Wereldreizigers.nl
camperbus kopen of ombouwen
Home » Wereldreis » 01 | Inspiratie » VANLIFE | How to: Camperbus kopen of ombouwen

VANLIFE | How to: Camperbus kopen of ombouwen

De manie rond #vanlife oftewel het camperbus leven is absoluut overal. Het siert de covers van glossy lifestyle-magazines en vult onze feeds op sociale media, met name op Instagram. Het is niet zomaar een trend die even aan komt waaien en weer verdwijnt. Nee, het camperbus leven lijkt een trend die er is om te blijven. Steeds meer mensen zetten een rondreis of wereldreis in een camperbus op hun persoonlijke bucketlist en wij snappen heel goed waarom! De vraag is alleen: ga je een camperbus kopen, of ga je een camperbus bouwen?

Is vanlife wel iets voor jou?

De aantrekkingskracht van het op pad gaan met minimale persoonlijke bezittingen is gemakkelijk te begrijpen. Ontsnappen aan de dagelijkse sleur, mooie plekjes, zonsondergangen en vrijheid. Maar niet iedereen weet hoe dit te bereiken. Als je een dosis reislust hebt en je zin hebt om de #vanlife levensstijl van een camperbus uit te proberen, dan hebben we hier alvast een aantal handige tips en adviezen voor je. Ga er even lekker voor zitten, want het is nogal wat informatie!

Camperbus kopen, of zelf een bestelbus ombouwen?
Camperbus kopen, of zelf een bestelbus ombouwen?

Het eerste dat je moet doen als je overweegt een camperbus te kopen of bouwen, is beslissen of je écht klaar bent voor deze reis. Veel van de Instagram-pagina’s en blogs die aan de vanlife levensstijl zijn gewijd, laten het er allemaal moeiteloos en romantisch uitzien. In werkelijkheid is het niet een manier van leven die bij iedereen past. Er zijn veel aspecten van het leven in een busje waar je misschien niet van zult genieten.

Camperbus kopen of ombouwen? | Wereldreizigers.nl
Camperbus kopen of ombouwen? | Wereldreizigers.nl

De meest voor de hand liggende is natuurlijk de extreem kleine ruimte waarin je een langere tijd gaat leven. En als je met een vriend of partner reist, wordt het nog moeilijker. Houd er rekening mee dat het ook onrealistisch is om te geloven dat je de bestelwagen altijd schoon kunt houden. Dus als je een hekel hebt aan een beetje vuil, moet je het misschien heroverwegen. Ook ga je dagen lang slecht weer ervaren, en zal je je op momenten claustrofobisch voelen.

Aan de andere kant: hoewel campers van binnen misschien klein aanvoelen, zijn de meeste campers aanzienlijk groter dan een auto, dus als je er nog nooit in hebt gezeten of gereden, maak dan een paar testritten voordat je een beslissing neemt en nog beter: huur of leen een camper om het een week of langer goed te testen!

Wat is je budget?

Dit is natuurlijk één van de belangrijkste punten voordat je überhaupt op zoek gaat naar een camperbus of een bus welke je zelf gaat ombouwen. Wat is je budget? Bepaal vooraf heel duidelijk een totaalbudget voor je camperbus. Inclusief het eventuele ombouwen, het keuren bij de RDW en het afstaan van BPM.

Je kunt ook je budget spitsen, dat je bijvoorbeeld een apart budget hebt voor het kopen en keuren van de camper en een deel voor het ombouwen. Met een budget waarover je van tevoren goed hebt nagedacht kan je sneller online filteren wat je zoektocht al direct veel efficiënter maakt.

Tip: Hoe ouder je diesel bus, hoe meer je beperkt wordt in toegang tot steden. Houd hier dus rekening mee bij de aankoop van je bus!

Wereldreizigers.nl

Vanlife camperbus kopen, of zelf bouwen?

Er zijn tal van opties om te beslissen welk type voertuig je wilt kopen. Wat je kiest, is een geheel persoonlijke beslissing. Allereerst moet je beslissen of je je eigen camperbus wilt bouwen op basis van een bestelbus, of dat je voor een kant-en-klaar exemplaar gaat. Dit kan zowel een zelfbouw camperbus zijn die je van iemand over koopt, of een fabriekscamper waar alles al op en aan zit rechtstreeks uit de fabriek.

