Home » Noord-Amerika » Verenigde Staten » Grand Canyon Hike | Once in a lifetime experience

Grand Canyon Hike | Once in a lifetime experience

Ik heb al heel wat mooie hikes in mijn leven gemaakt maar, er is er één die echt boven alle andere uitspringt: de Rim-to-river hike in de Grand Canyon (Amerika). Ben jij avontuurlijk aangelegd en houd je van wandelen in de bergen? Dan moet deze hike echt op je bucketlist! In dit blog deel ik mijn ervaring over deze indrukwekkende hike in de Grand Canyon.

Algemene info Grand Canyon

De Grand Canyon is een van ’s werelds grootste en langste kloven, gelegen in de Amerikaanse staat Arizona. De Canyon is ongeveer 435 kilometer lang en qua breedte varieert die tussen de 15 en 29 kilometer. Deze afstanden maken dat de Grand Canyon zelfs vanaf de ruimte te zien is. Oh ja, vergeet daarnaast de gemiddelde diepte van 1600 meter niet, dit maakt de Grand Canyon een uitdagende maar gave plek om te hiken.

De kloof is ontstaan door het water van de Colorado rivier dat door de Canyon heen stroomt en zorgt voor erosie. Dit proces van slijtage heeft de Grand Canyon in de loop van miljoenen jaren gemaakt tot wat het nu is. Onderzoekers zijn het er niet helemaal over eens hoe oud de Grand Canyon nu echt is, de metingen liggen tussen de 6 miljoen en 70 miljoen jaar. Hoe dan ook, het is een van Amerika’s belangrijkste trekpleisters en dat begrijpen wij goed!

Lees ook: East Coast vs. West Coast | Verenigde Staten

Uitzicht over de Grand Canyon vanuit de Rim Trail

Grand Canyon trails

Er zijn verschillende trails op en in de Grand Canyon, waarbij er voor ieders niveau wel wat geschikts tussen zit. Om hier even een beeld van te vormen, licht ik drie bekende trails toe.

Rim trail

De Rim trail is misschien wel de meest bekende, dit is een 19 kilometer lang (voornamelijk) geasfalteerd pad dat over de zuidelijke rand van de Grand Canyon loopt. Vanuit de Rim trail heb je spectaculaire uitzichten over de Canyon. Doordat er hier een droog en woestijnachtig klimaat is, kun je kilometers voor je uit kijken.

Dat dit pad 19 kilometer lang is, betekent overigens niet dat je hoeft te wandelen. Er zijn genoeg mensen die hier enkel uit de shuttle of touringbus stappen om een aantal foto’s te schieten. De meeste bezoekers vinden het echter wel leuk om een klein stuk te wandelen. Een gebruikelijke route hiervoor is om een shuttlebus te nemen naar Hermit’s Rest en vanuit daar terug te wandelen naar Grand Canyon Village. Dit stuk van de trail is trouwens wel erg druk! Hoe verder je doorloopt, hoe rustiger het pad wordt.

De Rim trail in December

South Kaibab Trail

De South Kaibab trail is een populair pad dat begint bij Yaki Point. Het is een wandeling van ongeveer 10 kilometer waarbij je de hele tijd prachtige uitzichten hebt over de Grand Canyon. Deze trail volg je overigens ook wanneer je helemaal tot onderaan de rivier loopt (de Rim-to-river trail). Voor de gemiddelde wandelaar is deze 1-daagse hike een erg leuke manier om kennis te maken met de Grand Canyon.

Grand Canyon | Fantastisch uitzicht tijdens de South Kaibab trail
Fantastisch uitzicht tijdens de South Kaibab trail

Rim-to-river trail

De hike die wij hebben gedaan is de Rim-to-river trail. Deze route loopt in een cirkel en is 27 kilometer lang met een hoogteverschil van 1,5 kilometer. Doe deze hike niet in één dag, maar neem gewoon 2 (of in ons geval 3) dagen de tijd om van deze wandeling te genieten. Onderweg zijn er, naar mijn weten, twee campings waar je ’s nachts je tent op kan zetten.

