Wereldreizigers.nl
wereldreizigers-4x4-overlander-camper
Home » Wereldreis » Overlander voertuig, camper of camperbus verschepen | Wat kost dat?

Overlander voertuig, camper of camperbus verschepen | Wat kost dat?

Wij (Malou en Chris) van Wereldreizigers.nl, hebben begin 2022 ons 4×4 voertuig verscheept naar Baltimore in de Verenigde Staten van Amerika om te gaan overlanden in o.a. de VS en Canada. We hebben ook overwogen om de camper naar Australië of Zuid-Afrika te verschepen maar de corona-beperkingen in die gebieden maakte dat in 2022 nog erg lastig. Wel hebben we de offertes nog!

Dus wat kost dat nou eigenlijk, een auto of camper verschepen naar de VS? En wat kost het naar die andere landen of continenten? En hoe regel je zoiets dan? Want even je voertuig op de boot zetten is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een dergelijke reis heeft nogal wat voeten in de aarde qua voorbereiding.

Ook is het verschepen van onze 4×4 camper niet echt standaard omdat die door de hoogte van drie meter niet in een zeecontainer past. Maar wat kan wel? Veel uitzoekwerk dus…

Lees ook: Overlanden in Amerika en Canada | Alles over VISA en ESTA
Lees ook: Overlanden in Amerika en Canada | Je voertuig verzekeren

De Wereldreizigers.nl 4x4 camper
De Wereldreizigers.nl 4×4 camper

In deze reeks van artikelen neem ik jullie daarom mee in het oriënterende en voorbereidende proces van onze overland reis naar het Amerikaanse continent. Ik probeer te achterhalen of onze 4×4 camper misschien tóch in een zeecontainer past, en zo niet welke opties er dan nog over zijn.

Ik ging de afgelopen weken op onderzoek uit en vroeg daarbij talloze offertes op. De verschillende opties en resultaten heb ik in dit artikel op een rij gezet, inclusief de gemiddelde kostprijs. En omdat we in de eerste instantie op zoek waren naar opties om te verschepen voor een reis naar verschillende plekken op de wereld, heb ik die opties ook in dit artikel meegenomen, dus niet alleen de VS.

Zo kan ook jij met een 4×4 overlander, camper of #vanlife camperbus direct zien wat jouw opties zijn en wat het jou eventueel zou kosten. Waar ook ter wereld!

Lees ook: #vanlife zelfbouw | Welke camperbus kies je als je 2 meter lang bent?


De ultieme rondreis door Noord-Amerika

Dit artikel is onderdeel van een grote rondreis van één jaar door de Verenigde Staten en Canada, met een Nederlandse 4×4 camper die we zelf hebben verscheept… Het is een bucketlist-waardige en een once-in-a-lifetime ervaring geweest om nooit meer te vergeten.

De ultieme roadtrip route door Amerika en Canada | Wereldreizigers.nl
De ultieme roadtrip route door Amerika en Canada | Wereldreizigers.nl

We schreven bijna 100 artikelen over deze ultieme rondreis. Bezoek onze Noord-Amerika pagina voor meer info.


Camper / busje / overlander verschepen

Om in je eigen voertuig te kunnen reizen op een ander continent, zal het in de meeste gevallen eerst verscheept moeten worden. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor en hieronder heb ik een overzicht gemaakt van alle opties. Kort samengevat kun je je voertuig verschepen per boot, of via transport in een vrachtvliegtuig.

De details per type vervoer lees je hieronder.

Vervoer per vliegtuig

Ja, het is ook mogelijk om per vliegtuig je 4×4, camper, overlander, busje of truck te vervoeren naar een ander continent. Zelfs een enorme expeditie truck past in een vrachtvoertuig. Echter zijn de kosten hiervan zodanig hoog dat ik het niet de moeite waard vind om echt uit te zoeken. Het is niet de doelgroep voor Wereldreizigers.nl =) Correct me if i’m wrong!

Vervoer per zeecontainer

Als je camper of overlander voertuig in een zeecontainer past, is dit een goede en populaire optie. Je voertuig staat veilig achter slot en grendel in een stalen kist en je hebt indien gewenst volledige controle over het laden en lossen van het voertuig. Het laden en lossen kan bij veel logistieke bedrijven in Nederland, je bent er indien gewenst zelf bij.