Drie tips om een geschikte #vanlife camper te vinden

  1. Maak een keuze! Bepaal of je zelf een camper wilt inrichten of dat je een ingerichte camper koopt;
  2. Test verschillende (type) campers! Wij hebben meerdere weekendjes een camper gehuurd (“camptoo” is een air-bnb platform voor campers, ideale manier om dus om de markt te verkennen) om zo te ervaren wat je wel of niet wilt in een toekomstige camper;
  3. Laat een onafhankelijke aankoopkeuring plaatsvinden, indien je een tweedehands camper koopt. Wij hebben onze camper via marktplaats gekocht maar door een aankoopkeurder in de hand te nemen, hebben we de kans op een miskoop voor een groot deel afgedekt. De kosten voor een aankoopkeurder wegen ruimschoots op tegen de kosten van een eventuele miskoop.

Vanlife camperbus zelf bouwen

Ben je van plan om zelf een vanlife camperbus te bouwen? Dan zijn de volgende hoofdstukken absoluut het lezen waard. Koop je liever een kant-en-klare camper? Scroll dan door het het desbetreffende hoofdstuk.

Oké, zelf bouwen dus. Zelf bouwen maakt voor veel mensen deel uit van de aantrekkingskracht en heeft zeker zijn voordelen. Het is meestal goedkoper om een oude camper of bestelbus te kopen en deze zelf om te bouwen, in plaats van een te kopen die al door iemand is gerenoveerd. Het betekent ook dat je het kunt aanpassen aan je eigen specifieke wensen. Wel dien je met veel zaken rekening te houden, bijvoorbeeld het laten (om)keuren naar camperbus bij de RDW.

Ultieme vrijheid in je zelfbouw camperbus
Ultieme vrijheid in je zelfbouw camperbus

Je zal ook direct voor een aantal belangrijke keuzes komen te staan die over bepaalde eigenschappen van de bus gaan. Hieronder zetten we een aantal belangrijke voor je op een rij.

Hoeveel personen?

Met hoeveel personen wil je op reis? Dat is de eerste vraag die je jezelf moet gaan stellen want dat helpt je met het vinden van de juiste bus. Wil je met twee personen reizen? Dan heb je minder stoelen en minder ruimte nodig dan bijvoorbeeld een heel gezin. Meer mensen betekent ook meer zitplaatsen wat het installeren van extra stoelen of banken (die door de RDW moeten worden goedgekeurd). Heb je slechts één kind? Dan kun je mogelijk ook wel wel uit de voeten met een bus met een 3-zits cabine.

Afmetingen buscampers

Bestelbussen die je kunt ombouwen tot camperbussen bestaan er in allerlei soorten en maten. De meest gangbare maat voor camperbouwers is een L2 H2, oftewel Lengte 2, Hoogte 2. H2 is gemiddeld rond de 1,95 meter hoog. Als je een vloer en plafond in de bus maakt is rechtop staan vaak al niet meer mogelijk. Een H3 bus is gemiddeld 2 meter 10 hoog. Daarnaast verschillen – ondanks de gelijke benaming – per merk en uitvoeringsjaar de afmetingen. Je doet er dus goed aan om deze ter plekke te meten wanneer je naar een bus gaat kijken.

Lees ook: #vanlife zelfbouw | Welke camperbus kies je als je 2 meter lang bent?

Voorbeeld: afmetingen Ford Transit bus 2014 / 2021

Lengte/hoogteL2/H2L2/H3L3/H2L3/H3L4/H3
Wielbasis3300 mm3300 mm3750 mm3750 mm3750 mm
Lengte laadruimte3044 mm3044 mm3494 mm3494 mm4217 mm
Breedte laadruimte1784 mm1784 mm1784 mm1784 mm1784 mm
Hoogte laadruimte1786 mm2025 mm1786 mm2025 mm2025 mm
Lengte achteroverbouw1208 mm1208 mm1208 mm1208 mm1931 mm

Voorbeeld: L1/H2, L2/H2, L2/H3 etc, Renault Master

(klik om uit te vergroten)

Overzicht bestelbus types, formaten en afmetingen: L1H2, L2H2, L2H3, L3H2, L3H3, L4H3
Bron: Renault dealer
Overzicht bestelbus types, formaten en afmetingen: L1H2, L2H2, L2H3, L3H2, L3H3, L4H3
Bron: Renault dealer

Compacte buscampers

Compacte buscampers rijden over het algemeen zuiniger en zijn makkelijker te parkeren dan grotere buscampers. Ook is het verbruik minder heftig wat je op de langere termijn een hoop geld gaat besparen. Kleine buscampers zijn tevens meer flexibel, je kunt in principe makkelijker op moeilijk te bereiken plekken komen. Je kunt iets meer het avontuur aangaan, omdat je met een set goede banden ook deels offroad kunt gaan. Mocht het toch te heftig worden, kun je een kleine bus nog goed manoeuvreren en besluiten om om te draaien. Met een grote, lange bus is dit al snel een behoorlijke uitdaging.

