Home » Zuid-Amerika » Peru » Machu Picchu (Salkantay trekking) | Tips, tours & info

Machu Picchu (Salkantay trekking) | Tips, tours & info

Waarschijnlijk kan je gelijk dé fotospot voor je halen als ik Machu Picchu zeg, maar wist je dat er tal van mogelijkheden zijn om er te komen? Je kunt er op eigen houtje naar toe gaan, maar je kunt er ook met verschillende touroperators door middel van een trekking naartoe. In beide gevallen is de stad Cusco (locatie hier) in Peru de uitvalsbasis voor een bezoek aan Machu Picchu. Een fantastische ervaring en daarom een onwijs grote aanrader!

Wij gingen naar Machu Picchu middels de vijfdaagse Salkantay trekking. In deze blog deel ik tips voor trekkingen naar Muchu Picchu en mijn ervaring met de Salkantay trekking.

Rondreis in Peru (backpacken)

Peru; het land van de inca’s, mysterieuze ontdekkingen, koloniale steden en de traditioneel geklede bevolking. Peru is het land het indrukwekkende Andesgebergte, woestijnen en hooggelegen meren. Ben je op zoek naar inspiratie of informatie over Peru of ben je al aan het backpacken in het land? Lees dan onderstaande artikelen boordevol info, reisverhalen en praktische tips…

Voorbereiding hike naar Machu Picchu

Beste reistijd

De beste reistijd om Machu Picchu (locatie hier) te bezoeken zijn de maanden mei tot en met oktober. De reden om deze Inca stad tijdens deze maanden te bezoeken, heeft te maken met het regenseizoen. In het regenseizoen is het vaak lastiger reizen en de kans op een mooi uitzicht is minder groot. Mocht je de mogelijkheid hebben, raad ik dan ook zeker aan ergens gedurende deze maanden te gaan. Houd er wel rekening mee dat er nog steeds regen kan vallen in deze omgeving en dat ook Machu Picchu in de wolken kan liggen.

Een onbekender beeld van Machu Picchu | Salkantay trekking

Trekking mogelijkheden

Touroperators bieden allemaal verschillende tours aan. Zo kun je tours van twee tot vijf dagenhiken kiezen, maar kun je zelfs ook verschillende routes afleggen in de gekozen aantal dagen. Hierbij een greep uit de mogelijkheden:

Er zijn waarschijnlijk nog tal van mogelijkheden en het aanbod per touroperator kan verschillend zijn.

Het aantal dagen

Het verschil zit hem in het aantal dagen dat je hiked, het aantal te lopen kilometers, de zwaarte van de trekking en de eventuele aanvullende activiteiten. Mocht je mijn eerdere blogs al hebben gelezen, dan weet je ongetwijfeld inmiddels wel dat wij van een goede hike houden. Een vijfdaagse Salkantay trekking naar Machu Picchu was dan ook perfect voor ons weggelegd.

De eerste vier dagen wandel je langs de Humantay en Salkantay berg (locatie hier) en loop je langzaamaan richting Aquas Calientes. Vanuit Aguas Calienties (locatie hier) ga je de laatste dag, de vijfde dag, Machu Picchu bezoeken.

Het is goed om te weten dat je goed moet controleren wat de aantal te lopen kilometers per dag zijn om een goede afweging te maken. Reizigers die ik ontmoet heb, vonden de vier dagen uiteindelijk bijvoorbeeld bij de Salkantay heftiger dan de vijfdaagse, omdat je hetzelfde aantal kilometers loopt in minder dagen.

Lees ook: Inca Trail | De mystieke tocht naar Machu Picchu

Één van de vele bijzonder mooie paden tussen de bergen | Salkantay trekking

Waar en hoe boeken?

Je kunt heel veel trekkingen online van te voren al boeken. Soms is het bij touroperators goedkoper om pas bij hun kantoor te boeken in Cusco, maar houd er rekening mee dat de vergunningen voor de hike zeer beperkt zijn. Het kan zomaar zijn dat je dagen of zelfs weken moet wachten voordat je kunt vertrekken.

