WERELDREIZIGERS.NL

13.1K Followers

Home » Reisnieuws » De reisbranche in 2021 | Een jaar vol uitdagingen (en kansen)

De reisbranche in 2021 | Een jaar vol uitdagingen (en kansen)

NIEUWSBERICHT – 22 december 2020: We leven in een vreemde wereld. Het is misschien verleidelijk om de toekomst zwart en vol onzekerheden te zien. Ikzelf en veel andere reisbloggers hebben ervoor gekozen dit niet te doen, omdat wij denken dat dit het moment is om mentaal te schakelen. Zelfs als ze misschien moeilijk te herkennen zijn, zijn er kansen, óók in de reisbranche. Zelfs als we nederig en bescheiden zijn over wat ons te wachten staat, is dit het moment om deze kansen te grijpen. 2021 wordt een jaar vol uitdagingen, maar er zijn ook absoluut kansen.

2020 | Een rampzalig jaar voor de reisbranche

In mijn wildste dromen had ik me niet kunnen voorstellen hoe wild het jaar, 2020, zou zijn. Het coronavirus houdt de halve wereld op slot en eist zijn tol over de hele wereld. Honderdduizenden raken hun baan kwijt, faillissement volgt faillissement. 2020 is een buitengewoon rampzalig jaar voor reisorganisaties en alles wat met toerisme te maken heeft, daar bestaat absoluut geen twijfel over.

Ruimte voor innovatie

Tegelijkertijd zien we hoe snel en radicaal we ons allemaal kunnen aanpassen aan nieuwe situaties. Digitalisering maakte in een paar maanden grote sprongen die anders jaren zouden duren (IATA’s Travel Pass / ePassport, bijvoorbeeld). Innovatieve ideeën ontstaan ​​ineens in elke hoek. Mensen veranderen hun hele waardesysteem, persoonlijk en professioneel. Bedrijven passen hun zakelijke overtuigingen en doelen aan en er ontstaan nieuwe perspectieven, vaak vanuit een duurzamer of ethisch oogpunt.

Dit jaar is daarom onmiskenbaar een keerpunt voor de reisbranche. 2020 zal een jaar worden om nooit meer te vergeten. De pandemie, maar ook omdat we gedwongen werden om out-of-the-box te denken en om harder te werken aan iets wat daadwerkelijk in positieve zin bijdraagt aan de wereld. Beterboeken.nl is één van die projecten die werd geboren vanuit zo’n gedachte. Het kan en moet beter. Omdat wij de reizigers, en wij de reisbranche, niet meer willen meewerken aan onhoudbare situaties voor hoteleigenaren, zoals Booking.com dat al jaren doet met alsmaar stijgende fee’s. Een ouderwets business model alleen maar bedoeld om een select groepje aandeelhouders rijker te maken. Genoeg is genoeg.

Grote veranderingen aanstaande

Als we iets geleerd hebben het afgelopen jaar, is het wel dat we allemaal een beetje kwetsbaarder zijn dan we ooit hadden gedacht. Ik weet zeker dat velen van ons, zelfs met onze beste vrienden, met de grootste overtuiging ruzie hebben gemaakt over de juiste maatregelen. Vanwege deze meningsverschillen die we hebben ontwikkeld, kunnen vriendschappen zijn verbroken die voorheen rotsvast waren. Inderdaad, deze crisis bracht persoonlijkheden aan het licht en wekte emoties op die we ooit zo goed onder controle hadden.

Al weken merk ik dat mensen in mijn directe of indirecte omgeving zichzelf de grote vragen stellen. Mensen die zich nooit met politieke zaken bezighielden, staan nu ineens te protesteren. Er zijn er nogal wat die zelf online ineens alles zeer nauwkeurig proberen te onderzoeken.

Maar het gaat veel verder dan dat. Ook merk je dat men vragen stelt bij eenvoudige zaken, zoals bijvoorbeeld het reisgedrag dat voorheen oh-zo normaal was.

Kan ik niet beter met de trein naar Berlijn, in plaats van met het vliegtuig? Twee uur per dag in de file staan om naar je werk te gaan, is dat het nog wel waard? Waarom kan ik niet thuis werken, of een baan vinden dichter bij huis? Vind ik mijn baan eigenlijk nog wel leuk? Is veel verdienen wel zo belangrijk? Hoe kan ik in de toekomst meer tijd besteden met mijn familie? Hoe kan ik mijn huis verder verduurzamen?