Tot slot: Omdat kleine buscampers kleiner en over het algemeen zuiniger zijn, kun je meer steden in omdat ze minder vervuilend zijn. Je krijgt daarom minder snel te maken met eventuele milieu eisen en beperkingen.

Verborgen kosten

Mocht je ook van plan zijn een bus te kopen en deze om te bouwen naar een camper, houdt er dan wel rekening mee dat de meeste bussen geadverteerd worden (door dealers) zonder BTW en dat je nog rest BPM dient af te dragen. Dit komt omdat je de functie van de bus wijzigt naar camper. Die bedragen kunnen flink oplopen, wij moesten bijvoorbeeld circa € 1.400,- rest BPM afdragen, dus houdt daar rekening mee in je budget.

Aankoopinspectie

Laat je bus volledig controleren door een expert. Dit gaat je wellicht 100 tot 200 euro kosten, maar bij eventuele gebreken heb je dit er direct alweer uit. Bij een professionele aankoopinspectie controleren ze bussen o.a. op roest, kilometerstand, schade, de motor en versnellingsbak en de algemene staat van de bus. Je kunt het vragen bij je eigen vertrouwde garage of via Google een geschikte partij vinden die gespecialiseerd is in het onderhouden van bestelbussen.

Camper registratie bij de RDW

Om een bestelbus op een camper kenteken te krijgen moet je voldoen aan de inrichtingseisen van de RDW. Na het bouwen van je camperbus ben je overigens verplicht deze te registeren. Dit moet je laten doen bij een RDW keuringsstation. Hiervoor betaal je eenmalig een vergoeding.

Raadpleeg altijd van tevoren de regels van de RDW. Bouw je camperbus zo goed mogelijk volgens de regels die ze geven op de RDW website zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan en je bij afwijkingen hiervan terug naar huis wordt gestuurd. Het is ontzettend zuur als je harde werk wordt afgekeurd en je delen weer moet slopen of verbouwen.

Wanneer je door de RDW keuring heen bent moet je voor je camper ook wegenbelasting gaan betalen. Het goede nieuws is is dat je met een camper in aanmerking komt voor het zogenaamde ‘kwarttarief’. De naam zegt het eigenlijk al: het kwarttarief zorgt ervoor dat je nog maar 25% van de wegenbelasting hoeft te betalen, dit scheelt enorm in de kosten.

Om in aanmerking te komen voor het kwarttarief van de belastingdienst moet je camper ook weer aan een aantal voorwaarden voldoen. Je leest er hier meer over op de website van de belastingdienst.

Inspiratie voor het ombouwen

Ga je zelf een bestelbus ombouwen naar jouw unieke en persoonlijke camperbus? Dan is het slim om jezelf te omringen met kennis. Ook is het gewoon ontzettend gaaf om te zien wat anderen hebben gebouwd. Natuurlijk zijn er veel websites (zoals deze) waar je her en der leuke en handige tips kunt vinden over het ombouwen van een camperbus.

Camperbus inspiratie op Instagram

Om te beginnen is het natuurlijk altijd leuk om te kijken naar hoe anderen het hebben gedaan, bijvoorbeeld op Instagram met de tag #campervanconversion. Kijk naar de inrichting, welke kleuren ze gebruiken en hoe ze eventueel ene douche of WC hebben verwerkt in hun camperbus. Neem de kennis mee wanneer je zelf gaat nadenken over een inrichting.

Meer Camperbus experts

Ook kun je je aansluiten bij fora of groepen waar het maar over één ding gaat: het ombouwen of kopen van een camperbus. Met name op Facebook zijn een aantal groepen te vinden waarbij je je kunt aansluiten om inspiratie op te doen – of om hulp te vragen aan mensen met ervaring.

Hieronder een lijstje met handige Facebook groepen mocht je zelf een Camperbus willen gaan bouwen. Ook komen in deze facebook groepen vaak zelf gebouwde camperbussen voorbij die te koop staan, dat is natuurlijk ook altijd nog een optie.

Camper bouwen in 10 stappen

Wil je graag weten welke stappen je in grote lijnen dient te nemen met het zelf bouwen van een #vanlife buscamper? Wij (vandemics) hebben onze camperbus binnen één maand gebouwd met de 10 onderstaande stappen. Na deze 10 stappen zullen we je ook meteen vertellen wat onze 7 favoriete faciliteiten zijn in de camper na een aantal maanden reizen, en wat we de volgende eventueel anders zouden doen.

