REISNIEUWS – 28 januari 2021: De International Air Transport Association (IATA) riep regeringen op om samen te werken met de luchtvervoerssector om plannen te bedenken om mensen, bedrijven en economieën veilig opnieuw met elkaar te verbinden wanneer de situatie van COVID-19 dit toelaat. Een prioriteit voor deze cruciale samenwerking is het versnellen van wereldwijde normen voor vaccinatie- en testcertificering. Als het aan IATA ligt, komt deze er is de vorm van een digitale Travel Pass met vaccin-informatie, een toevoeging op het ePassport.
Licht aan het einde van de tunnel
“We kunnen het licht aan het einde van de tunnel zien terwijl vaccinatieprogramma’s worden uitgerold. Om deze visie om te zetten in een veilige en ordelijke herstart, is een zorgvuldige planning en coördinatie door overheden en de industrie nodig. Dit wordt een uitdaging, aangezien de verspreiding van nieuwe varianten de prioriteit voor de komende weken en maanden zal zijn. Maar zelfs als de crisis verergert, is het belangrijk om hervatting van vluchten boor te bereiden wanneer de epidemiologische situatie het toelaat. Wereldwijde normen die nodig zijn om een ’terug naar normaal’ in reizen te ondersteunen, zal ervoor zorgen dat het luchtvervoer goed is voorbereid. Luchtvaartmaatschappijen staan klaar om overheden bij deze taak te ondersteunen”, aldus Alexandre de Juniac, directeur-generaal en CEO van IATA.
Principes
Wanneer regeringen hun aandacht richten op het herstellen van wereldwijde luchtverbindingen, staat IATA klaar om met hen samen te werken om een wereldwijd consistente, efficiënte en effectieve aanpak mogelijk te maken. We zien nu al dat sommige regeringen principes ontwikkelen in hun test- / vaccinatieprogramma’s die de basis kunnen vormen voor wereldwijde samenwerking. Deze omvatten:
- Vaccinaties: de meeste regeringen volgen een vaccinatiestrategie die erop gericht is eerst hun gezondheidswerkers en de meest kwetsbare bevolkingsgroepen te beschermen. IATA ondersteunt het heropenen van grenzen om te reizen wanneer dit is bereikt, omdat de grootste risico’s zijn beperkt.
- Gevaccineerde personen: de Griekse regering stelde vorige week voor om gevaccineerde personen onmiddellijk vrij te stellen van reisbeperkingen, inclusief quarantaine. IATA ondersteunt stappen van regeringen, waaronder Polen, Letland, Libanon en de Seychellen, om deze vrijstelling in te voeren.
- Testen: veel regeringen implementeren testregimes om reizen te vergemakkelijken, die IATA ondersteunt. Duitsland en de VS profiteren bijvoorbeeld van de snelle verbetering van testtechnologieën om PCR- en antigeentests te accepteren om de risico’s van reizen veilig te beheersen. Hoewel snelle antigeentests de voorkeur hebben vanwege hun snelheid en kostenvoordelen, is het duidelijk dat PCR-tests een rol zullen spelen, aangezien veel regeringen tests vereisen binnen een periode van 48 tot 72 uur voordat ze op reis gaan.
- Bemanning: de ICAO-CART-richtlijn beveelt aan dat de bemanning wordt vrijgesteld van testprocessen en beperkingen die bedoeld zijn voor passagiers. IATA ondersteunt protocollen voor het beheer van de gezondheid van de bemanning, waaronder bijvoorbeeld regelmatige tests en gezondheidscontroles op thuisbases, samen met strikte richtlijnen die de interactie met de lokale gemeenschap tijdens het overstappen van bemanningen beperken. Hierdoor kunnen luchtvaartmaatschappijen de risico’s van COVID-19 beheersen met behoud van operationele levensvatbaarheid.
- Bio-veiligheidsmaatregelen: de ICAO-aanbevelingen voor bio-veiligheidsmaatregelen (inclusief het dragen van een masker) worden wereldwijd geïmplementeerd. IATA ondersteunt dergelijke maatregelen die volledig van kracht blijven voor alle reizigers totdat de epidemiologische situatie versoepeling mogelijk maakt.
“Er zijn veel bewegende onderdelen. Het aantal gevaccineerde mensen en de beschikbaarheid van tests staan daarbij centraal. Luchtvaartmaatschappijen hebben hun activiteiten aangepast om de vrachtactiviteiten en sommige passagiersdiensten in stand te houden, terwijl ze de talrijke en ongecoördineerde opgelegde beperkingen naleven. Voortbouwend op deze ervaring kunnen ze regeringen helpen bij hun voorbereidingen om uiteindelijk veilig de wereldwijde connectiviteit voor hun mensen, bedrijven en economieën tot stand te brengen”, aldus de Juniac.
