Wereldreizigers.nl
Home » Overlanden » Reizen met VW T3 buscamper (1) | Van droom tot werkelijkheid

Reizen met VW T3 buscamper (1) | Van droom tot werkelijkheid

“De enige goede manier is als je zelf leert hoe je het moet doen, zo ben ik ook begonnen” waren zijn woorden. Hierna reed ik met een dubbel gevoel en storm in mijn hoofd naar huis. De woorden van deze doorgewinterde Volkswagen T3 liefhebber gaan nu ruim twee jaar later nog steeds door mijn hoofd. Hij had gelijk.

In dit artikel neem ik jullie mee in ons verhaal, hoe we van onze droom (overlanden met een Volkswagen T3 buscamper), werkelijkheid hebben gemaakt.

Lees ook: Reizen met VW T3 buscamper (1) | Van droom tot werkelijkheid
Lees ook: Reizen met VW T3 buscamper (2) | Eindelijk vertrekken!
Lees ook: Reizen met VW T3 buscamper (3) | La Punta en Chacahua, Mexico

De voorliefde voor Volkswagen busjes

Jong en onbezonnen op reis

Ruim vier jaar geleden is de voorliefde voor Volkswagen busjes, met name de T3 begonnen bij Dieke en mij. Na ons afstuderen, Dieke als (ambulance)verpleegkundige en ik als ergotherapeut, wilden we een reis maken voordat het werkende leven ons in een sleur zou duwen.

Alle opties zijn gepasseerd, van B&B´s tot een tentje, een oude volvo met een matras achterin tot uiteindelijk een camperbusje. De gouden tip kwam van een goede vriend die zijn camper met winst had verkocht na de vakantie. Hij was handig, had de camper zelf gerepareerd en zo kosten bespaard. Dat moesten wij toch ook kunnen?

Karel, ons Volkswagen busje, in Montenegro
Karel, ons Volkswagen busje, in Montenegro

Karel de Volkswagen bus

De zoektocht begon en we werden uiteindelijk verliefd op een oude roestige bus die de naam Karel mocht dragen. En dan bedoel ik écht roestig! De schuifdeur-rail was een groot gat geworden, evenals de instap voor- en het plaatwerk achterlangs. Wij waren jong en onbezonnen, enthousiaste naïeve studenten. Ik zal niet verder in detail treden, maar als ik toen de wijze raad had gekregen die ik twee jaar later mocht ontvangen, had dit waarschijnlijk een hoop geld bespaard. Of misschien wel niet, iets met perfectionistische trekjes.

Kortom, Karel mocht in zijn leven met ons 1 keer een nieuw interieur ontvangen, twee keer naar de lasser en drie keer een nieuwe motorwissel ondergaan. Maar het belangrijkst, hij mocht drie keer met ons op reis door Europa. Ook heeft hij ons tijdens de eerste zomer van de pandemie op de leukste campings in Nederland gebracht.

Karel de Volkswagen buscamper met oppashond in het wild (Nederland)
Karel de Volkswagen buscamper met oppashond in het wild (Nederland)
Karel de Volkswagen buscamper in Italië
Karel de Volkswagen buscamper in Italië

Het is een virus, die Volkswagen busjes

Waar komt die voorliefde voor zo’n rijdende geldput dan vandaan? Het gevoel van vrijheid? Hypnotiserende gebrom van de oude diesel die voorkomt dat je ook maar enig gesprek kan voeren? Of het vakantiegevoel dat je vangt vanaf het moment dat je instapt, zelfs al rij je even naar de supermarkt op en neer? Misschien zijn het de blije gezichten van voorbijgangers en de zwaaiende handjes van andere Volkswagen T3 eigenaren in het voorbijgaan. Zeg het maar. Het is een virus…

We gaan nog één keer op wereldreis

In 2019 en 2020 zijn Dieke’s ouders overleden. Dieke wilde weg, weg van thuis, weg van werk, niet rouwen maar weg van alles. Het was vluchtgedrag waar ik toen niet direct aan toe wilde geven. Dit was echter wel het moment waarop ons plan voor een wereldreis, ons grootste avontuur tot nu toe, het levenslicht zag.

“De stans”, of Zuid-Amerika?

Ik wilde naar “de stans” zoals men dat heel stoer zegt. Richting Mongolië door Kazachstan, Turkmenistan en alle landen waar ik eigenlijk niets vanaf weet. Dieke houdt niet van woestijn zegt ze, zij wil naar naar Zuid-Amerika. De gevleugelde uitspraak “Happy wife, happy life” mocht zegevieren en optie twee is het geworden. Kan ik nu, twee jaar later, melden.

Zoektocht naar overlander voertuig

De zoektocht moest opnieuw beginnen naar een geschikt voertuig. De verstandige keuze voor overlanden is een Toyota Landcruiser of een Hilux zeggen de meeste. Ook dat durf ik nu te bevestigen. Wij gingen na lang wikken en wegen echter weer voor een Volkswagen T3, een hardnekkig virus, we hadden onze les nog niet geleerd.