1. 3d model maken in Sketchup

Op 10 mei zijn wij gestart met het bouwen van de camper. Aangezien Sandra een 3D model van de camperbus in Sketchup had gemaakt en we al veel materialen online besteld hadden voelden we ons goed voorbereid. Maar waar begin je eigenlijk?

Het model van de bus in Sketchup | Camper bouwen
Het model van de bus in Sketchup | Camper bouwen

2. Het strippen van de bus

Wij zijn begonnen met het volledig strippen van de bus. Onze bus is een voormalige werkbus van netbeheerder Liander. Er zaten daardoor nog allerlei draden, platen, lampen etc in. Dit alles moest er eerst uit voordat we konden beginnen met de bouw. Alles verwijderen kostte ons ongeveer 2 dagen.

Het strippen van de bus
Het strippen van de bus

3. Ontdreunen en isoleren

Na de grote schoonmaak zijn wij aan de slag gegaan met het plaatsen van ontdreuningsplaten op de grote muurvlakken. Deze hebben wij vervolgens bedekt met isolatiemateriaal van Armaflex. Hiermee hebben wij de volledige bus bekleed in circa 3 dagen (dit kan sneller, maar we moesten wachten op de levering van materiaal). Na het isoleren hebben wij de vloer die al in de bus lag terug geplaats en bekleed met vinyl. Hier hadden we ongeveer 1 dag voor nodig..

Het isoleren van de bus
en het leggen van het vinyl

4. De elektra aanleggen

De volgende stap van het bouwen van de camper was het aanleggen van elektra. Dit lijkt een ingewikkelde klus maar aangezien vrienden van ons ook een bus hebben omgebouwd tot camper, konden wij hun voorbeeld als uitgangspunt gebruiken. Het plaatsen van de zonnepanelen kostte ons circa 1 dag (voornamelijk om de montagebeugels goed op maat te krijgen) en het trekken van de kabels en monteren van de elektronica circa 2 dagen.

Het monteren van de elektra in de camperbus
Het monteren van de elektra in de camperbus

5. Het houtwerk plaatsen

Daarna was het de beurt aan de vader van Sandra om al het houtwerk in de bus te plaatsen. Eerlijk gezegd is dit de reden dat onze bus zo snel klaar was. De vader van Sandra is timmerman en heeft veel van zijn vrije uren in de bus gestoken. Samen met Adriaan heeft hij de wanden geplaatst en vervolgens het frame ingetimmerd. Het plaatsen van de basis heeft circa 5 dagen gekost.

Het plaatsen van het houtwerk
Het plaatsen van het houtwerk 2

6. Kussens en bank bekleden

In de tussentijd werkten Sandra en haar moeder aan het bekleden van kussens voor de bank, het op maat snijden van het matras (gewoon met een broodmes ?) en het naaien van gordijnen

Het naaien van de gordijnen
Het naaien van de gordijnen

7. Aanrechtblad, bovenkastjes, lades en deurtjes

Toen de basis stond hebben wij samen met de vader van Adriaan alles geverfd en zijn we naar Ikea gegaan om een aanrechtblad, bovenkastjes, lades en deurtjes te kopen om de basis verder in te richten. Je kunt dit natuurlijk ook zelf maken mij wij hebben ervoor gekozen bij de inbouw standaard maten te gebruiken zodat de producten van Ikea goed pasten en een aanrechtblad te kiezen welke wij zelf op maat konden zagen (2 dagen).

Het houtwerk verven | Camper bouwen
Het houtwerk verven | Camper bouwen

De vader van Sandra heeft vervolgens alles geplaatst en afgewerkt (4 dagen) waarna we aan de slag gegaan zijn met het “waterblok”.

Het plaatsen van de Ikea bovenkastjes
Het plaatsen van de Ikea bovenkastjes

8. Het water-systeem aanleggen

Wij hebben ervoor gekozen om een extra aanrechtblok in de camper te plaatsen waarin de schoon- (53 liter) en vuilwatertank (48 liter) verwerkt zitten. Het vullen en legen van deze tanks kan aan de achterkant van het blok zodat er geen extra gaten in de carrosserie gemaakt hoefden te worden. Door middel van een waterpomp (12 Volt) wordt het water uit de tank gezogen zodat er water uit de kraan komt. Het maken van het blok inclusief de inbouw heeft ons circa 2 a 3 dagen gekost.

