Overlanden, oftewel over land reizen en nieuwe plekken ontdekken. Het is een vraag die we vaak krijgen… Waarom hebben we niet een ‘normaal’ #vanlife camperbusje gekozen voor onze avonturen? Het eenvoudige antwoord is omdat we tijdens het ‘overlanden‘ verder willen gaan waar anderen moeten stoppen.
In veel landen in Europa zoals Albanië, Spanje en Noorwegen (en natuurlijk ook in de Verenigde Staten), zijn talloze national forests en stukken land waar je vrij (gratis dus), mag kamperen. Het grote ‘probleem’ is dat daar echter geen of nauwelijks wegen zijn, of ze zijn van bedroevende kwaliteit. Stenen, gravel, zand, modder, je weet eigenlijk nooit wat je tegen komt.
Maar laat dit nu juist de gebieden zijn waar je op de allermooiste plekken terecht komt, ver van de bewoonde wereld en midden in de natuur. Het enige wat je moet doen om er te komen, is het avontuur aangaan.
Plan hier je vakantie naar Amerika
- Rondreizen vergelijken doe je bij TUI, Amerikaplus, Sawadee en Djoser.
- Fly & drives vergelijken doe je bij Amerikaplus en Travelworld.
- Cruises en citytrips voor Amerika boek je bij Traveldeal.
- Vliegtickets voor Amerika boek je bij TUI, KLM en Skyscanner.
- Huurauto’s vergelijken doe je bij Sunnycars, Alamo en Rentcars.
- Tours en activiteiten in Amerika boek je via GetYourGuide.
- Campings in Nationale Parken reserveer je op RECREATION.gov
- Hotels en resorts in Amerika reserveer je bij Booking.com.
- Simkaarten vergelijken doe je bij USAsim en Internationalsim.
- Parkeren bij het vliegveld regel je via Parkos, Centralparking of Parkcare.
Inhoudsopgave
Onze reis door de Verenigde Staten en Canada
Dit artikel is onderdeel van een grote reis van één jaar die we (Chris en Malou van Wereldreizigers.nl), momenteel aan het maken zijn door de Verenigde Staten en Canada. We zijn gestart in New York City en zijn via Washington D.C. en Baltimore (waar we onze camper naartoe hebben verscheept), eerst naar het zuiden (Florida) gereisd om vervolgens een hele ronde door het land te maken.
Het organiseren van deze reis heeft veel tijd en energie gekost. Zo moesten we een Amerikaans B1/B2 visum van één jaar zien te bemachtigen en waren we wekenlang bezig met het verbouwen van onze 4×4 camper. Daarna zijn we aan de slag gegaan om de camper naar Amerika te verschepen en achteraf gezien bleek een Nederlands voertuig verzekeren in Amerika nog één van de grootste uitdagingen te zijn.
Toen dat allemaal achter de rug was, konden we ons eindelijk gaan richten op de voorpret: het uitzoeken en plannen van alle mooie plekken die we willen bezoeken. Ik bouwde de ultieme roadtrip route door Amerika en Canada van pakweg 50.000 kilometer in Google maps en inmiddels zijn we onderweg onze droom aan het waarmaken! De interactieve kaart is hieronder te bekijken.
Meer blogs van onze reis door Amerika en Canada
- Roadtrip USA (1) | Tips en reisgids New York City
- Roadtrip USA (2) | Tips voor Annapolis
- Roadtrip USA (3) | Tips en reisgids Washington D.C.
