Home » Noord-Amerika » Verenigde Staten » Ice Lakes Trail in Colorado | Wonderschone meren en watervallen

Ice Lakes Trail in Colorado | Wonderschone meren en watervallen

Op onze wildkampeerplek in Silverton, Colorado genoten we maar liefst 5 dagen van de prachtige natuur en de kabbelende rivier pal naast onze camper. We hadden hier namelijk goed (internet) bereik, waardoor we ook fijn aan onze website konden werken. Elke ochtend hier een koffie koffie doen terwijl de zon opkomt, was echt geen straf! Maar omdat we veel stilzitten tijdens ons schrijfwerk, vonden we het ook weer tijd om even de benen te strekken. We zagen op Google Maps en Alltrails dat er een prachtige hike in de buurt was die we konden doen. De Ice Lakes Trail!

De ultieme rondreis door Noord-Amerika

Dit artikel is onderdeel van een grote rondreis van één jaar door de Verenigde Staten en Canada, met een Nederlandse 4×4 camper die we zelf hebben verscheept… Het is een bucketlist-waardige en een once-in-a-lifetime ervaring geweest om nooit meer te vergeten.

De ultieme roadtrip route door Amerika en Canada | Wereldreizigers.nl

We schreven bijna 100 artikelen over deze ultieme rondreis. Bezoek onze Noord-Amerika pagina voor meer info.

Hikes in de regio vinden

AllTrails vertelt je welke routes er in je omgeving te vinden zijn, hoe moeilijk een route is en hoe lang het gemiddeld duurt. Ook delen andere mensen er foto´s en reviews. Ice lakes Trail is de meeste populair wandeling in de omgeving en wat voor één!

Het informatiebord van de Ice Lakes Trailhead | Silverton Colorado

Over Ice Lakes Trailhead

Je gaat tijdens de wandeling 900 meter omhoog, bijna twee keer de hoogte van het Empire State Building. Gedurende de wandeling wordt de klim steeds uitdagender. Je start op een hoogte van bijna 3 kilometer en komt op zijn hoogst dus op bijna 4 kilometer.

Het verbrande bos

Tijdens de wandeling, kom je steeds door verschillende gebieden. We zijn gestart in het bos, wat overging in verbrand bos. In 2021 waren hier hevige bosbranden en zo ver als het oog kon zien waren er verbrande berghellingen. Het was eerlijk gezegd een deprimerend gezicht.

Groene weides en bloemen

Verder kwamen we langs rotspartijen, watervallen, beekjes en kleurrijke bloemen en planten. De groene weides en de vele bloemen waren een fijne afwisseling na al die verbande bomen, een paar honderd meter lager.

De Marmotten

De marmotten waren ook druk bezig. Ze zaten achter elkaar aan om elkaar weg te jagen (of te paren?), of stonden rechtop om hun bekende hoge roep te doen. Een bizar geluid komt er uit deze beestjes. Het gaf de lange wandeling een leuk extraatje om naar te kijken.

Watervallen en rivieren

Zo ver als dat je kon zien waren watervallen te bewonderen, van groot tot klein. Onderweg moesten we ook een paar keer een klein riviertje oversteken. Eén daarvan was best wel een flinke en natte voeten konden we dan ook niet vermijden. We moesten door het ijskoude smeltwater heen!

Riviertje oversteken tijden de Ice Lakes Trail en watervallen in de achtergrond | Silverton Colorado

Met natte voeten moesten we dus het laatste deel wandelen. Maar inmiddels waren onze voeten zo heet, dat een beetje verkoeling eigenlijk best wel fijn was. De verkoeling was overigens van korte duur, aangezien we door het stevige wandelen in no-time weer warme voeten hadden.

We waren onderweg veel bezig met naar beneden kijken, naar de ongelijke grond en de losse stenen, maar elke keer als je even je hoofd omhoog draaide en om je heen keek, viel je mond open van verbazing. Wat een prachtige omgeving. En die watervallen overal!

Prachtig uitzicht tijdens de Ice Lakes Trail  | Silverton Colorado
Prachtig uitzicht tijdens de Ice Lakes Trail | Silverton Colorado
Grote en kleine watervallen tijdens de Ice Lakes Trail  | Silverton Colorado
Grote en kleine watervallen tijdens de Ice Lakes Trail | Silverton Colorado

Klimmen, klimmen, klimmen

Na ruim 4 uur wandelen kom je aan bij het laatste deel en dit stuk is absoluut pittig! De helling is ineens erg steil en terwijl je loopt over los zand en stenen, begin je het zuurstofgebrek op deze hoogte echt te merken. Kleine stukjes omhoog, even een korte pauze en weer doorstappen.

Ice Lakes Trail | Silverton Colorado

We deden pakweg een uur over dat laatste deel, wat misschien maar 500 meter in totaal is… Gelukkig was inmiddels het einde in zicht. De trail werd vlakker en we kwamen aan op het plateau van de berg. Het is alsof de natuur ons wilde verwelkomen, want ineens kwam de zon weer door!

Het plateau op de bergen tijdens de Ice Lakes Trail  | Silverton Colorado
Het plateau op de bergen tijdens de Ice Lakes Trail | Silverton Colorado

Ice Lakes eindelijk in zicht

Na een paar honderd meter was het eindelijke zover. Als kers op de taart kwamen we natuurlijk aan bij het helder blauwe ijs-meer! Het meer had zo’n bizarre kleur, alsof iemand er een vrachtwagen kleurstof in had gegooid.

Het knalblauwe ijsmeer | Ice Lakes Trail | Silverton Colorado
Wat een bizarre kleuren | Ice Lakes Trail | Silverton Colorado

Tip: Benieuwd waar wij mee fotograferen? Bekijk dan het display hieronder.