De watertank in het waterblok
Het waterblok (buitenkant)

9. Het plafond plaatsen

De volgende en tevens laatste grote klus van het bouwen van de camper was het plafond. Aangezien ons dak van polyester is viel het plaatsen van een dakraam met ventilator erg mee. Deze klus was binnen 3 uur geklaard. Het plafond zelf hebben wij bekleed met kunststof schrootjes. Wij hebben hiervoor gekozen omdat dit relatief licht materiaal is en de lijnen de lengte van de bus benadrukken. Het plaatsen van de schrootjes kostte bijna 2 dagen omdat er een koof aan de zijkanten geplaatst dienden te worden.

Het plaatsen van het plafond | Camper bouwen
Het plaatsen van het plafond | Camper bouwen

10. Afwerking en aankleding

Daarna was het tijd voor de afwerking en aankleding. Hier hadden we in totaal nog ongeveer 3 dagen voor nodig en nadien verklaarden wij de bus op 9 juni officieel als af! Hieronder het eindresultaat van de inrichting van de zelfbouw camper.

Zelfbouw camperbus eindresultaat
Het eindresultaat!
Het eindresultaat! Zelfbouw camperbus
Het eindresultaat!

Welke faciliteiten in je camperbus?

Sommige mensen vinden een een douche en wc belangrijk, de ander vindt het maar overbodige luxe. Anderen hechten weer veel waarde aan een airco, warm water of een koelkast met vriesvak. Vind je het irritant om elke dag je bed op te moeten maken, of juist niet? Allemaal vragen die je jezelf moet gaan stellen.

Gelukkig geeft het zelf bouwen van een camper je de vrijheid om deze helemaal in te richten naar jouw smaak. Een aparte douche neemt bijvoorbeeld veel ruimte in maar zorgt wel voor enorm veel extra comfort onderweg, je bent daarmee een stuk minder afhankelijk. Kortom: je doet er daarom goed aan om vooraf duidelijk te hebben wat je graag in je bus wilt zien aan faciliteiten.

Camperbus kopen of ombouwen? | Wereldreizigers.nl
Camperbus kopen of ombouwen? | Wereldreizigers.nl

Om je alvast op weg te helpen heeft @vandemics de 7 belangrijkste features / faciliteiten voor je neergezet. Na vele lange roadtrips kunnen ze namelijk vol overtuiging zeggen dat deze 7 ‘camper features’ het overwegen waard zijn voor jouw zelfbouw buscamper!

1. Zonnepanelen

Een zelfbouw buscamper kan tegenwoordig niet meer zonder zonnepanelen. Onze camper heeft op het dak twee panelen van totaal 320 watt. Deze hebben wij gemonteerd met behulp van bevestigingsbeugels en super sterke kit. Deze zorgen ervoor dat onze 220 Ah accu continue bijgeladen wordt. Op onze accumonitor kunnen we zien hoe vol de accu nog is en hoeveel de zonnepanelen opbrengen. Als het een dag bewolkt is wordt de accu door middel van een relais ook bijgeladen tijdens het rijden en/of door middel van een externe stroomkabel.

Lees ook: Vliegende zonnepanelen – Het gevaar dat op het dak van je camper ligt

Wij zijn inmiddels alweer maanden op pad en hebben nog geen enkele keer te hoeven bijladen terwijl we toch continue stroom verbruiken voor onze koelkast, dak ventilator, kraan, telefoons, waterkoker en staafmixer. Echt een must-have camper feature dus!

Zonnepanelen op de camper​
Zonnepanelen op de camper

2. Het uitschuifbed

Adriaan en ik zijn allebei relatief lang (175 cm versus 195 cm) dus daarom had onze bus ook een lang bed nodig. Want niets zo vervelend als een tekort bed. Daarom hebben wij een uitschuifbed gemaakt in onze bus. Overdag hebben we een bank tot onze beschikking (ja je leest het goed een bank; dat was een voorwaarde voor Sandra omdat zij graag haar benen op de bank legt) en ’s avonds schuiven wij met gemak het verlengde gedeelte van het bed over de bank heen.

Het vaste gedeelte van het bed is 140 cm en het uitschuifgedeelte 60 cm. Zo houden we onder het vaste gedeelte van het bed ook voldoende ruimte over voor de “garage”, oftewel de berging aan de achterkant van de bus.

3. Buitenbar

Een buitenbar, wie wil dat nou niet?! Wij wilden dat niet missen in onze bus en hebben er heel eenvoudig zelf één gemaakt met behulp van een rails, twee plankendragers en een plank. De bar is eenvoudig weg te halen als je deze niet nodig hebt en op verschillende hoogtes te plaatsen als het tijd voor een borrel is ?.