De aankoop van de Volkswagen T3 Syncro genaamd Karel de Grote
De aankoop van de Volkswagen T3 Syncro genaamd Karel de Grote

Volkswagen T3 Syncro met hefdak

Ditmaal niet zomaar een T3, mijn jongensdroom kwam in vervulling en we vonden een Volkswagen T3 Syncro met een hoog-hefdak. Voor de niet-kenners, een Syncro is dat schattige vierkante volkswagen-busje uitgevoerd met één van de beste 4×4 aandrijvingen van zijn tijd. Hij mag de naam Karel de Grote dragen. Dezelfde bus als karel, alleen hoger op de wielen, een hoger dak, 4×4, een wereldveroveraar! De Grote dus. Vernoemd naar de keizer van het roomse rijk en veroveraar van groot grondgebied. Net als onze karel.

Lees ook: Offroad 4×4 overland expeditie camper kopen? | Tips en waarop te letten

De camperbus ombouwen

Een groeispurt, Rob de grote

Zo kwam ik na de aankoop uit bij de doorgewinterde T3 liefhebber, die mij de wijze raad gaf om alles zelf te doen. Het interieur was ik niet bang voor, dat had ik ook bij Karel gebouwd. Lassen kon ik niet, dat is een vak apart. Ik ben jaren fietsenmaker geweest en heb mijn schooljaren op de vrije school doorgebracht. Creatief en handig durf ik mezelf wel te noemen, dit zou echter een totaal nieuwe uitdaging worden. En die uitdaging ben ik aangegaan. Een middagje ‘spoedcursus lassen’ bij dezelfde goede vriend die zijn camper met winst had verkocht en het restauratieproject, dat in totaal 1,5 jaar mocht gaan duren, is begonnen.

Dit alles vond plaats tijdens de periode waarin Covid-19 zijn dikke vette stempel drukte op ons sociale leven. Een ideale tijd om mijn weekenden en vakanties in een schuur in Brabant, ver van huis, door te brengen. Terwijl ik mijzelf monteur waande, maakte Dieke lange dagen in het Radboud Ziekenhuis om de heersende pandemie de kop in te drukken.

Alles heeft twee functies

Wat er precies komt kijken bij het ombouwen van een (oude) Volkswagen bus tot camper, daar is menig boek aan gewijd. Ieder op zijn eigen manier. Ons motto is dat alles minstens twee functies moet hebben. Je moet wel als je volledig onafhankelijk wilt leven in een bus van 1,5 x 3 meter binnenruimte en een stahoogte die net niet toereikend is voor mijn 1,87 meter.

Koken, eten, slapen, zitten, poepen, loungen, ruziemaken en vervolgens apart slapen (hopelijk niet nodig). Hoe cliché ook, ik geloof de mensen die zeggen dat alles mogelijk is als je het maar graag genoeg wilt. Karel de Grote is daar een het levend bewijs van.

Lees ook: How to: Camperbus kopen of ombouwen

Een droom die werkelijkheid is

En hier zit ik dan, aan een tafeltje in een restaurant ergens in Guatemala terwijl het water met bakken uit de hemel komt. Het is regenseizoen, daar hadden we geen rekening mee gehouden. Dieke bungelt iets verderop in een soort zit-hangmat aan het plafond terwijl ze een boekje leest uit de lokale boekenkast.

Lees ook: Overlander voertuig, camper of camperbus verschepen | Wat kost dat?

Dieke en Rob, 100 dagen op reis (momenteel in Guatemala)
Dieke en Rob, 100 dagen op reis (momenteel in Guatemala)

We hebben gister gevierd dat we 100 dagen onderweg zijn, we zijn onze droom waarheid aan het maken. Karel staat beneden aan het meer. Het is modderig en glad en de weg naar boven is stijl, maar ik maak me geen zorgen. Karel is een Syncro. Hij komt wel boven weet ik, want wij hebben hem gebouwd. Met hulp van anderen ?

Lees ook: Reizen met VW T3 buscamper (1) | Van droom tot werkelijkheid
Lees ook: Reizen met VW T3 buscamper (2) | Eindelijk vertrekken!
Lees ook: Reizen met VW T3 buscamper (3) | La Punta en Chacahua, Mexico

Lees ook: 100 dagen leven en werken in een camper | Roadtrip USA (24)
Lees ook: 80 dagen vanlife in Europa | camper tips uit de praktijk
Lees ook: 100 dagen op reis | Het leven van een niet-werkende #vanlifer

Avatar foto

Dieke en Rob

Vluchtgedrag?! wellicht.. wie gaat er nu met een gammel VW busje naar de andere kant van de wereld? Nou wij dus! Wij, Rob, Dieke en de VW Syncro camper genaamd Karel de Grote (onze eerste bus heette Karel en je raad het al; deze is groter) kiezen ervoor om van Mexico naar Uruguay te rijden en dat bevalt tot op heden, (bijna)helemaal top!

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
5 Shares
5 Shares
Copy link