helicoptervlucht-lauterbrunnen
Home » Europa » Zwitserland » Roadtrip Zwitserland | Helicoptervlucht Lauterbrunnen – Bucketlist activiteit ✔️

Wie mij de laatste jaren een beetje heeft gevolgd weet dat ik altijd wel in ben voor een beetje adrenaline. Of het nu gaat om bungeejumpen, paragliden, duiken in grotten, racen op het circuit, ziplinen of mountainbiken. Alles waar je hartje sneller van gaat kloppen wil ik proberen. Ondanks dat ik al best veel gave bucketlist activiteiten heb af mogen vinken in mijn leven, lijkt mijn bucketlist alleen maar gegroeid te zijn de afgelopen jaren! Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit een parachutesprong gemaakt, wil ik ooit nog een keer Antarctica bezoeken en wil ik ook nog eens in mijn leven met een zeilboot de oceaan oversteken. En dat is slechts het tipje van de ijsberg! Een andere bucketlist activiteit die al jaren op mijn lijstje stond was het maken van een helicoptervlucht. Nu ik in Zwitserland op reis was en de helicopters mij om de oren vlogen, moest ik me hard maken om het ook hier te gaan doen. Ik was vastberaden om een helicoptervlucht te maken in Zwitserland, alleen wist ik op dat moment nog niet hoe.

Plan hier je vakantie binnen Europa

Veel helicopters in Lauterbrunnen

Tijdens mijn verblijf in Lauterbrunnen viel me op dat de ene na de andere helicopter in de vallei opsteeg en landde. Vaak vervoerden ze hout of ander zwaar materiaal maar na een snelle Google zoekopdracht kwam ik erachter dat sommige van deze vluchten ook recreatief zijn. Het was alleen nog de vraag of het betaalbaar was, en of er nog een plekje was voor mij om in te stappen. Was dit de plek waar ik een droom kon verwezenlijken?

Lauterbrunnen en de Staubbach waterval, Zwitserland

Want wat wilde ik graag een helicoptervlucht maken. Dat is al jaren een droom van mij. En dan het liefst natuurlijk op een unieke plek. De epische uitzichten, gletsjers en bergtoppen van Zwitserland wilde ik dus maar al te graag van bovenaf ervaren en besloot daarom de verschillende aanbieders van helicoptervluchten in Lauterbrunnen te contacteren.

Last-minute helicoptervlucht

Na wat heen en weer gebeld en gemaild te hebben (waarin ik o.a. uitleg gaf over Wereldreizigers.nl), kreeg ik in de eerste instantie overal ‘nee’. Alles vol deze week en over enige vorm van korting of samenwerking wilde men niet eens praten. Er was één aanbieder die er wel voor open stond. Ze vroegen of ik mijn contact gegevens wilde achterlaten. De boodschap was: er is een hele kleine kans dat er een last-minute plekje voor je is, maar dan moet je wel in de buurt zijn van Lauterbrunnen. Dat kan morgen zijn, maar ook later deze week. Ik schreef mijn telefoonnummer op en had er eigenlijk geen hoge verwachtingen van.

Ik besloot de dagen erna toch maar in in de omgeving van Lauterbrunnen te blijven want tja, je weet maar nooit… Ik liet op woensdagmiddag mijn gegevens achter en op zaterdag ochtend ging ineens om half 10 in de ochtend de telefoon.

In gebrekkig Engels kreeg ik de mededeling:
‘Hello? Hurry. Helicopter going 30 minutes… Be on time!

Er was namelijk één plekje over in de helicopter en ik mocht voor een kleine bijdrage, laten we zeggen de benzine, instappen. Yes! Ik pakte mijn spullen en reed als de wiederweerga met mijn camper weer Lauterbrunnen in. Ik liet de camper achter op de parkeerplaats en schoot nog even een snelle foto (want hij stond daar zo mooi voor de Staubbach waterval…), en holde naar het kantoortje. Net op tijd!

De Wereldreizigers.nl 4x4 camper op de parkeerplaats in Lauterbrunnen
De Wereldreizigers.nl 4×4 camper op de parkeerplaats in Lauterbrunnen

Opstijgen vanuit Lauterbrunnen

Na een korte kennismaking met de andere passagiers van de dag en een briefing van onze vlucht, liepen we gezamenlijk Lauterbrunnen uit de berg op. Het was een stevige klim van een minuut of 20 en opeens dook daar een helicopter op achter de bomen.

De helicopter waar we mee op de gletsjer gaan landen

We moesten nog even wachten tot de helicopter vol was getankt. Na een minuutje of 10 namen we plaats in de helicopter en gingen we de lucht in. Let’s go!