Veel 4×4 overlanders met daktent passen in een 20ft (20 voet) zeecontainer. De grotere / langere voertuigen passen doorgaans in een 40ft (40 voet) zeecontainer.

Ook voor (camper) busjes die net iets hoger zijn is er een mogelijkheid om in een zeecontainer vervoerd te worden. Dit kan namelijk in een ‘high-cube’ zeecontainer, die 30 centimeter hoger is dan een reguliere zeecontainer.

Om te weten wat wel of niet in een zeecontainer past, gaan we eerst eens goed kijken naar de afmetingen van de zeecontainers.

Vervoer per zeecontainer
Vervoer per zeecontainer

20ft zeecontainer

Een 20ft zeecontainer is zes meter lang. Veel 4×4 overland voertuigen (trucks nagelaten) zijn minder dan zes meter lang en passen daarom prima in een 20ft zeecontainer. Heb je uitstekende delen, je 4×4 voertuig verhoogd en/of een flinke daktent? Dan is het goed om exact te weten wat de dimensies zijn van je voertuig voordat je ook maar overweegt om deze te verschepen. Je dient vooraf natuurlijk wel te zeker te weten dat je voertuig wel in de zeecontainer past.

Afmetingen 20ft zeecontainer:

  • Buitenkant: L 6,06 x B 2,44 x H 2,59 meter.
  • Binnenkant: L 5,89 X B 2,35 X H 2,39 meter.

Geschikt voor: Vele 4×4 voertuigen, overlanders en kleine camperbusjes. Denk aan Toyota Land Cruisers, Land Rover Defender, verschillende Jeep’s, Volkswagen T1 / T2 / T3 / T4 / T5 busjes, Mercedes Vito en vele andere merken en types, zolang de hoogte maar onder de 2,39 meter blijft en het voertuig niet langer is dan 6 meter.

Breder dan 2,35 meter is vrijwel geen enkel normaal voertuig in Nederland, behalve bussen en grote campers. Die passen echter sowieso niet in een zeecontainer, dus daarover later meer.

Malou en ik in Amerika in met de gehuurde hippie camper (2016). Een busje van dit formaat past in een zeecontainer!
Malou en ik in Amerika met de gehuurde hippie camper (2016). Een busje van dit formaat past in een zeecontainer!

40ft zeecontainer

De 40ft container is maar liefst 12 meter diep en kan twéé voertuigen van maximaal 6 meter verschepen, of één voertuig langer dan 6 meter, eventueel aangevuld met extra materiaal (zoals een roofrack of aanhanger) en/of overige spullen.

Afmetingen 40ft zeecontainer:

  • Buitenkant: L 12,2 x B 2,44 x H 2,59 meter.
  • Binnenkant: L 12,02 X B 2,35 X H 2,39 meter.

Geschikt voor: Vele 4×4 voertuigen, overlanders en kleine camperbusjes. Denk aan Toyota Land Cruisers, Land Rover Defender, verschillende Jeep’s, Volkswagen T1 / T2 / T3 / T4 / T5 busjes, Mercedes Vito en vele andere merken en types, zolang de hoogte maar onder de 2,39 meter blijft en die langer zijn dan 6 meter.

Voertuig verschepen per zeecontainer
Voertuig verschepen per zeecontainer

40ft High-Cube zeecontainer

De 40ft High-Cube zeecontainer is vergelijkbaar met de reguliere 40ft container, echter is de High-Cube variant 30 centimeter hoger.

Afmetingen 40ft High-Cube zeecontainer:

  • Buitenkant: L 12,2 x B 2,44 x H 2,89 meter.
  • Binnenkant: L 12,02 X B 2,35 X H 2,69 meter.

Geschikt voor: de hogere afmetingen van de 40ft High-Cube zeecontainer maakt de container niet alleen geschikt voor 4×4 overland voertuigen en kleine (zelfbouw) camperbusjes, maar ook voor veel fabriekscampers in het middensegment die vaak net wat hoger zijn dan 2 meter 40 en tevens langer zijn dan zes meter. Er zijn ook fabriekscampers in het luxere segment die in deze zeecontainers passen. Wel moet dan ook rekening gehouden worden met de maximale breedte van 2,35 meter, dat kan in dit geval ook een uitdaging zijn.