Praktische zaken: Wereldwijde normen zijn essentieel
Aan alle scenario’s voor het herstel van de luchtconnectiviteit ten grondslag ligt de ontwikkeling van wereldwijde normen, zodat reizigers uit andere rechtsgebieden aan de eisen van het ene land kunnen voldoen. De belangrijkste wereldwijde normen die worden ontwikkeld, zijn onder meer:
- Vaccinatiecertificaten: de WHO leidt de inspanningen om de standaarden op te bouwen die nodig zijn om vaccinatiegegevens digitaal vast te leggen die van cruciaal belang zijn voor het herstel van internationale reizen. Het Smart Vaccination Certificate wordt de digitale opvolger van het reeds lang bestaande “gele boek” dat wordt gebruikt om vaccinaties zoals gele koorts te beheren.
- Wereldwijde standaard voor testen: de OESO legt de basis voor om overheden te helpen testgegevens te vertrouwen op basis van wederzijdse erkenning van testresultaten. De urgentie van een dergelijke standaard werd aangetoond door de recente opschorting van vluchten tussen de VAE en Denemarken vanwege bezorgdheid over het testregime van de VAE. Een vertrouwde standaard zorgt ervoor dat reizigers niet in het midden komen te zitten als overheden elkaars testregimes niet erkennen. Het standaardiseren van de juiste testcertificaten is ook essentieel.
- Digital Travel Credential (DTC): ICAO heeft standaarden gepubliceerd om een DTC te maken van ePassports. Naast het mogelijk maken van contactloos reizen, zoals aanbevolen door de ICAO-CART-richtlijnen, zijn de inloggegevens een essentieel onderdeel bij het digitaal matchen van reizigers met hun vaccinatie- en testcertificaten. De standaard bestaat en de uitdaging is nu de implementatie.
“Zoals we hebben gezien, zijn eenzijdige regeringsbeslissingen zeer effectief om de wereldwijde mobiliteit te stoppen. Herstel van de vrijheid om te reizen is echter alleen mogelijk met medewerking. Regeringen zien nu al hoe uitdagend dat zal zijn zonder wereldwijde normen voor vaccins of tests. Dit zet de urgentie van het essentiële werk van de WHO, de OESO en de ICAO onder de aandacht. IATA neemt deel aan deze initiatieven en staat klaar om overheden te helpen bij de implementatie, ”zei de Juniac.
Bouwen aan de toekomst met IATA Travel Pass
IATA bouwt de informatie-infrastructuur om veilig weer op pad te gaan met de IATA Travel Pass. De IATA Travel Pass is een branche-oplossing die overheden, luchtvaartmaatschappijen en individuele reizigers helpt bij het beheren van vaccin- of testvereisten met nauwkeurige informatie, veilige identificatie en geverifieerde gegevens. Als door de industrie ondersteunde oplossing zal het kosteneffectief zijn, de privacy beschermen en wereldwijde normen respecteren.
Lees ook: Weigeren vaccinatie: angst voor beperkt reizen en openbare toegang
Het eerste pilot-programma om de app in een echte reissituatie te testen, begon in december 2020 bij Singapore Airlines. Een groeiende lijst van luchtvaartmaatschappijen bevestigt hun voornemen om IATA Travel Pass te gebruiken, waaronder IAG, Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways.
“Op basis van onze diepgaande ervaring met het stimuleren van transformationele veranderingen in het wereldwijde luchtvervoer, zijn we van mening dat IATA Travel Pass de beste ondersteuning zal bieden aan overheden bij het beheren van vaccinatie- en testgegevens om reizen veilig te vergemakkelijken. Maar het succes van een van de oplossingen die worden ontwikkeld, hangt af van de vraag of overheden met elkaar samenwerken en elkaar vertrouwen. Het luchtvervoer heeft zijn reputatie opgebouwd op het gebied van veiligheid door samen te werken met regeringen om te zorgen voor universele implementatie van transparante wereldwijde normen. Dat is een overtuigend model voor hoe de industrie en overheden kunnen samenwerken om de wereld opnieuw te verbinden door gebruik te maken van de kansen die worden gecreëerd door testen en vaccinatie, ” zei de Juniac.
Lees ook: Vijf expert tips om lekker te slapen in het vliegtuig
Bron: IATA.org
Foutje gezien? Vraag? Opmerking? Laat het ons weten in de reacties!