Wereldreizigers.nl
schiphol
Home » Reisnieuws » Corona vakantiemeldpunt consumentenbond | Deel je ervaringen

Corona vakantiemeldpunt consumentenbond | Deel je ervaringen

NIEUWSBERICHT – 19 december 2020: Klachten over reisaanbieders: Consumenten zien door de bomen het bos niet meer en steeds meer reisaanbieders maken er een potje van. Vaak krijgen reizigers niet of te laat hun geld terug of worden ze onder druk gezet om vouchers te accepteren, wat wettelijk niet is toegestaan. De consumentbond startte daarom een corona vakantiemeldpunt om inzicht te krijgen in reisaanbieders, vouchers, klachten en complimenten. Heb je een goede of slechte ervaring met een reisaanbieder, maak dan een melding!

Lees ook: IATA onthult mobiele Travel Pass met vaccin-informatie | ePassport

Veel onduidelijkheid over vakanties en vluchten

Er is namelijk nog veel onduidelijk over reizen en de informatieverstreking vanuit reisaanbieders. Eerder deze week berichtten we bijvoorbeeld nog over TUI die extra vluchten in ging zetten naar Aruba en Bonaire vlak voor de kerst, omdat het reisadvies voor deze eilanden werd aangepast naar geel. Twee dagen later kwam er wéér nieuws, de Nederlandse regering schrapte alle vakantie vluchten en kondigde een wereldwijde code oranje aan. Een wereldwijd negatief reisadvies om onder andere de drukte op Schiphol terug te dringen.

Overzichtskaart reisadvies van rijksoverheid | 19 december 2020

Deze constante wirwar aan informatie maakt het voor reizigers erg lastig om keuzes te maken of om te weten waar ze aan toe zijn. Er is nog steeds veel onduidelijkheid, welke vluchten nu wel of niet geschrapt zijn. In principe zijn alle pakketreizen (vlucht+hotel) geschrapt door de Nederlandse regering, omdat deze een vakantie karakter hebben en dus niet noodzakelijk zijn. Vooralsnog gaan de reguliere vluchten gewoon door.

De verschillende reisaanbieders en vliegmaatschappijen hebben te maken met een enorm aantal wijzigingen en verzoeken. Dit is mogelijk onderdeel van het probleem en waarom reizigers te maken met onjuiste of onvolledige informatie. Ook voor hen is dit een zeer lastige situatie.

Veel klachten tijdens coronacrisis

Omdat veel reizigers onduidelijke informatie ontvangen en niet weten waar ze aan toe zijn, komen er veel klachten binnen bij de consumentenbond.

De consumentenbond zegt: “De Consumentenbond kreeg sinds het begin van de coronacrisis in maart honderden klachten over luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites. Reisaanbieders dwongen consumenten vouchers te accepteren, betaalden geld van geannuleerde vluchten niet op tijd terug of vergoedden niet de volledige reissom. Ook werden onterecht kosten in rekening gebracht bij omboeken. Daarnaast waren klantenservices vaak slecht of helemaal niet bereikbaar.”

De consumentenbond start een corona vakantiemeldpunt
De consumentenbond start een corona vakantiemeldpunt

“Naar aanleiding van de klachten voerde de Consumentenbond vele gesprekken met brancheorganisaties, reisaanbieders, politiek en toezichthouders ACM en ILT. Een deel van de klachten werd daarna opgelost. Of er werd beterschap beloofd. De Consumentenbond wil met de meldingen uit dit meldpunt inzicht krijgen of alle beloftes zijn ingelost en waar de knelpunten nu nog liggen.”

Begrip voor reisaanbieders

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond zegt: “Wij hebben begrip voor de moeilijke situatie waarin reisaanbieders zitten. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat consumenten daar voor op moeten draaien. Reisaanbieders moeten zich, ook in deze bijzondere omstandigheden, houden aan de wettelijke regels. Wij horen graag van consumenten waar nu nog de grootste problemen zitten. Met die signalen kunnen we sneller en gerichter in actie komen en in gesprek gaan met bedrijven, brancheverenigingen, toezichthouders en de minister.”

Mag je een voucher weigeren?

Het antwoord is ja. Een voucher is in feite een renteloos krediet. Mocht je toch liever je geld terug willen omdat je niet weet wanneer je wél op vakantie kunt of omdat je het geld nodig hebt omdat je zelf ook door de coronacrisis bent geraakt, dan kun je gewoon het geld terug vragen. In principe hoef je niet eens een reden te geven, als je je geld terugvraagt dan moet de reisaanbieder aan je verzoek voldoen. Dat is simpelweg de wet en reisaanbieders dienen zich daaraan te houden.

Melding maken bij corona vakantiemeldpunt

Heb je een goede of slechte ervaring met een reisaanbieder? Laat het dan weten aan de consumentenbond via het corona vakantiemeldpunt. Ook goede ervaringen zijn welkom. Sommige reisaanbieders gaan zeer flexibel om met hun klanten en die mogen best in het zonnetje worden gezet, aldus de consumentenbond.

Je kunt een melding maken bij de consumentenbond via deze link. Meer informatie over het corona vakantiemeldpunt is hier te vinden op de website van de consumentenbond.

Lees ook: De impact van het coronavirus op de safari-industrie

Avatar foto

Wereldreizigers

Wereldreizigers.nl | Alles over verre reizen, wereldreizen, reisnieuws, reisfotografie, backpacken, reistips en meer.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
1 Share
1 Share
Copy link