✔️ Voordelen verschepen zeecontainer

  • Veilig, je voertuig staat in een gezegelde stalen kist.
  • Laden bij een logistiek bedrijf in Nederland, mogelijk zelfs vlakbij huis.
  • Je kunt andere spullen meenemen in de zeecontainer.
  • Mits je de container kosten kunt delen met iemand, kán het de voordeligste optie zijn.

❌ Nadelen verschepen zeecontainer

  • Omslachtig laden en lossen. Ook in het land van bestemming moet je eerst naar een logistieke partner voor het lossen. De container mag niet in de haven open worden gemaakt.
  • Over het algemeen meer papierwerk en douaneperikelen.
  • Wanneer slechts één voertuig per container, is het de duurste optie.

Tips voor laden / lossen zeecontainers

Belangrijke tip van lezer met ervaring: De deurpost hoogte van containers is ongeveer 11 centimeter lager dan de hoogte aan de binnenzijde.

Dus ook al is de binnenzijde bijvoorbeeld 2,39 meter, je zult een auto van 2 meter 30 niet ‘zonder poespas’ binnen kunnen krijgen. Ook omdat de drempel ervoor zorgt dat je meestal onder een hoek naar binnen rijdt.

Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld de banden compleet leeg laat lopen en eenmaal binnen weer op spanning brengt. Of dat je de wielen eraf haalt, en op de remschijven naar binnen rolt. Ook helpt het om een lange ‘ramp’ te hebben zodat de hoek waarmee je binnen rijdt, geminimaliseerd wordt.

Wat kost vervoer via zeecontainer?

Om je een idee te geven van de kosten voor het verschepen van je voertuig per zeecontainer, heb ik hieronder een eenvoudig overzicht gemaakt met de gemiddelde prijzen die je kunt verwachten per continent. Onderstaande prijzen zijn allen berekend ervan uitgaande dat de zeecontainer wordt geladen op een containerschip in Rotterdam of Antwerpen.

Voertuig verschepen per zeecontainer
Voertuig verschepen per zeecontainer

Side note 1: Hieronder zie je gemiddelde prijzen voor een enkele reis. Er is in 2021 en 2022 echter een hevige prijsoorlog gaande voor zeecontainers wat het lastig maakt om echt accuraat te zeggen wat het precies gaat kosten. De prijsoorlog laat ik daarom even buiten beschouwing omdat dit (hopelijk) tijdelijk is. Ik ga gewoon uit van de offertes die ik eerder heb ontvangen.

Side note 2: Ook zit er een behoorlijk prijsverschil in het verschepen naar de oostkust of westkust van Amerika. Ik ga daarom uit van de gemiddelde prijs van de meest voorkomende route (oostkust). Ik ga daarbij uit van de gemiddelde prijzen die ik kreeg via de offertes die ik heb aangevraagd.

Side note 3: Wat ook niet in de prijzen hieronder is meegenomen, is dat je in principe containers met andere reizigers kunt delen. Wie een 40ft container verstuurd, kan daar mogelijk meerdere auto’s in kwijt, wat de kosten per voertuig in potentie aanzienlijk omlaag zou kunnen brengen.

Wat kost verschepen naar Canada?

  • 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Canada: +- 1200 euro
  • 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Canada: +- 1700 euro
  • 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Canada: +- 1900 euro

Wat kost verschepen naar de Verenigde Staten?

  • 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Verenigde Staten: +- 1400 euro
  • 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Verenigde Staten: +- 2100 euro
  • 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Verenigde Staten: +- 2300 euro

Wat kost verschepen naar Zuid-Afrika?

  • 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Afrika: +- 2000 euro
  • 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Afrika: +- 2400 euro
  • 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Afrika: +- 2600 euro

Wat kost verschepen naar Midden-Amerika?

  • 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Midden-Amerika: +- 1800 euro
  • 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Midden-Amerika: +- 2200 euro
  • 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Midden-Amerika: +- 2400 euro

Wat kost verschepen naar Zuid-Amerika?

  • 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Amerika: +- 2400 euro
  • 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Amerika: +- 2900 euro
  • 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Amerika: +- 3100 euro

Wat kost verschepen naar Australië & Nieuw-Zeeland?

  • 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Australië en NZ: +- 3800 euro
  • 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Australië en NZ: +-4500 euro
  • 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Australië en NZ: +- 4800 euro

Nu je weet wat vervoer per zeecontainer ongeveer zou moeten kosten, waar ook ter wereld, gaan we kijken naar de andere optie: RoRo.