Zit je strakker in je tijdschema, boek het dan gewoon van te voren. Het scheelt qua kosten niet zoveel, kunnen wij uit ervaring delen. Ook hebben we van anderen vernomen dat dit hetzelfde is bij andere touroperators.

Wat neem je mee?

Tips voor een paklijst vind ik altijd wel lastig, want dit is toch vaak erg persoonlijk. Desondanks heb ik hieronder een lijst gemaakt met wat ik bij had. Overigens zou ik zeker nogmaals hetzelfde inpakken, dus je kunt deze lijst zeker aanhouden als leidraad.

• Kleding met verschillende laagjes; voor mij was dit een lange mouwen thermoshirt, twee t-shirts, twee vesten/truien, één legging,  één sport bh, een wandelbroek, ondergoed en sokken.
  • Goede wandelschoenen.
  • Slippers.
  • Hele dikke sokken voor in de avond en/of in de nacht.
  • Wandelstokken; natuurlijk niet verplicht, maar ik raad deze wel aan
  • Waterfles of waterzak van 2 liter.
  • Kruik; deze kun je de eerste twee nachten zeker gebruiken en na de avondmaaltijd laten vullen.
  • Handschoenen en muts.
  • Goede regen- en windjack.
  • Contant geld; voor fooi, eventueel een warme douche en uiteraard de hotsprings.
  • Eigen snacks voor onderweg of in de avond; je krijgt niet zoveel mee als snacks dus wij waren blij met onze eigen aanvulling.
  • Hoofdlampje.
  • Zonnebrandlotion.
  • Anderen persoonlijke zaken.
  • Water kun je onderweg bijna nergens kopen. Wij hebben best wat meegenomen, maar een lifestraw fles zou ik daarom zeker aanraden.

Tip: bijna alle bovengenoemde artikelen zijn hier te bestellen via bol.com. Zo regel je het vóór vertrek gewoon thuis vanaf je laptop of telefoon.

Circuits op Machu Picchu

Sinds de pandemie kun je niet meer zonder route rondlopen op Machu Picchu. Er zijn namelijk circuits die aangeven welke paden je kunt bewandelen. Hoe eerder je boekt, hoe meer keuze in circuits er nog zijn. Sinds het moment dat ik Machu Picchu bezocht heb en de informatie die nu online te vinden is, zijn de circuits (minimaal) veranderd.

De eerste twee dagen maak je vooral meters omhoog | Salkantay trekking

De Salkantay trekking en mijn ervaring

Onze vijfdaagse trekking hadden we geboekt via touroperator Machu Picchu Reservations. Wij waren enorm tevreden, maar een andere touroperator kan natuurlijk ook goed zijn. We hebben geen tweede ervaring opgedaan uiteraard. Per touroperator kan de route net wat verschillen, maar ga er maar vanuit dat de inhoud van de trekking grotendeels hetzelfde is.

Dag 1 | De start

Op de eerste dag verzamel je met jouw gehele groep bij het kantoor van de touroperator. Wij moesten om 04.30 uur verzamelen, maar vertrokken uiteindelijk daar pas om 05.15 uur. Er werd misschien wel vijf keer gecontroleerd bij iedereen wie nou wandelstokken en wie nou slaapzakken hadden gehuurd. Je kon hier namelijk voor bijbetalen, maar het uiteraard ook zelf meenemen. Wij hadden inmiddels eigen wandelstokken, dus die gingen uiteraard mee! Een slaapzak hebben we niet bij ons, dus die huurden we wel bij hen.

Na vertrek uit Cusco, kwamen we na twee uur rijden aan in Mollepata. In dit dorp gingen we lunchen, wat al inbegrepen was in de trekking. Daarna reden we nog ongeveer 1,5 uur door naar Soraypampa (locatie hier). Dit kleine dorp was het startpunt voor zowel de vier- als vijfdaagse trekking van Salkantay.