De buitenbar in de camper​
De buitenbar in de camper

4. Short cut naar de wasmand

Dit vinden wij misschien wel de meest geniale camper feature in onze bus; een short cut naar de wasmand. Onze wasmand is netjes weggewerkt onder de bank. Zonder deze feature moet je elke keer het volledige zitvlak van de bank optillen om bij de wasmand te komen. Op zich geen ramp natuurlijk, maar wij kwamen dit idee tegen op YouTube en wilden dit ook! Door middel van een klein gat in het houtwerk hoef je nu alleen maar even je hand onder het kussen te doen en laat je zo je vuile ondergoed in de wasmand vallen.

Shortcut naar de wasmand in de camper

5. De sliding table

Aangezien een camper maar beperkte beweegruimte heeft wil je niet ineens dat een tafel de ruimte verspert. Daarom hebben wij gekozen voor een sliding table welke weggewerkt is in het keukenblok. Van buiten zie je niet dat dit een tafel is, maar wil je een keer binnen eten of op de laptop werken schuif je deze gemakkelijk uit. Bij de bouwmarkt kun je sterke ladegeleiders kopen (wij hebben gekozen voor 45 kilo) om ervoor te zorgen dat de tafel wat gewicht kan hebben.

De tafel hebben wij overigens gemaakt van een reststuk van het aanrechtblad, zo past hij helemaal bij het keukenblok.

Sliding table in de camper

6. De boekenkast

Deze camper feature hebben wij gekopieerd van campervrienden van ons. Wij hebben namelijk een heuse boekenkast in onze camper. Eigenlijk hadden we nog ruimte over tussen onze (standaard Ikea) bovenkastjes waar we een oplossing voor zochten. Een boekenkast bleek de oplossing. Op deze manier hebben we een kastje waar we mooie reisboeken tentoon kunnen stellen en een praktische manier om een open ruimte weg te werken. Daarnaast is het kastje ideaal om af en toe snel iets in te gooien als je onderweg bent.

We hebben overigens weer een reststuk van het aanrechtblad gebruikt om het kastje af te werken.

Boekenkast in de camper​
Boekenkast in de camper

7. Je eigen “badkamer” met droogrek

Last but not least, één van onze beste camper features; de badkamer met droogrek. Aangezien onze bus 630 cm lang is hadden wij de mogelijkheid een “badruimte” te maken. Hierin hebben we geen douche geplaatst maar wel een toilet, een wand met toiletspullen, een spiegel en een droogrek. Vooral dat laatste is echt een uitkomst. Het komt maar al te vaak voor dat we ’s morgens vertrekken van een plek en onze handdoeken nog nat zijn. In onze vorige bus hingen deze dan altijd ergens in de weg en/of droogde het niet goed. Dit droogrek zorgt ervoor dat onze handdoeken niet meer naar “natte hond” ruiken en er niets in de weg ligt. Daarnaast kunnen we altijd makkelijk bij onze toiletspullen en hoeven we niet de hele bus om te keren als we weer eens opzoek zijn naar bijvoorbeeld een nagelknipper.

Toilet, een wand met toiletspullen, een spiegel en een droogrek in de camper.

Wat we de volgende keer anders doen

Na maanden rondreizen in onze camperbus hebben we hierboven de must-have features voor je verzameld. Maar ook is het tijd voor reflectie! Wat zouden we anders doen als we het opnieuw zouden doen?

1. Afneembare verf

Wit, daar houden wij van want het zorgt ervoor dat onze bus licht en ruimtelijk oog. Daarom hebben we al het houtwerk wit geverfd, gewoon met simpele mat witte verf. Maar weet je hoe moeilijk het is om wit, wit te houden in een camper?! 

In een ruimte waar je kookt, wast, slaapt en gewoon woont krijgt wit veel te verduren. Daarom was alles in onze vorige bus natuurlijk standaard vanuit de fabriek voorzien van printjes en kleurtjes (iets wat we juist lelijk vonden). We moeten daarom regelmatig flink poetsen en kunnen we na twee maanden stellen dat wit niet overal zo wit meer is. Iedereen die ook van plan is om voor wit te gaan raden wij aan afneembare verf te gebruiken. Zodra wij weer in Nederland zijn voorzien wij de hele camper daar ook van, want wat wit is, moet natuurlijk wel wit blijven ?.