Lees ook: Op reis met de camper? Dit zijn de kampeer opties

Vervoer per RoRo schip

Past je 4×4 / overlander / camper / busje / truck niet in een zeecontainer van welk formaat dan ook? Of wil je gewoon de eenvoudigste oplossing? Dan kun je nog kiezen voor Roll on Roll off, oftewel RoRo. RoRo schepen zijn in feite uit de kluiten gewassen ferry’s die oceanen kunnen overbruggen. De binnenkant van een ship als deze lijkt op een enorme parkeergarage met verschillende verdiepingen.

En RoRo schip, bedoeld voor het verschepen van voertuigen.
En RoRo schip, bedoeld voor het verschepen van voertuigen.

Wat is RoRo?

RoRo staat voor Roll on, Roll of. In essentie is deze manier van verschepen simpelweg gericht op voertuigen en niet op het vervoeren van containers. De voertuigen dienen in staat te zijn om zelfstandig het schip op en af te rijden / rollen, dat is ook waar de naam Roll On, Roll off, vandaan komt.

Roll on Roll off Shipping is de eenvoudigste en in de meeste gevallen tevens de voordeligste manier voor het verzenden van enkele voertuigen. Je voertuig wordt direct op het schip gereden en vastgezet op één van de verschillende autodekken in het schip (die wind- en waterdicht zijn).

Roll-on-roll-off schepen kunnen bijna alle soorten voertuigen aan: motorfietsen, auto’s, 4×4’s, campers, vrachtwagens, bussen en expeditie trucks.

De expeditie truck van Family Everywhere - Ook dit voertuig gaan ze verschepen naar de VS
De prachtige expeditie truck van @Family_Everywhere (Instagram) – Ook dit voertuig gaan ze verschepen naar de VS

RoRo shipping heeft als voordeel dat door een eenvoudiger proces, er geen extra transport nodig is van een warehouse naar een haven in een container en vice versa. Je hebt dus geen extra kosten voor een logistieke partner die het laden en lossen van de zeecontainer voor je regelt.

Normaal gesproken zijn haven- en douaneprocedures ook minder complex, waardoor RoRo shipping niet alleen efficiënter maar ook voordeliger is, tenzij je een container met meerdere mensen kunt delen natuurlijk.

✔️ Voordelen verschepen via RoRo

  • Geen container dus je hebt geen logistieke partner meer nodig voor het laden / lossen / verplaatsen.
  • Snel en efficient laden en lossen, gewoon erop en eraf rijden. Voertuig vaak op dezelfde dag van het lossen al beschikbaar.
  • Ophalen op plaats van bestemming is eenvoudig – de auto’s worden na lossen geparkeerd in de haven. Je haalt met je papierwerk je sleutels op en je kunt vertrekken.
  • In de meeste gevallen de goedkoopste optie.

❌ Nadelen verschepen via RoRo

  • Meer kans op schade en/of diefstal – je auto staat (weliswaar geankerd), los op een (droog) dek van een schip. In principe kan iedereen erbij, je hebt geen stalen kist als bescherming.
  • Je moet de auto zelf afleveren in Rotterdam of Antwerpen, dus mogelijk niet dichtbij huis.

Wat kost vervoer via RoRo?

Om erachter te komen wat je precies kwijt bent voor het verschepen van jouw voertuig, zal je het volume van je voertuig op de centimeter moeten berekenen. Dit doe je simpelweg door de lengte, hoogte en breedte van je voertuig te meten (in meters) en deze met elkaar te vermenigvuldigen. De uitkomst van deze som is het volume van je voertuig.

Bijvoorbeeld: L 6.0 x B 2.0 x H 3.0 = 36m3

Let op: Uitstekende delen zoals spiegels, antennes en lieren hoeven niet in de berekening te worden meegenomen. Roofracks, koffers en daktenten dienen wél in de volumeberekening te worden meegenomen. Omdat het regelmatig voorkomt dat mensen proberen te sjoemelen met volumes, worden veel voertuigen ter plekke gecontroleerd op de afmetingen. Zorg ervoor dat waar mogelijk je zo veel mogelijk uitstekende delen preventief verwijderd om volumekosten te besparen.