Het eerste wat we zagen is de diepe vallei waarin onder andere Lauterbrunnen ligt (achter ons in onderstaande foto). We stegen vervolgens in een flink tempo verder omhoog om zo snel mogelijk over de eerste bergruggen te vliegen. De piloot was vastbesloten ons een mooie dag te bezorgen en vloog alles behalve rustig. We scheerden tijdens het stijgen langs de verschillende bergwanden op en werden nu al getrakteerd op bizar mooie uitzichten. Mijn hart ging tekeer, niet alleen omdat het best spannend was maar ook omdat ik gewoon een enorme vreugde voelde van het verwezenlijken van deze droom.

De vallei waar de verschillende dorpjes zich bevinden
De eerste bergrug zijn we al over, hoogte circa 700 meter

De bomen maken vervolgens al snel plaats voor de sneeuw in het hooggebergte. We waren nu écht hoog (3 á 4 kilometer) en ineens zagen we de hoogste bergtoppen die Zwitserland rijk is. De Eiger, De Matterhorn, Monte Rosa, zelfs de Mont Blanc die gedeeltelijk in Zwitserland, Frankrijk én Italië ligt was te zien. Overal om je heen waren imposante besneeuwde bergtoppen te bewonderen. Het weer was kraakhelder en de piloot vertelde ons dat we geluk hadden vandaag. Het was helder weer en ook nog eens zo goed als windstil. De dagen ervoor was dat totaal anders.

De eerste rits hoge bergtoppen | Helicoptervlucht Lauterbrunnen, Zwitserland

Lees ook: De mooiste wandelingen bij de Matterhorn van StripeAway.nl

Landing op de Eiger Gletsjer

Vervolgens maakten we een landing op het ijs. En omdat het windstil was, konden we echt even genieten op de Gletsjer. De piloot vertelde ons dat je normaal gesproken in enkele minuten alweer terug de helicopter in moet, aangezien de temperatuur in april hier meestal tussen de -10 en -25 graden is en het er vaak hard waait waardoor je het niet lang vol kan houden. Het was nu ook -12 maar zonnig en windstil. Het was eigenlijk prima vol te houden met mijn trainingsbroek, trui en dun jasje.

The happiest man on earth | We zijn geland op de Eiger Gletsjer

Om ons geluk van het goede weer te vieren trok de piloot ineens een fles champagne tevoorschijn. We dronken samen in alle rust de fles leeg terwijl we van de prachtige vergezichten om ons heen genoten. We maakten nog wat leuke foto’s en na pakweg 25 minuten op de Gletsjer was het weer tijd om in te stappen.

Champagne tijdens de landing op de Eiger Gletsjer

Genieten van de terugvlucht

Op weg naar boven zat ik achterin de helicopter, op de terugweg mocht ik voorin zitten naast de piloot. Nu kreeg ik de kans om mooie foto’s en video’s te maken. Ik maakte een paar foto’s van de cockpit en besloot de rest van de vlucht gewoon mijn GoPro videocamera aan te zetten en er niet meer op te letten. Ik wilde zelf ook gewoon genieten van het uitzicht zonder teveel bezig te zijn met mijn camera. Of de beelden bruikbaar zouden zijn, zou ik achteraf pas gaan zien.

20 minuten lang was dit mijn uitzicht vanuit de cockpit van de helicopter
De piloot van de helicopter moest ik natuurlijk ook even vastleggen

Ik kan werkelijk met geen pen of toetsenbord beschrijven hoe intens mooi en uniek deze ervaring is en wat voor een gevoel zo’n vlucht je geeft. Zelfs de mooiste foto’s kunnen dat niet overbrengen, je zal het echt zelf moeten ervaren! Om je toch een beetje een idee te geven van de vlucht, hoe het klinkt en wat je ziet zowel binnen als buiten de helicopter, heb ik onderstaande video in elkaar gezet. In het 2e deel van de video (begint na 1 minuut 15 sec.) laat ik jullie gewoon de ruwe, onbewerkte beelden zien van de afdaling terug naar Lauterbrunnen. Zet de kwaliteit van de video zo hoog mogelijk, liefst in 4k, en ga er even lekker voor zitten.

Wat kost een helicoptervlucht in Zwitserland?