Terwijl onze spullen werden verzameld om ze op paarden te zetten, werden wij voorgesteld aan elkaar en aan de gids. Daarna nam de gids ons mee in zijn ritueel met Aqua de Florida. Dat is een lekker geurend spul wat je in kunt ademen via je neus. Wanneer je dit inademt, gaan je luchtwegen automatisch verder open. Na dit ritueel gingen we van start!

Dag 1 | De eerste hoogtemeters

De eerste echte meters gingen omhoog en daardoor kwamen we uit bij Laguna Humantay (locatie hier). Reken hier op ongeveer twee tot drie uur stijgen. Vanaf de berg heb je al mooi uitzicht op het meer, maar je kunt er ook dichterbij komen. Eerlijk gezegd vond ik het vanaf de berg ervoor mooier, dus vergeet hier geen foto te maken.

Hierna loop je een deel naar beneden en een stukje omhoog om aan te komen op de plek waar je gaat slapen. Wij sliepen deze nacht in fantastische glazen hutjes. Overigens kan dit per tour wel ook echt verschillen, dus reken er niet gelijk op (dan kan het alleen maar onnodig tegenvallen).

Onze koude, maar prachtige slaapplek de eerste nacht | Salkantay trekking

Dag 2 | Nog meer hoogtemeters

De volgende dag ging de wekker om 05.00 uur in de ochtend en zijn we rond 07.00 uur gestart met hiken. De wandelstokken konden gebruikt worden, want we gingen wederom enorm stijgen en het hoogste punt van deze trekking bereiken, 4.630 meter.

We liepen in ongeveer drie uur naar dit hoogste punt bij de berg Salkantay. Eigenlijk loop je meer over de pas tussen de bergen van Humantay en in en over de berg Salkantay. Hierna loop je vooral naar beneden, want we sliepen ongeveer 1.700 meter lager dan dat hoogste punt.

Tussendoor kregen we uiteraard nog een lunch en deze kregen we in het plaatsje Huayracmachay. Het eten was gedurende de hele trip eigenlijk erg goed, dus met een buikje vol gingen we daarna weer verder. Ongeveer drie uur na de lunch vervolgden we onze weg naar de volgende slaapplek. Hier hadden we hele leuke tentvormige hutjes om in te slapen.

Dag 3 | Vooral veel dalen

Met uitzicht op het begin van de jungle en een waterval, was dit de volgende dag dan ook weer erg leuk wakker worden. Wederom ging de wekker om 05.00 uur. Deze dag liepen we nog steeds vooral naar beneden. Tot aan de lunch werd het warmer en warmer, want we gingen steeds meer de jungle in. We zakten af naar 2.000 meter in Lucmabamba. Daar stonden onze tentjes al klaar en ook de lunch werd al bereid.

Dag 3 | Een middag vrij en hotsprings

Deze middag hoefden we na de lunch niet meer te hiken. Wel werden er opties aangeboden om die middag wel te doen. Dit waren namelijk zip-linen en de hotsprings bezoeken.

Wij kozen ervoor om alleen de hotsprings te bezoeken en overigens deed de gehele groep dit. De kosten om daar naar toe gebracht te worden en de entree van de hotsprings waren 50 soles per persoon en waren dus aanvullend op de kosten van de trekking. Na heerlijk in de hotsprings te hebben gehangen, werden we weer terug gebracht naar de locatie van onze tenten en kregen we een avondmaaltijd.

Dag 4 | De laatste dag vóór Machu Picchu

De vierde dag ging de wekker ‘pas’ om 05.30 uur. We begonnen met een flinke stijging, want in totaal liepen we 2,5 uur omhoog. Dit was het overigens wel echt dubbel en dwars waard, want we hadden onderweg al zicht op Machu Picchu! Bij dit uitzicht kregen we ook nog hele interessante uitleg over de geschiedenis van deze regio. Vervolgens liepen we weer naar beneden en dit was een flinke daling. We liepen helemaal door naar Hidroelectrica (locatie hier), waar in een restaurantje lunch voor ons was bereid. Ook nu was ons buikje weer gevuld en konden we door.