Vervolgens vermenigvuldig je de het totale volume van je voertuig met het vrachttarief van de bestemming. Om je idee te geven, heb ik hieronder de gemiddelde RoRo tarieven die ik op internet kon vinden en via offertes heb ontvangen hieronder voor je op een rijtje gezet.

  • Rotterdam / Antwerpen – Canada: +- 50 euro per m3
  • Rotterdam / Antwerpen – Verenigde Staten van Amerika: +- 50 euro per m3
  • Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Afrika: +- 75 euro per m3
  • Rotterdam / Antwerpen – Midden-Amerika: +- 65 euro per m3
  • Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Amerika: +- 80 euro per m3
  • Rotterdam / Antwerpen – Australië en Nieuw-Zeeland: +- 110 euro per m3

Als ik bovenstaand voorbeeld gebruik (het voertuig van 36m3), en deze naar de Verenigde Staten van Amerika zou verschepen via RoRo, dan zou me dit ongeveer 36×50 euro kosten (= 1800 euro), exclusief eventuele haventoeslagen / douanekosten en voertuigverzekering. Voor hetzelfde voertuig naar Zuid-Afrika zou dit 36×75 zijn (=2700 euro).

Let op: Houd er rekening mee dat er doorgaans nog circa 400 tot 800 euro aan haventoeslagen en douanekosten bijkomt, afhankelijk van je bestemming.

Welke extra kosten kan ik verwachten?

Met alleen het verschepen naar een ander land of continent ben je er qua kosten nog niet. In elk land en/of haven waar je komt zal je havenkosten en douanekosten moeten betalen. Ook is het verplicht om je voertuig apart te verzekeren voor de reis op zee (een maritieme verzekering). Het bedrijf wat je voertuig gaat verschepen, zal je deze verzekering aanbieden.

Haven en Douanekosten

Deze kosten zijn zéér uiteenlopend en vooral afhankelijk van de haven. In de VS en Canada kom je meestal wel weg met ongeveer 400 euro aan totale haven- en douanekosten. In Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland moet je eerder denken aan ongeveer 800 euro.

Maritieme voertuig verzekering

Omdat je je voertuig over zee verscheept, dekt je reguliere voertuigverzekering de reis niet. Wanneer je een voertuig over zee vervoert, krijg je daarom te maken met een (vaak verplichte) maritieme verzekering. Deze dekt geen schade of gebreken aan je voertuig die tijdens de reis kunnen ontstaan maar uitsluitend ’total loss’ van het voertuig. Dat wil zeggen dat wanneer het schip bijvoorbeeld zou zinken, dan ben je daartegen verzekerd. Alle overige schades zijn op eigen risico, tenzij overeengekomen met je huidige verzekeraar.

Een maritieme voertuig verzekering kost ongeveer 300 euro voor voertuigen tot 50.000 euro. Wie liever tot 100.000 euro verzekert is ongeveer 450 euro kwijt. Ook deze kosten zijn per enkele reis.

Overige informatie

Waarom je overlander of camper verschepen?

Zoals je hebt kunnen lezen is het verschepen van je overlander voertuig, camper of camperbus naar de andere kant van de wereld een kostbaar proces. Je zal vast twijfels hebben of dit wel de oplossing voor jou is. Naast de kosten voor het verschepen krijg je namelijk ook nog te maken met douanekosten, havengelden en maritieme verzekeringen.

De vraag die je jezelf dus zal moeten stellen is het volgende: is het verschepen van je voertuig je het geld waard?

Lees ook: Zelfbouw camper | 5 dingen die we de volgende keer anders doen

Als je puur kostentechnisch kijkt naar verschepen in plaats van ter plekke iets huren, kan gemiddeld gezien gezegd worden dat je wanneer je langer reist (méér dan drie maanden), je met verschepen goedkoper uit bent. Elke week of maand die je langer aan de andere kant van de wereld verblijft is dan winst.

Daar komt nog bij dat je je eigen voertuig als geen ander kent. Je weet wat het voertuig wel of niet kan en waarschijnlijk heb je het ook volledig naar wens en smaak ingericht met gadgets en features die jij belangrijk vindt. Ook ben je mogelijkerwijs iemand die net als wij als ware Digitale Nomaden op internet werkt, waarbij Branding ook niet onbelangrijk is. Je eigen voertuig met jouw naam en logo aan de andere kant van de wereld, dat is ook wel wat waard.