Een witte camper van binnen​
Een witte camper van binnen

2. Een grotere wasbak

“Deze wasbak lijkt mij ideaal want dan houden we lekker veel werkblad over” zei ik tegen Adriaan. Daarom besloten we een klein formaat te kopen van 26 bij 32 cm. Passen in het werkblad doet hij perfect, het nadeel is alleen dat onze pannen en borden er niet in passen en je wel heel rustig moet afwassen om niet te boel (lees: de gestoffeerde bank) nat te spatten. De volgende keer kopen wij dus zeker weten een grotere wasbak. Maar tot die tijd doen we het hiermee en maken we zodra we thuiskomen “spatranden” om het gespetter in te perken.

Een kleine wasbak is niet altijd handig in een camper​
Een kleine wasbak is niet altijd handig in een camper

3. Inbouwkoelkast op hoogte zetten

Heb je er ooit weleens over nagedacht waarom je inbouwkoelkast thuis altijd op ooghoogte is? Wij niet voordat wij aan onze zelfbouwbus begonnen. 

Onze 60 cm diepe koelkast is geplaatst op de plek waar hij het beste paste, links onderin het keukenblok. Nooit over nagedacht dat dat helemaal niet handig is, zeker niet als je voor 4 á 5 dagen boodschappen doet zoals wij. Wat je nodig hebt staat op één of andere manier altijd achterin en om daarbij te komen moet je op de knieën en diep met je arm de koelkast is. Niet ideaal dus!

Het enige voordeel; als je daar de ongezonde dingen stopt denk je wel twee keer na voordat je ze tevoorschijn haalt!

Koelkast hoger plaatsen in de camper
De koelkast plaatsen wij de volgende keer hoger in de camper

4. De watertoevoer

“Neem deze maar, die andere hebben we nu even niet op voorraad” zei de verkoper over de dop voor de watertoevoer. Nou, dat hebben we geweten. Een belangrijk onderdeel van ons ontwerp is het “waterblok”. Een keukenkast, deels voor de ingang van de schuifdeur,  waarin wij onze schoon- en vuilwatertank geplaatst hebben zodat we geen extra gaten in de carrosserie van de bus hoefden te maken (= minder kans op roestvorming). 

In de kast is een dop voor de watertoevoer geplaatst en een afvoer voor de vuilwatertank. Het werkt erg handig, het enige nadeel is dat de dop van de watertoevoer horizontaal is en ook zo geplaatst is. Dit betekent dat wanneer wij water willen vullen een deel van het water er zo weer uitloopt. Dit was niet gebeurt als wij een toevoer hadden gekocht die schuin liep of wanneer wij deze bovenop het blok geplaatst hadden.

Gelukkig hebben we hier wel een oplossing voor gevonden en gebruiken we een buigbare trechter om het water goed de tank in te geleiden.

Vuldop schoonwatertank
Een aparte vuldop en ontluchtingspijp voor de watertank raden we af

5. Beter hang- en sluitwerk

Sandra’s vader zei het nog zo: “die magneetjes zijn niet sterk genoeg”. Maar ja, het oog wil ook wat. Dus eigenwijs als wij zijn hebben we alle keukenkastjes voorzien van 1 of 2 magneetjes met een trekkracht van 10 kilo.

Helaas bleek dat bij de lades al snel niet sterk genoeg een is het menigmaal gebeurd dat de lade openvloog in de bocht. Na heel wat experimenten met kinderslotjes, extra magneten en blokkades voor de kastjes zijn we tot de conclusie gekomen dat het “ouderwetse” haakje toch gewoon het beste werkt bij de lades. Ondanks dat het iets minder mooi is dan de magneetjes zijn we blij dat we weer met een gerust hart de bocht om kunnen!

Hang- en sluitwerk in de camper
Het ouderwetse haakje werkt toch het beste om de lades dicht te houden in de bochten

Ombouw van bus naar camperbus (video)

Wil je wat dieper gaan, inspiratie opdoen en zien hoe iemand zijn bus van a tot z heeft gekocht en helemaal heeft omgebouwd? Dan zijn onderstaande twee video’s absoluut het bekijken waard. Ze duren beide een half uur, maar je zal met name van de eerste video zo ontzettend veel leren! Absoluut het kijken waard dus.

#vanlife camperbus kopen

Ben je niet zo van het klussen? Heb je twee linker handen en ben je niet in staat om een bestelwagen te renoveren of om te bouwen? Of heb je er gewoon geen zin in? Je kunt natuurlijk ook gewoon een mooie camperbus kopen. Hoewel het misschien meer kost, kun je er meteen de weg mee op zonder er veel tijd en energie in te hoeven steken.

Doe wat onderzoek om te bepalen welke modellen en merken je aantrekken. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een zelf gebouwde camperbus over te kopen van iemand. Er staan genoeg camperbussen te koop op bijvoorbeeld de Buscamper koop en verkoop facebook pagina.