Onderweg krijg je als het weer het toelaat al een glimp van Machu Picchu | Salkantay trekking

Het laatste gedeelte van de route van deze dag was niet de meest inspirerende. We liepen namelijk 10 kilometer naast het spoor richting Aquas Calientes. Dat is dan ook de bestemming van deze dag. Die avond sliepen we in een hostel en kregen we eten (met eigen keuze) in een restaurant. Na de avondmaaltijd gingen we vroeg naar bed, want de wekker stond vroeg.

Dag 5 | Op naar Machu Picchu!

De vijfde dag was het tijd voor Machu Picchu! Onze wekker hadden we om 03.30 uur gezet. Na een te klein ontbijt van het hostel gingen we van start. Eerst richting de ingang van Machu Picchu onderaan de berg. Helaas ging deze pas om 05.00 uur open en waren we iets te vroeg. Dit wisten we niet, dus ik raad aan niet té vroeg weg te lopen uit Aquas Calientes.

Om stipt 05.00 uur ging de poort open en konden we de berg beklimmen richting Machu Picchu. Je liep hier de originele Inca Trail en dat betekent veel verschillende hoogtes in treden naar boven. Overigens kun je dit gedeelte ook per bus afleggen, maar persoonlijk vonden we onze trekking pas af als we dit gedeelte ook te voet af zouden leggen. Nog ruim voor 06.00 uur kwamen we boven aan en werden we als één van de eersten toegelaten op Machu Picchu.

Verschrikkelijk gaaf om deze plek te mogen zien net na zonsopgang én zonder toeristen. Echt een aanrader om dus vroeg er te zijn, indien mogelijk!

Na de ingang het eerste beeld van Machu Picchu is magisch na je vijfdaagse trekking | Salkantay trekking

Dag 5 | Bovenop Machu Picchu

Op Machu Picchu kregen we ontzettend veel en interessante uitleg over de geschiedenis van deze oude Inca stad. Daarna mochten we er zelf in rondwandelen en uiteraard maakten we ook veel foto’s. Het was indrukwekkender dan ik van te voren had verwacht en ook nog veel groter. Dat laatste kwam denk ik voornamelijk door het feit dat vaak alleen dé foto van het uitzichtpunt wordt gedeeld en je daardoor de rest eigenlijk niet kent.

Bovenop Machu Picchu | Salkantay trekking

Na het bezoek aan Machu Picchu besloten we ook weer terug naar beneden te lopen, via dezelfde trappen. Eenmaal terug in het centrum besluiten we wat te eten en vervolgens vertrok onze trein.

Het treinstation is midden in het centrum van Aquas Calientes. Overigens had je ook de keuze om met de bus naar Cusco terug te gaan, maar hiervoor moet je na het bezoeken van Machu Picchu wel zelf nog eerst 10 kilometer terug lopen langs het spoor naar Hidroelectrica. Daarom zou ik zéker de trein aanraden. Je zit ongeveer 1,5 uur in de trein en daarna nog maar 1,5 uur in de bus.

Op de bergpas tussen de bergen Salkantay en Humantay | Salkantay trekking

Aan het begin van de avond kwamen we terug in Cusco en genoten we weer van een goede warme douche. Daar heb je na zo’n trekking wel weer zin in!

Rondreis in Peru (backpacken)

Madelon

Ik ben Madelon, online ook wel bekend als retourtjewereld. Al vanaf dat ik een paar jaar oud was, roep ik al dat ik een lange wereldreis wil maken en dat heb ik in 2022/2023 samen met mijn vriend Thomas gedaan. Mijn reislust is nog lang niet op en mijn enthousiasme over de bezochte plekken deel ik graag met je!

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!