Wereldreizigers.nl
Home » Reisnieuws » Booking.com gaat toch 65 miljoen coronasteun terugbetalen

Booking.com gaat toch 65 miljoen coronasteun terugbetalen

REISNIEUWS – 4 juni 2021: Booking.com gaat toch de loonsteun die het van de Nederlandse overheid tijdens de coronapandemie ontving terugbetalen. Er ontstond de afgelopen weken grote ophef over bonussen die het bedrijf had uitgekeerd aan de topmanagers.

26 miljoen euro aan bonussen

De 26 miljoen euro aan bonussen werden aan topmanagers uitgekeerd terwijl het bedrijf vorig jaar nog een beroep deed op de NOW-coronaregeling. Die is bedoeld om bij groot omzetverlies toch de loonkosten te kunnen doorbetalen. In totaal heeft Booking.com 110 miljoen euro aan staatssteun ontvangen. 65 miljoen daarvan was loonsubsidie (NOW) vanuit de Nederlandse Staat.

Het leidde tot een debat in de Tweede Kamer over de regels rond die NOW-steun. Vrijwel de hele Tweede Kamer eiste dat Booking.com de staatssteun terugbetaalde.

Nederlandse samenleving pikt het niet meer

,,We hebben het debat in de Nederlandse samenleving van de afgelopen dagen op de voet gevolgd, nemen dit uiterst serieus en hebben oog voor de gevoeligheid van dit onderwerp”,

,,De vraag of we de NOW-subsidie zouden terugbetalen heeft altijd op tafel gelegen, maar was voor Booking.com een afweging voor wanneer we financieel in stabieler vaarwater zouden komen.” Zegt het bedrijf in een verklaring. Wel is het achteraf natuurlijk makkelijk gezegd… Mosterd na de maaltijd.

Schaamte voor Booking.com

Want het is echt niet alleen het ontvangen van coronasteun en miljoenen bonussen uitkeren aan topmanagement. Reiswebsites zoals Wereldreizigers.nl en Hoteliers overal ter wereld hebben de afgelopen jaren stukje bij beetje hun situatie bij booking.com zien verslechteren.

Jaar op jaar worden publishers en hoteliers verder uitgeknepen door Booking.com. Ook de consument krijgt er lucht van en pikt het niet langer meer. Je kunt zelfs al spreken van een Booking.com-schaamte.

Booking.com schaamte
Booking.com schaamte

Je kan bijna niet meer zonder schuldgevoel en schaamte een hotel boeken via Booking.com. De merkschaamte is daar en Booking.com lijkt er nu alles aan te doen om hun merk weer een betere naam te geven.

Too little too late als je het ons vraagt. Booking.com zal de komende jaren flink hun best moeten doen om het vertrouwen van ons (de reisbranche) en die van jullie (de consument), terug te winnen.

Hoe de booking.com-schaamte is ontstaan

Nu Booking.com toch een groot deel van de ontvangen staatssteun terug zegt te gaan betalen, is het interessant om eens te kijken waarom het uitkeren van de bonussen aan topmanagers de zogenaamde druppel was die de emmer deed overlopen.

In mei vorig jaar was er een boos LinkedIn-bericht van Niels Meijssen over Booking.com. De kern: waarom staatssteun aanvragen als je vorig jaar nog miljarden hebt uitgekeerd aan aandeelhouders? Meijssen werd overladen met reacties en begon daarom Beterboeken.nl Met alle support en sympathie in de achterzak werd in het najaar een startkapitaal van 2 miljoen euro opgehaald via crowdfunding.

Onder de nieuwe naam Time to Momo gaat het ‘sympathieke alternatief voor Booking.com’ binnenkort van start. Ook Wereldreizigers.nl heeft geïnvesteerd in de crowdfunding actie en is momenteel met trots (klein)aandeelhouder van het initiatief. Het doel is om een eerlijk boekingsplatform op te richten waarin iedereen die aandeel heeft in het boekingsproces, eerlijk wordt beloond.

Boycot Booking.com

Terug naar booking.com. Het afgelopen jaar is ‘Boycot booking.com’ een welbekende term geworden in de reisbranche. Veel van onze reisblog-collega’s zijn er klaar mee. Velen van hen hebben het afgelopen jaar duizenden booking.com links van hun website verwijderd. Ook Wereldreizigers.nl heeft meegedaan aan deze ‘schoonmaakactie’. We zijn dagen lang in de weer geweest om 99% van de links naar booking.com te verwijderen. Ook wij proberen dit jaar helemaal Booking.com ‘clean’ te worden.