De Rim-to-river hike plannen

Voordat wij naar de Grand Canyon gingen hadden wij geen idee wat er allemaal mogelijk was qua wandelingen. Terwijl ik nu niets liever doe dan mijzelf inlezen over bestemmingen deed ik dat terug in 2015 nog helemaal niet. Alle activiteiten werden gewoon spontaan op locatie bedacht, en zo ging dat dus ook met de Rim-to-river trail.

Na eerst een dag gelopen te hebben over de Rim trail, brachten wij een bezoek aan het Visitors Center waar wij ons lieten informeren over de wandelmogelijkheden IN de Grand Canyon. Al snel maakte wij de keuze om ‘all the way’ te gaan door helemaal omlaag te lopen naar de Colorado river.

Het is maar goed dat we een bezoek brachten aan het Visitor Center, anders waren wij nooit op deze hike gekomen. Daarnaast moet je een permit kopen om gebruik te maken van de kampeerplaatsen in de Grand Canyon. En de routekaart die we krijgen kwam natuurlijk ook goed van pas.

Grand canyon | Uitzicht tijdens de Rim-to-river trail
Uitzicht tijdens de Rim-to-river trail

Rim-to-river trail: onze ervaringen

De volgende ochtend stonden wij om 05.30 uur op, zodat wij de eerste shuttlebus naar South Kaibab trailhead konden pakken. Er waren maar een handjevol mensen die zo vroeg aan deze trail begonnen.

Note: wij waren in December bij de Grand Canyon. In tegenstelling tot veel anderen hebben wij de hitte, die er tijdens de zomermaanden is, niet meegemaakt. Wij maakte juist het andere extreem mee: een laagje sneeuw bovenop de Rim! In de ochtenden was het erg koud maar, stiekem was dat erg fijn. Ik zou deze pittige hike namelijk niet in warme temperaturen willen maken.

Grand Canyon: steil en indrukwekkend

Het eerste stuk van de wandeling is erg steil en intensief. Omdat je aan het afdalen bent, moet je constant je ogen op de grond richten zodat je niet misstapt. Maar oh my god, wat zijn de uitzichten hier al spectaculair! Na 2,9 kilometer bereik je het ‘Ooh Ahh’ uitzichtpunt, wat een mooie plek is voor een pauze. Als je verder naar beneden kijkt, zie je het pad soms wel honderden meters voor je uit slingeren. Pfoe het is echt een hele lange weg naar beneden, maar elke meter is het dubbel en dwars waard.

Uitzicht tijdens de Rim-to-river trail
Uitzicht tijdens de Rim-to-river trail, alsof je je op een andere planeet bevindt

Wanneer je denkt dat het allemaal goed gaat…

Op gegeven moment kom je op een vlak stuk uit, zeker niet verkeerd na al die steile afdalingen! De temperaturen lopen inmiddels lekker op en we hebben onze jas niet meer nodig. De details van de wandeltijden weet ik eerlijk gezegd niet goed meer, het is immers ook al 6 jaar geleden dat we deze hike maakten. Wat ik me wel herinner is dat het wandelen echt goed te doen is, het valt zelfs nog een beetje mee!

Lees ook: Route 66 | De ultieme roadtrip door Amerika!

Locals Grand Canyon
Op het vlakke stuk van de hike komen we een paar locals tegen

Misschien maakte die gedachte mij overmoedig, want niet veel later verzwik ik mijn enkel. Op een makkelijk stuk nota bene…shit! Alsof mijn vriend dit voorzag, had hij sporttape meegenomen. Had ik daar even geluk mee! Na het tapen van mijn enkel en een lange pauze kon ik gelukkig weer verder lopen.

De Colorado rivier (en het lange wandelpad ernaar toe) in zicht

Kamperen aan de Colorado Rivier

Op gegeven moment is de Colorado rivier in zicht en dat is toch wel heel gaaf! Het voelt alsof we er bijna zijn, maar daar hebben we het mis. Het is echt nog wel een flink stuk doorlopen. Als we dan uiteindelijk de grote hangbrug zien, die ons van de ene naar de andere kant van de rivier brengt, zijn we echt bijna bij de camping. Yeeey!

