Met uitzicht op de Adriatische zee in Zuid-Italië denken we terug aan ons avontuur met Milady Landy door Noord-Europa in de winter. Van oktober 2021 tot mei 2022 reisden wij met onze Land Rover Defender camper door Noord-Europa.
Bijna 8 maanden reizen door 10 Noord-Europese landen in de winter. In deze blog vertellen we waarom we dat deden en hoe we dat hebben voorbereid. In deel 2 vertellen we hoe we het hebben beleefd/doorstaan?
Waarom reizen in winterse omstandigheden?
Onze reiservaringen
Zoals we in ons vorige artikel (lees hier) al vertelden zijn we full-time op reis. Onze eerdere reizen waren meestal in zomerse omgevingen of in ieder geval in klimatologisch milde omstandigheden. We reisden 6 maanden met een nog oudere Land Rover door Zuidelijk en Oost Afrika in 2016/17.
We overwinterden in Marokko in 2019/20 en beleefden daar de start van de Covid-19 pandemie. Dankzij Corona kregen we de kans om Nederland en Europa wat beter te ontdekken.
Reizen in de winter
Maar, ons plan is de wereld rond te reizen, full-time, dus zomer en winter, in alle klimaten. Daar moeten we dus ook tegen kunnen. Onze Land Rover Defender en wij moeten ook toegerust zijn voor de meer barre, winterse omstandigheden.
Daarom kiezen we ervoor om, ook gezien de reisbeperkingen in de wereld, Noord-Europa te bereizen in de winter. De Noordkaap is één van onze doelen. De sneeuw en het ijs zullen het rijden moeilijker maken. De temperaturen vormen een uitdaging voor ons en onze Milady Landy.
Hoe hebben we onze winterse reis voorbereid?
Bij de voorbereiding van zo’n winterse reis denk je vooral aan winterkleding, maar ook de auto moet bestand zijn tegen de polaire temperaturen.
Onze kleding
Laagjes, laagjes en nog eens laagjes. Dat werd ons geadviseerd. De verwachte temperaturen kunnen onder de -20°C zakken en dan red je het niet met een winterjas en handschoenen.
In Nederland hebben we de zomerkleding in de dakkoffer gepakt. De winterkleding zit ingepakt in aparte kledingtasjes die we in de binnenruimte opbergen.
Achteraf bekeken gebruikten we vooral onze boots en handschoenen veel en droegen we in het hoge noorden dagelijks ons thermo-ondergoed. De berenmutsen van de bovenstaande foto zijn ongebruikt in de kledingtasjes blijven zitten. Een goede wollen muts eventueel met fleece binnenbekleding, is ruim voldoende gebleken. Zo nodig deden we daaroverheen de kap van onze winterjas.
In Noorwegen hebben we nog wel extra kleding bijgekocht, voor Sonja een warme overrok en beenwarmers en voor Gert Jan een thermo-overall.
We zijn blij dat we in Noorwegen de ergste kou hebben ervaren, zo konden we extra kleding bijkopen die we hard nodig bleken te hebben.
Winterklaar maken van de auto
Buitendoek
Tijdens onze reis naar Marokko in 2019 hebben we in de Pyreneeën ervaren dat bij sneeuwval het doek van ons hefdak niet helemaal waterdicht is. Daarom hebben we een extra buitendoek laten maken. Dit doek dient tevens als warmte-isolatie bij de verwachte lage temperaturen.
Verwarming
Een Webasto motorverwarming zorgt voor het opwarmen van het koelwater en stuurt de autokachel aan voor extra verwarming van de binnenruimte. Als hoofdverwarming van de binnenruimte dient onze Wallas cooker/heater. De verwarmingsfunctie werkt prima, ook bij de extreme temperaturen die we in het noorden ervaren.
Het water bevriest, ondanks verwarmingselementen en isolatie van het watersysteem. Bij temperaturen onder de -5°C moeten we de drinkwaterpomp uitschakelen en water gebruiken uit de jerrycan die we in de binnenruimte bewaren.
Isolatie
De raamisolatie aan de binnenkant van de ramen geeft wat extra comfort, toch hebben we menige ochtend de ruiten ontdooid met onze föhn.
Onderweg in Noorwegen hebben we nog een extra schapenvacht gekocht die we als extra mat/bodemisolatie gebruiken. Zo trekt de koude niet zo op.
We slapen onder een schapenwollen dekbed met een extra deken over het voeteneinde. Met ons thermo-ondergoed aan onder onze pyjama’s en dicht bij elkaar blijven we zo lekker warm, ook ’s nachts zonder verwarming.
De banden
We hebben sneeuwkettingen mee en onze banden zijn All-Season, dus we zijn goed voorbereid. Dat dachten we tenminste.
In Noorwegen, tijdens de eerste sneeuwdagen kwamen we erachter dat onze banden toch grip missen. Tijdens een weekend van de Noorse Land Rover Club waar we uitgenodigd waren, kregen we de volgende tips:
- De banden krijgen nog meer grip (in de rijrichting) als er micro-cuts in aangebracht worden, elke goede bandenzaak in Noorwegen kan dit uitvoeren. Het proces van het aanbrengen van deze kleine sneetjes dwars op het loopvlak heet siping;
- In elke band moeten zo’n 100 studs aangebracht worden (we kochten ze bij de Felleskjoppet in Noorwegen, 7,9×9,8mm, 100 in een doos, ongeveer €85 per doos). Dit bevordert de grip dwars op de rijrichting;
- De studs in de banden hebben vooral effect als ze aan de buitenkanten van het loopvlak aangebracht zijn;
Onze reis door Noord-Europa
Met deze voorbereidingen vertrekken we op 5 oktober 2021 uit Nederland, richting Scandinavië. 8 maanden later zijn we terug in Etten-Leur. We hebben dan door 10 Noord-Europese landen in de winter gereisd. Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen, IJsland en de Faroër Eilanden.
Lees ook: Roadtrip IJsland met 4×4 camper (deel 2) | NoFear Reisverslag
In Noord-Europa in de winter (deel 2: de reis) vertellen we meer over onze winterse avonturen.