Begin met het checken van dit soort groepen maar ook websites zoals Marktplaats en 2ehands.be. Probeer een idee te krijgen van wat een camperbus kost en wat je kunt krijgen voor je budget. Als je eenmaal de markt een beetje hebt leren kennen, kun je een weloverwogen beslissing nemen om een camperbus te kopen. Zodra je een busje ziet dat je aanspreekt, wees dan niet bang om een bod te doen.

Waar je ook voor kiest, het is altijd een goed idee om een monteur het te laten beoordelen voordat je het koopt. Je wil natuurlijk dat je camperbus zo betrouwbaar mogelijk is en onderweg niet voorverassingen komt te staan.

Camperbus en vanlife tips voor onderweg

Een rondreis route uitstippelen

Een van de leukste dingen van reizen in een camperbus is de vrijheid. Het loont echter om een globaal plan te hebben van waar je reis naartoe gaat. Zo voorkom je een deel van de stress over waar je moet overnachten of waar je boodschappen kunt doen. We hebben een reisroute pagina op Wereldreizgers.nl met een aantal leuke voorbeeld routes waar je eventueel inspiratie kunt opdoen, neem er eens een kijkje.

Een route uitstippelen
Een route uitstippelen

Dat gezegd hebbende, moet je jezelf nog steeds de flexibiliteit gunnen om van de vrijheid te genieten. Een extra nacht doorbrengen op een prachtige kampeerplek die je bent tegengekomen, of het bezoeken van een stad waar je in een opwelling nog nooit van hebt gehoord. Houd opties open! Je hoeft niet elke minuut van elke dag gepland te hebben. Maak een overzicht met een tijdlijn zodat je ongeveer weet, waar je wanneer wil zijn.

Uitzoeken waar je gratis kunt kamperen

Elke nacht voor campings betalen kan snel oplopen, en sommige rekenen zelfs prijzen tot wel 50 euro per nacht. Dus om te voorkomen dat je alleen op parkeerplaatsen al failliet gaat, moet je uitzoeken hoe je goedkoop of zelfs gratis in je camperbus kunt kamperen. Maar hoe ga je die geschikte camperplaats vinden? Het makkelijkst is tegenwoordig om gewoon wat slimme apps te downloaden. Reisstel.nl maakte daar onlangs een leuke, informatieve video over welke je hieronder kunt bekijken.

Lees ook: Van wereldreis naar camperreis | Maak kennis met Reisstel.nl

Campercontact, ioverlander en Park4night zijn geweldige apps voor camperbus bezitters. Met Campercontact, omdat deze een groot aanbod heeft, kun je makkelijk filteren op wat voor soort plaats je zoekt. Er is ook een mogelijkheid om te filteren op gratis, en hoe deze beoordeeld wordt. Bijkomend voordeel is dat veel mensen deze apps gebruiken en er daarom veel foto’s en reviews worden gedeeld. 

Tot slot heeft ook de website van NKC.nl enorm veel kampeer tips gesorteerd per land, ook de moeite waard om even te bekijken.

Slim indelen en inpakken

Last but not least: Slim inpakken. Slim inpakken is essentieel voor een goede camperbus ervaring. Zonder enige voorafgaande planning en een idee van waar alles moet liggen, ga je al snel te veel meenemen. Niet alleen dat, maar je busje zal een ongeorganiseerde puinhoop zijn, en dat is het laatste dat je wilt als je in zo’n kleine ruimte woont. Constant alles moeten verplaatsen gaat je gemoedstoestand niet ten goede komen.

Het is belangrijk om een vaste plek te vinden voor alles wat je meeneemt. Een goed ontworpen camperbus moet veel kleine opbergvakken hebben om de ruimte te maximaliseren. Houd hier rekening mee als je zelf een camperbus gaat bouwen!

Natuurlijk is het niet de bedoeling om al deze ruimtes gewoon te vullen omdat ze er zijn. Zorg er gewoon voor dat alles netjes kan worden opgeborgen wanneer dat nodig is. Dit geeft je niet alleen rust, ook zal je na enige tijd alles nog in het pikkedonker zo kunnen vinden. Wel zo handig.

Met wie zie jij jezelf al een prachtige reis maken in een camperbus?

Wereldreizigers.nl
Avatar foto

Wereldreizigers

Wereldreizigers.nl | Alles over verre reizen, wereldreizen, reisnieuws, reisfotografie, backpacken, reistips en meer.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
48 Shares
48 Shares
Copy link