Boycot Booking.com
Boycot Booking.com

Dit komt omdat we als verfijnd reizigers en reisbloggers Booking.com door de jaren heen hebben zien veranderen van een goede boekingsservice (want laten we eerlijk zijn, dat is het) tot een bizar beursgenoteerd en winstgericht bedrijf welke over spreekwoordelijke lijken gaat.

Op verschillende reiswebsites die we gerund hebben, zagen we het aantal kliks door de jaren heen alleen maar groeien, maar de verdiensten bleven gek genoeg alsmaar teruglopen.

Het uitknijpen van publishers met ‘sessie’ cookies

Dit komt omdat Booking.com alsmaar de commissies voor reiswebsites zoals Wereldreizigers.nl, die uiteindelijke een groot deel van hun klanten verzorgt, steevast blijft verlagen. Ook brachten ze de cookie-lengte door de jaren terug van 30 dagen tot ‘sessie’.

Dit betekent in leesbare taal dat wanneer je bij ons een reisblog leest over de leukste hotels in een stad of land en door zou klikken naar booking.com om het hotel te bekijken, wij alleen een paar cent kunnen verdienen als je direct, in die sessie, een boeking voltooid en betaald.

In de werkelijkheid werkt het natuurlijk niet zo, en dat weet Booking.com maar al te goed. In de meeste gevallen sla je een hotel op in je favorietenlijst of bewaar je hem op een andere manier. Op een ander moment, bijvoorbeeld een week later of wanneer je je vlucht hebt geboekt, boek je het hotel alsnog.

Wanneer een cookie 30 dagen geldig is, zouden wij, degene die jou (de klant), in de eerste instantie verwijst naar het hotel op Booking.com, een kleine commissie krijgen. Met het wijzigen van de cookie lengte van 30 dagen naar ‘sessie’ werden reiswebsites zoals Wereldreizigers.nl de spreekwoordelijke das om gedraaid. We stuurden nog steeds duizenden potentiele klanten door, maar Booking.com gaat ervandoor met de winst. Geen winstverdeling met de publishers, gewoon de volle 100% voor booking.com.

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat veel reiswebsites zich daarom bedrogen voelen door booking.com.

Hoteleigenaren en woeker-commissies

Hoteleigenaren zitten eigenlijk in hetzelfde schuitje. Ook hoteleigenaren hebben hun winst door de jaren zien kelderen via Booking.com. Door de jaren heen is het hotel aanbod op Booking.com gigantisch geworden. Ze hebben met lage fees en aantrekkelijke voorwaarden veel hoteliers aan zich kunnen binden. Veel hotels waren na een paar jaar voor een groot deel afhankelijk van de boekingen die via Booking.com geboekt werden. Zolang de commissies relatief laag blijven, is dit ook voor hoteleigenaren een win-situatie.

Maar zo ging het helaas niet. Het is iets wat we ook wel kennen van thuisbezorgd.nl – eerst restaurants binden, daarna de fees enorm omhoog stuwen. Inmiddels is de fee al afhankelijk van de datum en locatie, 15 tot 25% per boeking op booking.com.

Commissies tussen de 15 en 25%

Anno 2021 betaalt een hoteleigenaar maar liefst tussen de 15 en 25% commissie per boeking aan booking.com. 10 jaar geleden lag de commissie voor hotels tussen de 4 en 10%. Een veel realistischer bedrag, waar ook hoteliers mee konden leven en overleven. Met een enorme commissie van 25% is dit een ander verhaal. Dit is bijna de volledige winstmarge van het hotel. Zonder die winstmarge kan men niet een winstgevend bedrijf draaien, dus moeten de prijzen omhoog voor de consument. Uiteindelijke zijn de hotels en de consument degenen die het enorme commissie-gat van booking.com moeten opvullen.

Realiseer je dat elke hotelkamer dat je op booking.com vindt, eigenlijk 15 tot 25% goedkoper zou kunnen zijn. Vaak loont het om direct contact op te nemen met het hotel en rechtstreeks via het hotel te boeken, in plaats van via Booking.com. Veel verfijnde wereldreizigers weten dit.

Hetzelfde zie je gebeuren bij Thuisbezorgd.nl – Pizzeria’s en cafetaria’s geven tegenwoordig hoge kortingen en gratis drankjes als je volgende bestelling rechtstreeks via hun plaatst, in plaats van via thuisbezorgd.

De consument begin langzaam in te zien dat dit soort graaipraktijken echt niet meer kunnen, en kiezen daarom gelukkig ook steeds vaker om websites zoals Thuisbezorgd.nl en Booking.com over te slaan.

Laat jij je stem al spreken met je portemonnee?

Wereldreizigers.nl
Avatar foto

Wereldreizigers

Wereldreizigers.nl | Alles over verre reizen, wereldreizen, reisnieuws, reisfotografie, backpacken, reistips en meer.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
3 Shares
3 Shares
Copy link