Nu je al dit moois gezien hebt, ben je waarschijnlijk ook benieuwd wat zoiets kost. Ik heb dit voor jullie uitgezocht en ja, het is vrij prijzig. Bij de meeste aanbieders zit het hem vooral in het feit dat je een helicopter vol moet zien te krijgen. Een korte vlucht van 15 minuten kost doorgaans tussen de 1000 en 1400 euro per helicopter. Deze prijs kun je dus delen met anderen. Wil je een vlucht van circa 30 minuten + een landing op een gletsjer, dan betaal je doorgaans tussen de 2000 en 3000 euro per helicopter. Ook dit kunt je delen met andere, mits je dat zelf regelt. Wat opvallend is is dat de prijzen zo enorm ver uit elkaar liggen tussen de verschillende aanbieders.

Goedkopere aanbieders van Helicoptervluchten

Fikse prijzen dus! Maar niet getreurd, het kan echt wel goedkoper. Ook de helicoptervlucht-aanbieders zitten niet stil. Ze begrijpen heus wel dat het niet voor iedereen mogelijk is om een hele helicopter te vullen. Er zijn ook mogelijkheden voor stelletjes of mensen die alleen reizen. Je bent dan alleen wel aangewezen op online boekingssystemen en minder flexibel. Even ad-hoc beslissen om in een helicopter te stappen, is er dan niet bij.

Voor wie online wil boeken: een vlucht van 15 minuten (zonder Gletsjerlanding) kan via deze aanbieder al vanaf 277 euro per persoon. Dit is de goedkoopste die ik kon vinden. Wil je net als ik ook een vlucht van minimaal 30 minuten en er ook een gletsjerlanding bij? Dat kan via deze aanbieder al vanaf 394 euro per persoon – dit is tevens de aanbieder waar ik mee vloog.

Ik vroeg nog aan mijn helicopterpiloot waarom de prijzen zo enorm verschillen tussen de verschillende aanbieders. Hij legde uit dat het verschil in prijs voornamelijk wordt veroorzaakt door 3 dingen:

1. Het type helicopter: Wij vlogen in een zogenaamde categorie A helicopter, dat wil zeggen een helicopter van pakweg 2 miljoen euro, niet ouder dan 5 jaar en met een turbinemotor. Goedkopere aanbieders vliegen vaak met minder capabele en/of oudere helicopters. Moderne helicopters zijn zeer kostbaar en ook het onderhoud is absoluut niet goedkoop. Dit zie je terug in de prijzen.
  2. Ter plaatse boeken: De duurdere aanbieders, daar kun je doorgaans gewoon binnen wandelen en in overleg een tijd en datum kiezen, en afhankelijk van het seizoen zelfs een totaalprijs afspreken. Dit maakt ze enigszins flexibel, echter gebruiken deze partijen vaak de helicopters ook voor vrachtvervoer. Je krijgt daarom nooit de garantie dat je kunt gaan op de dag en tijd dat jij dat wilt – je zal je moeten aanpassen aan het schema wat ze op dat moment toevallig kunnen bieden.
  3. Online boeken: De goedkopere aanbieders werken voornamelijk met online boekingssystemen en strenge voorwaarden. Je dient de boeking bijvoorbeeld zo ver mogelijk vooruit al te boeken en direct te betalen. Er is recht op terugbetaling als je je vlucht annuleert, maar dat moet dan wel minimaal 30 dagen van tevoren zijn. Bij 10 dagen voor je vlucht krijg je nog slechts 50% van het geld terug. Vanzelfsprekend krijg je wel gewoon het gehele bedrag terug, als bijvoorbeeld het weer niet toelaat om te vliegen. Hieronder een afbeelding van de exacte voorwaarden:

Op zich zijn dat niet per sé grote nadelen als je online boekt. Als je je vakantie aan het plannen bent en al van plan bent om een helicoptervlucht te gaan maken, kun je deze met een gerust hart vooruit boeken en zo veel geld besparen. Ook heb je dan minder kans dat het vol zit op de dagen dat je in de regio bent, en dus de vlucht misloopt.

Lees ook: Helicopter tour Grand Canyon | De ultieme bucketlist ervaring

Welke optie je ook kiest, doe het! Het is een ervaring om nooit meer te vergeten. Sla een paar keer uit eten over en gebruik dat geld om weer iets af te strepen van je bucketlist ✔️.

Je krijgt er echt geen spijt van!

Plan hier je vakantie binnen Europa

Avatar foto

Chris Thomassen

Eigenaar van Wereldreizigers.nl | Ontdek de wereld!
- Full-time bloggende wereldreiziger.
- Schrijft over reizen, fotografie, duurzaamheid en gadgets.
- Ontdekt graag extreme en onbekende plekken.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!