De ultieme wereldreis camera
Fujifilm X-T5 Zilver + 16-80mm
5.0

De Fujifilm X-T5 met 16-80 is de ultieme all-round wereldreis camera. Deze camera is door zowel consumentenbond als Tweakers.net meermaals uitgeroepen tot de beste systeemcamera die te koop is. Zelfs op de automatische stand voel je je zowaar ineens een professionele fotograaf!

Pluspunten:
  • De best geteste camera
  • Fantastische foto's
  • 6.2K Video
  • 5 jaar garantie
Bekijk prijzen Onze review
Door onze affiliate links te gebruiken support je ons zonder extra kosten. Dank je wel!

Een man trotseerde het ijskoude water en nam een frisse duik in het meer. Malou en ik hielden het bij pootje baden, want na 10 seconden begonnen je voeten al te prikken. Zo ontzettend koud is dit water! Dat is ook niet zo gek, want een week of twee terug was dit meer nog volledig bevroren. Het heeft niet voor niets ‘Ice Lakes’.

Nadat we een praatje hadden gemaakt met andere hikers, was het tijd voor de laatste foto voordat we terug naar beneden gingen.

Samen hebben we de trail overwonnen | Silverton Colorado

Onze ervaring

Hoewel we wisten dat we gingen klimmen, hadden we toch de moeilijkheid en inspanning verkeerd ingeschat. We lazen 4,3 mijl, namen niet echt de moeite om goed te rekenen en dachten LET´S GO. We hadden net onze lunch op en we dachten het met alleen wat water wel te redden.

5,5 uur (!) later waren we bij het ijs-meer en dronken we onze laatste druppels water. We moesten dus nog starten aan de terugweg…

Verkeerd ingeschat

Als we wel de moeite hadden genomen om even goed te rekenen, dan hadden we zeker meer water en eten meegenomen! 4,3 mijl was namelijk enkel de heenweg. Dus totaal zou het 4,3 x2 = 8,6 mijl zijn. Als we deze dan nog omrekenen naar kilometer is dat 14 kilometer!

Een wandeling van 14 km op een vlakke weg zou al een flinke wandeling zijn, laat staan de hoogte in. We gingen van 3000 meter naar 4000 meter en dat was absoluut te merken.

Hoogteziekte

Gedurende de terugweg heeft Malou eigenlijk niet meer kunnen genieten van de omgeving. Ze had honger, hoofdpijn en was misselijk. Het was waarschijnlijk een combinatie van uitdroging, hoogteziekte en natuurlijk te weinig eten. Onderweg naar beneden kwamen we gelukkig nog wat wandelaars tegen die wat water met ons wilden delen.

We stapten vervolgens goed door en na 2,5 uur, toen we terug waren bij onze camper, konden we eindelijk eten en drinken. Tegen die tijd was Malou echt helemaal op. Zo erg zelfs, dat ook eten even niet meer lukte. Ze heeft gespuugd, at daarna wat wortels, dronk wat water en ging in bed liggen. Haar lichaam had duidelijk rust nodig.

Tips

Dus nu we ervaren hebben hoe het niet moet, geef ik je de volgende tips voor een hike als deze:

• Trek goede en stevige wandelschoenen aan. Sneakers zijn oké, maar hiermee heb je niet altijd voldoende grip en je hebt meer kans om je enkel te verzwikken. Dán ben je zogezegd nog verder van huis…
  • Neem voldoende water en voedsel mee. Twee liter heb je echt wel nodig om je vochttekort te kunnen blijven aanvullen. Hoewel je het niet in de gaten hebt, verbruik je in de hoogte veel vocht. Overweeg om een Lifestraw mee te nemen, zodat je eventueel ter plaatse nog rivierwater kunt filteren om te drinken.
  • Trek laagjes kleding aan. Op het moment van vertrek kan het misschien zonnig en warm zijn, maar in de bergen kan het weer snel omslaan. Je moet je kunnen weren tegen wind en regen om jezelf warm te houden, zodat je energie niet verloren gaat aan het lijden van kou.
  • Doe het rustig aan. Je begint op drie kilometer hoogte, dat is al hoog genoeg om hoogteziekte te ervaringen. Inspanning op deze hoogte zal je dus echt dubbel voelen. Hoogteziekte is daarom echt iets waar je rekening mee moet houden.

Lees ook: Pacific Crest Trail | Voorbereiding, tips en inpaklijst voor lange trektochten

Conclusie

Ondanks dat Malou op het einde een vervelende ervaring had, was deze trail wel echt fantastisch om te lopen. Normaliter hadden we een afstand als deze beter voorbereid en zonder problemen kunnen afleggen. Het laat maar weer eens zien dat je de natuur nooit moet onderschatten. We hadden ‘gewoon’ even zin om te wandelen en lette daarom even niet goed op. We hebben de trail daardoor verkeerd ingeschat.

Chris tijdens de Ice Lakes Trail  | Silverton Colorado
Chris tijdens de Ice Lakes Trail | Silverton Colorado

Laat je echter niet weerhouden om deze trail op je kaart te zetten. Het startpunt is hier, dus sla deze alvast op op je Google Maps. Het is een trail met zó enorm veel natuurschoon! De gehele trail is een Walhalla voor natuurliefhebbers. Het is daarom echt een must-do als je in Colorado bent.

Plan hier je vakantie naar Amerika

Avatar foto

Chris Thomassen

Eigenaar van Wereldreizigers.nl | Ontdek de wereld!
- Full-time bloggende wereldreiziger.
- Schrijft over reizen, fotografie, duurzaamheid en gadgets.
- Ontdekt graag extreme en onbekende plekken.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!