- Roadtrip USA (4) | Tips voor Baltimore (de camper ophalen)
- Roadtrip USA (5) | Tips voor Savannah
- Roadtrip USA (6) | Tips voor Barrington & Blythe Island Country park, Georgia
- Roadtrip USA (7) | Tips en 4×4 camper op het strand in Amelia Island
- Roadtrip USA (8) | Tips voor Amelia City
- Roadtrip USA (9) | Tips en waarom Florida geweldig is
- Roadtrip USA (10) | Tips voor St. Augustine
- Roadtrip USA (11) | Tips en gevaar voor alligators en beren
- Roadtrip USA (12) | Tips voor Off-road in Florida
- Roadtrip USA (13) | Tips voor Kennedy Space Center
- Roadtrip USA (14) | Tips voor Street Art in Wynwood, Miami
- Roadtrip USA (15) | Tips voor Everglades National Park
- Roadtrip USA (16) | Schietpartijen, Trump-gekkies en politieke onrust
- Roadtrip USA (17) | Tips voor The Florida Keys | Dolfijnen spotten en eiland-hoppen
- Roadtrip USA (18) | Tips en reisgids Miami
- Roadtrip USA (19) | Tips en hoogtepunten Oostkust VS – New York tot Key West
- Roadtrip USA (20) | Reality check: Wat langdurig reizen mentaal met je doet
- Roadtrip USA (21) | Ons nieuwe reisplan en route voor Amerika: een update
- Roadtrip USA (22) | Tips voor Great Sand Dunes National Park
- Roadtrip USA (23) | Tips voor Mesa Verde National Park
- Roadtrip USA (24) | 100 dagen leven en werken in een camper (onze ervaring)
- Roadtrip USA (25) | Onze Mitsubishi L200 camper heeft oververhitting problemen
- Roadtrip USA (26) | Tips voor de Million Dollar Highway
- Roadtrip USA (27) | Tips voor Silverton, Colorado
- Roadtrip USA (28) | Tips voor Ice Lakes Trail: Wonderschone meren en watervallen
- Roadtrip USA (29) | Tips voor Ouray, het Zwitserland van Colorado
- Roadtrip USA (30) | Tips voor Black Canyon of the Gunnison
- Roadtrip USA (31) | Overlanden in een Mitsubishi L200 4×4 camper
- Roadtrip USA (32) | Tips voor Rocky Mountain National Park
- Roadtrip USA (33) | Tips voor Dinosaur National Monument
- Roadtrip USA (34) | Tips voor Salt Lake City en Bonneville Salt Flats
- Roadtrip USA (35) | Tips voor Grand Teton National Park
- Roadtrip USA (36) | Tips voor Yellowstone National Park
- Roadtrip USA (37) | Reis-tegenslagen – Inflatie, zwakke euro en autoproblemen
Offroad trail bij Yellowstone National Park
Vandaag hadden we weer zo’n avontuur, net buiten Yellowstone National Park. De foto’s geven een vertekend beeld, vind ik. Je kijkt hier namelijk naar een zeer steile zandweg in de bergen waar stukken zijn weggespoeld door hevige regenval. Onderschat de helling en de diepte van deze groeven niet, je kunt hier zomaar op je kant gaan als je even niet oplet.
Overlanden = bruggen bouwen
De groeven waren zelfs zodanig diep dat we ‘bruggen’ moesten bouwen met zand, dikke takken en stenen. Dit om de groeven wat op te vullen zodat we de grond niet raken met de camper of nog erger, vast komen te zitten of zelfs kantelen.
De grote offroad banden zouden namelijk gewoon verdwijnen in deze greppel, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Wereldreizigers.nl vroeg in één van de grootste Overlander groepen ter wereld via een poll advies... Wat is de beste wereldreis band? De resultaten logen er niet om. Maar liefst 93% van de 700 stemmen koos voor deze band!
Wereldreizigers, vanlifers, overlanders en zelfs legereenheden overal ter wereld zijn het erover eens: de BFGoodrich Ko2 All-Terrain, All-Season is de beste band voor je caravan, camper, 4x4 of camperbus.
De band wordt veel gebruikt door legereenheden overal ter wereld. Ze staan er dan ook om bekend oersterk te zijn, klaar voor elk terrein in elk seizoen.
- #1 keuze voor overlanders wereldwijd
- Oersterk
- All-Terrain
- All-Season
- Geweldige sneeuwband
- Incl. alle winterkeurmerken (sneeuwvlokje, etc.)
- Zijn niet goedkoop
Low gear + 4×4 = de enige manier
We kwamen alleen in low-gear met 4×4 geactiveerd kruipend naar boven en weer terug naar beneden. Met een 2-wheel drive was ik hier echt niet aan begonnen, gekkenwerk zou dat zijn.