Lees ook: Zelfbouw buscamper | De 7 camper features die jij ook wilt

Je zal dus voor jezelf moeten afwegen wat belangrijker is. Comfort, gemak, kosten, baten, nadelen, ga zo maar door. Soms is huren simpelweg de betere optie! Kijk daarom kritisch naar je eigen situatie en maak daarin de beslissing die juist voelt.

Hoe lang mag je voertuig in Amerika blijven?

Als toerist kun je je voertuig 12 maanden belastingvrij in Noord-Amerika (VS, Canada en Mexico) rondrijden zonder te voldoen aan de strikte Amerikaanse regels en voorschriften. Een Carnet de Passage of technische aanpassingen zijn hiervoor niet nodig. Wie langer dan 12 maanden in deze landen wilt verblijven, zal belasting moeten gaan betalen voor het voertuig en het voertuig moeten laten keuren.

Wildkamperen deden we (legaal) in de bossen vlakbij Grand Canyon, USA (2016)
Wildkamperen deden we (legaal) in de bossen vlakbij Grand Canyon, USA (2016)

Ik wil mijn voertuig verschepen, waar kan ik terecht?

Nu je weet wat het verschepen van je voertuig naar alle uithoeken van de wereld ongeveer moet kosten, kun je offertes gaan aanvragen. Ik heb voor dit artikel verschillende maatschappijen benaderd en heb meerdere offertes opgevraagd. Qua prijs kwam het redelijk overeen, echter is bij de ene maatschappij wel alles inclusief (havengelden, douane, verzekering) en bij de andere weer niet. Soms werkt de prijs per kubieke meter een paar euro af.

Het is dus belangrijk om zelf ook meerdere offertes op te vragen en deze goed te vergelijken met elkaar. Hieronder enkele maatschappijen waarmee je je voertuig via zee kunt vervoeren, in willekeurige volgorde:

  1. ivssuk.com – Wereldwijd – ga naar website
  2. Belgaco.com – Wereldwijd – ga naar website
  3. Sea-Bridge.de – Wereldwijd – ga naar website
  4. SCL Rotterdam – Wereldwijd – SCL Rotterdam
  5. Schumachercargo.com – Wereldwijd – ga naar website
  6. Roroshipping.nl – Afrika – ga naar website
  7. Portofrotterdam.com – Europa – ga naar website
  8. Rorousa.com – Wereldwijd – ga naar website
Onze gehuurde hippiebus camper in de VS - Death Valley (2016)
Onze gehuurde hippiebus camper in de VS – Death Valley (2016)

Conclusie – wat ga ik zelf doen

Nu ik weet wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende mogelijkheden en wat de bijbehorende kosten zijn, kies ik voor het verschepen van ons voertuig voor de RoRo optie. Onze 4×4 camper past met zijn hoogte van drie meter in principe niet in een zeecontainer, tenzij we de afzetunit van de wagen afhalen en deze los in de contanier laden. Daarbij komen weer allerlei nieuwe uitdagingen, want de afzetunit van 800 kilo verplaats je niet zomaar. De afzetunit zal dus met een heftruck los geladen dienen te worden, wat de kans op schade enorm doet toenemen. Daar komt nog bij dat het best een gedoe is om de afzetunit erop te zetten en eraf te halen, het is geen caravan.

Wat echter de belangrijkste de twee belangrijkste redenen zijn, is de prijs en het gemak. Voor één enkel voertuig met de afmetingen die wij hebben, is RoRo shipping simpelweg het voordeligst. Ook kunnen we het voertuig na het lossen van het schip, gewoon ophalen in de haven en er direct mee wegrijden. Met een zeecontainer is dit allemaal een stuk omslachtiger.

Kortom, ik ben eruit. En hopelijk heb je na het lezen va dit artikel ook een beter beeld bij de mogelijkheden, wellicht heb je inmiddels ook al een keuze gemaakt!? Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, stel deze dan gerust in de reacties.

Groet!

Avatar foto

Chris Thomassen

Eigenaar van Wereldreizigers.nl | Ontdek de wereld!
- Full-time bloggende wereldreiziger.
- Schrijft over reizen, fotografie, duurzaamheid en gadgets.
- Ontdekt graag extreme en onbekende plekken.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
103 Shares
103 Shares
Copy link