter, we hebben er 3 uur over gedaan, de gemiddelde snelheid was 3,5 km per uur, 828 kcal verbrand en ik heb lichte schade opgelopen op mijn benen door takken en de trappers. Maar het was een erg mooie route, zeker aan te raden!

Lees ook: Wereldwijs | De 25 grootste eilanden ter wereld per landoppervlak

De route langs de rivier de Ourthe werd ons aangeraden door de B&B host. Het is een erg leuke route, helemaal niet moeilijk, gewoon lekker even wegfietsen. Na een km of 10 ga je van de verharde weg af en heb je wel een mountainbike nodig. In het laatste stukje terug richting Durbuy was een klein hoogteverschil. Wij hebben 15,5 km gefietst en daar even gekeken op de telefoon of er nog wat te eten in de buurt was, maar helaas. Het vorige dorpje hadden we gemist en het volgende dorpje was 23 minuten verderop, dus wij zijn dezelfde weg weer teruggegaan. Al met al bijna 2,5 uur langs de mooie rivier de Ourthe gefietst.

Omgeving Durbuy, Ardennen

Tips voor eten in Durbuy

• 7 by Julliet, lekkere tapas (maar wel in het Frans op de menukaart) en een proeverij van desserts maakte het af!
  • Le Vieux Point, goede prijs voor een simpel maar lekker 3-gangenmenu.
  • La Brasserie Ardennaise, mooi restaurant met een leuk terras buiten. Heerlijk gegeten!

Verder zijn er heel veel terrasjes en restaurants in het centrum van Durbuy. Voor iedereen wel wat!

Lekker eten in de Ardennen

Tot slot

Dat waren 5 dagen Durbuy. We hebben niet stil gezeten, veel gewandeld in de Ardennen, veel gemountainbiket, veel gegeten en veel gedronken. Al met al hebben we heel hele leuke mini-vakantie gehad en zou ik iedereen aanraden om naar Durbuy in de Ardennen te gaan. Dat er zo veel moois op 3 uur rijden ligt had ik niet verwacht!

Meer Ardennen tips? Lees dan Doen in de Ardennen van liesronddewereld.nl!

Kasteel van Durbuy, Ardennen

Zelf een gastblog aanleveren? Dat kan! We zijn namelijk altijd op zoek naar leuke blogs van echte wereldreizigers. Meer info hier.

Lees ook: Wereldwijs: De veiligste en gevaarlijkste landen in Europa

Avatar foto

Moniek

Moniek, 32 jaar en ik hou van reizen! Ik heb nog zoveel op mijn bucketlist staan, Barcelona, Indonesië, Peru, USA, IJsland, noem maar op! Hopelijk kunnen we ooit alles afvinken.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!