2020 is daarom het jaar geworden van de grote vragen. Ik neem daarom aan dat veel van dit soort “grote vragen” zullen leiden tot “grote beslissingen” in het nieuwe jaar. Gaan deze mensen eindelijk degenen zijn die het veranderen serieus genoeg nemen om het echt door te zetten?

Ik zou dat vooral heel positief vinden. Het keerpunt dat de pandemie is, biedt ons een unieke kans om op een meer fundamentele manier over bepaalde dingen na te denken.

Reisorganisaties, er is werk aan de winkel

  • Accepteer verandering – Accepteer dat sommige dingen voorgoed zijn veranderd. Hoe eerder je de situatie erkent en accepteert hoe sneller je weer vooruit kunt met je leven. De wereld is veranderd, dus ga ermee om.
  • Maak (nieuwe) verwachtingen waar – Komend jaar wordt het jaar waarin we de kleine dingen allemaal nog meer gaan waarderen; spontane bezoeken, persoonlijke contacten, een beetje luchtigheid en spontaniteit. Vooral omdat we waarschijnlijk nog een tijdje zullen moeten leven met corona maatregelen, beperkingen en een hoop ongemakkelijke voorschriften. Met name bedrijven in de reisbranche hebben hier een grote kans, omdat veel mensen graag reizen en dat lange tijd niet hebben kunnen doen. Ze moeten goed nadenken over wat ze concreet kunnen bieden.
  • Versta je klanten – Wees duidelijk over terugbetalingen, draag zo veel mogelijk de kosten in plaats van ze door te berekenen aan klanten. Wees flexibel als niemand anders dat is. In de eerste dagen en weken van de crisis was dit misschien moeilijk. Maar nu is er genoeg tijd verstreken en hebben we uit ervaring kunnen leren.
  • Sta open voor echte verandering – Laten we verandering met open armen verwelkomen. We moeten ons aanpassen, en dat moeten we nu doen. Beschouw nieuwe werkende modellen als een positief effect, niet als een negatief effect. Digitaliseer je processen. Degenen die hun processen in 2021 niet digitaliseren, zullen achterblijven.
  • Duurzaamheid en maatschappij voorop – Klimaatverandering, de Co2 uitstoot terugdringen, Black Lives Matter, Genderneutraliteit en Beter Leven keurmerken, er zijn veel duurzame en maatschappelijke kwesties die het publiek steeds belangrijker vindt. En het belangrijkste van alles: de consument begint hierin steeds meer te praten met hun portemonnee. Heb je sommige zaken goed voor elkaar? Laat het dan weten aan je klanten.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Laten we in de reisbranche 2021 bekijken als een nieuw begin. Een nieuwe ronde met nieuwe kansen, ideeën en mogelijkheden. Als 2020 ons iets heeft geleerd, is het om meer dankbaar te zijn voor wat we hebben. Om nederig te zijn over wat we hebben bereikt. Om vertrouwen te houden in de positieve impact die we in de toekomst zullen hebben. Covid-19 heeft de zaken enorm door elkaar geschud, maar we mogen nooit toestaan ​​dat we hierdoor ons optimisme verliezen. Ambitieus zijn! Het verleden is het verleden, je houding kan alleen de toekomst beïnvloeden. Ik heb zelf bijvoorbeeld een grote stap gezet in 2020 door midden in de coronacrisis deze website te kopen en nieuw leven in te blazen. Ik heb vertrouwen dat mijn tank vol energie en positieve kijk me op de goede weg zal leiden. Dat betekent op geen enkele manier dat ik geen respect heb voor de uitdagingen die voor ons liggen, 2021 zal absoluut weer een uitdagend jaar worden. Ook voor mij.

Wat we meer dan ooit nodig hebben, is een streven en een verlangen. Zelfs in een zeer onzekere wereld om bij te dragen aan duurzame vooruitgang voor onszelf, onze gezinnen en alle mensen in de reisbranche die we dienen met onze diensten.

Yes, we can!

Geschreven door: Chris Thomassen
Wereldreizigers

Wereldreizigers

Wereldreizigers.nl is dé inspiratiebron voor iedereen die van reizen houdt. We plaatsen dagelijks het laatste reisnieuws, prachtige reisverhalen, reistips en reisroutes. Get inspired! Get onboard!

Add comment

GEZOCHT

Nieuwsbrief

Inschrijven voor de nieuwsbrief en maandelijkse winacties? Laat dan je e-mail adres achter!

Inhoudsopgave

Copy link