De foto’s in dit artikel zijn op weg terug naar beneden. Dit keer ook kruipend in low-gear, constant kijkend naar onze ground-clearance en kantelwaardes. Het ging allemaal maar nét en we moesten regelmatig uitstappen om te kijken of het ging lukken of dat we iets anders moesten verzinnen.
Geen wagen is perfect
Dus ja, waarom deze Mitsubishi L200 4×4 camper? Waarom geen 4×4 met daktent? Waarom geen overland-expeditie truck (oftewel: 4×4 vrachtwagen)?
Wat ons betreft is een 4×4 pickup truck met een camper erop (een zogenaamde afzetunit) de gouden middenweg. Zowel qua mogelijkheden als beperkingen, maar ook qua budget.
4×4 auto met daktent
Een auto met daktent is capabeler off-road, dat staat vast. Maar die heeft weer geen eigen woonkamertje en warme douche. Iets wat we absoluut wel willen tijdens onze reis van 1 jaar. Ik moet er niet aan denken om elke dag die tent weer uit te klappen, geen douche te hebben en geen droge plek om te werken als het slecht weer is. Je bent dan écht aangewezen op externe faciliteiten, terwijl we juist zelfstandig willen zijn.
Expeditie-truck
Een expeditie truck heeft dit alles meestal wel, maar is ook weer een stuk groter. Een expeditie truck is lastiger te manoeuvreren in steden en ook offroad, tijdens een krappe trail, draai je niet zomaar even om… Daar komt nog eens bij dat zo’n truck 100.000 euro of meer kost en drie keer zo veel brandstof verbruikt en dat geld hebben we simpelweg niet.
Conclusie Pickup met afzetunit
De pickup truck met losse (afzetunit) camper is voor ons dus de gouden middenweg. We hebben iets meer ruimte dus konden we goede zonnepanelen, een dikke powerstation en een electrische boiler installeren zodat we altijd en overal kunnen douchen en ons eigen drinkwater kunnen filteren. We hebben daarnaast een eigen mini-woonkamer voor de avond en wanneer het slecht weer is en een vast bed, wat ook wel prettig is.
Lees ook: Onze 4×4 wereldreis camper (1) | Badkamer en interieur
Lees ook: Onze 4×4 wereldreis camper (2) | Gadgets & Upgrades
Lees ook: Onze 4×4 wereldreis camper (3) | Techniek en upgrades aan auto
Ja, we zijn topzwaar met de camper van +- 1000 kilo achterop op de pick-up truck. Maar toch komen we (bijna) overal! We gaan vaak voorzichtig en in een slakkentempo ?, maar de Mitsubishi L200 2.5 Turbo Diesel uit 2003 blijft ons elke keer weer verbazen ?. Wat een geweldige machine.
Plan hier je vakantie naar Amerika
- Rondreizen vergelijken doe je bij TUI, Amerikaplus, Sawadee en Djoser.
- Fly & drives vergelijken doe je bij Amerikaplus en Travelworld.
- Cruises en citytrips voor Amerika boek je bij Traveldeal.
- Vliegtickets voor Amerika boek je bij TUI, KLM en Skyscanner.
- Huurauto’s vergelijken doe je bij Sunnycars, Alamo en Rentcars.
- Tours en activiteiten in Amerika boek je via GetYourGuide.
- Campings in Nationale Parken reserveer je op RECREATION.gov
- Hotels en resorts in Amerika reserveer je bij Booking.com.
- Simkaarten vergelijken doe je bij USAsim en Internationalsim.
- Parkeren bij het vliegveld regel je via Parkos, Centralparking of Parkcare.
Fijn he? Geen reclame! Het is je waarschijnlijk niet opgevallen, maar deze website is reclamevrij. En mocht je dit (reclame vrije) artikel kunnen waarderen, doneer dan een kopje koffie. Via onze iDeal bunq.me betaallink kun je zelf binnen één minuut een klein bedrag doneren.
Met een kleinigheidje houd je ons wakker en de website reclamevrij in de lucht. Alvast bedankt!
Chris – Wereldreizigers.nl
Foutje gezien? Vraag? Opmerking? Laat het ons weten in de reacties!