Na een hele dag hiken arriveren we, net voordat het donker wordt, bij Bright Angel Campground. Op de camping worden geen plaatsen gereserveerd, maar is het een kwestie van ‘first come first serve’. Gezien de Grand Canyon zo rustig is in December, hebben we genoeg keuzemogelijkheden om de tent op te zetten. Er zijn slechts 10-15 andere avonturiers op de camping. Na een vermoeiende en indrukwekkende dag gaan we vroeg naar bed. Morgen moeten we namelijk weer helemaal terug omhoog!

Het uitzicht vanuit Bright Angel Campgroud, op de achtergrond zie je de hangbrug over de Colorado rivier

Terug omhoog

Omdat ik de volgende ochtend toch wat meer last heb van mijn enkel dan gedacht, besluiten we het rustig aan te doen. Gelukkig is er op een paar uur loopafstand weer een camping, dus dat wordt het einddoel van vandaag. We hiken terug omhoog langs prachtige rotsformaties en genieten van het uitzicht. Omdat we in een loop lopen is de terugweg een stuk anders dan de heenweg, we komen aan deze kant bijvoorbeeld veel beekjes tegen.

In de vroege middag komen we aan bij Indian Garden Camp, waar we onze tent opslaan. Voor de rest van de dag doen we het rustig aan. Af en toe komen er andere wandelaars voorbij, maar ook hier zien we niet meer dan 15 andere personen. Wel komen we nog wat bewoners van de Grand Canyon tegen: een hertenfamilie. Gek genoeg zijn ze niet mensenschuw en konden wij ze goed op de foto zetten. Wat een mooi cadeau. Als de zon eenmaal onder gaat, kruipen wij onze tent weer lekker in. Morgen het laatste stuk!

Hert
Oog in oog met een lokale bewoner van de Grand Canyon

De laatste loodjes

Het laatste stuk van de wandeling is gelijk weer het zwaarst, we moeten namelijk weer steil omhoog de Canyon op. Iets minder leuk. Langzaam komen we weer bij de sneeuwgrens en stapje voor stapje maken wij onze spectaculaire wandeling af. Omdat we twee dagen over de terugweg hebben gedaan zijn we in de vroege middag alweer boven.

De meeste wandelaars doen de Rim-to-river hike in twee dagen, en dat is ook prima te doen als je niet zo’n handige Harry bent die zijn enkel verzwikt. Als we de hike eenmaal hebben afgerond zijn we uitgeput maar trots, wat een prachtig avontuur was dit.

Grand Canyon
Het vlakke stuk van de hike

Beste tijd om de Grand Canyon te bezoeken

In de zomer loopt de temperatuur in de Grand Canyon al gauw op tot zo’n 30 graden. Niet de ideale weersomstandigheden om een intensieve wandeling te maken. Dit kun je het beste in het voor- of najaar doen wanneer de temperaturen een stuk aangenamer zijn.

Zoals aangegeven waren wij er zelf in December en dit was prima te doen qua kou. Natuurlijk moet je wel goed voorbereid zijn en veel verschillende lagen kleding dragen. Wat wij fijn vonden aan ons bezoek in December, was dat er weinig andere toeristen aan het hiken waren. Op sommige momenten hadden wij de Grand Canyon helemaal ‘voor onszelf.’

De Grand Canyon in de winter

Voorbereiding Grand Canyon

Ben jij ook van plan om te gaan hiken in de Grand Canyon? Supertof! Bereid je wel goed voor door je, net als ons, te laten informeren bij het Visitor Center. Zorg daarnaast voor de juiste uitrusting tijdens het wandelen. Zelf deden wij de hike zonder gids, de wandelpaden zijn goed aangegeven dus je zult niet snel verdwalen. Mocht je liever met een gids gaan is dit ook mogelijk.

Lees ook: Roadtrip West-Amerika: handige route en mooiste parken in 1 tot 2 weken

Avatar foto

Lieke Thijssen

- Latin-America lover
- Travel & hospitality copywriter
- Next: West Coast Mexico

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!