Home » Europa » IJsland » NoFear Reizen in Europa | Overlanden in IJsland (deel 2)

NoFear Reizen in Europa | Overlanden in IJsland (deel 2)

Na twee weken met onze 4×4 camper door het zuiden van IJsland te hebben gereisd, is het tijd om de hoofdstad Reykjavik te bezoeken. We moeten nog zo’n 40 kilometer afleggen over het schiereiland Reykjanes, waar een code rood is afgegeven vanwege een storm met orkaankracht. Om ongelukken te voorkomen rijden we kalm richting de stad waar we in een buitengebied boodschappen doen. We vinden een plekje op camping Reykjavik, waar zich nog een paar andere winterkampeerders ophouden.

Ook hebben we ondertussen twee compilatiefilmpjes gemaakt van onze reis met bijpassende muziek. Je kunt de eerste bovenaan deze pagina bekijken, de tweede compilatievideo staat helemaal onderin.

Roadtrip IJsland deel 2: Reykjavik tot Seydisfjördur

De gehele route van onze winterse roadtrip door IJsland (Deel 1 + 2) op de kaart.
IJsland
Paarden op IJsland

Reykjavik

Een stad?…eigenlijk is het een groot dorp, maar dan wel met alles er op en aan. Van de 370.000 IJslanders wonen er 123.000 in de hoofdstad.

Buiten het centrum zien we veel bedrijvigheid in moderne fabrieken en kantoorgebouwen. Opvallend vinden we de ruime opzet, veel ruimte tussen de gebouwen en brede wegen. Logisch in een land waar ruimte nauwelijks een issue is.

Terwijl het de hele dag licht sneeuwt verkennen we de straten in oude centrum. We zijn op zoek naar een kapper. Die zijn er voldoende, maar ze zijn nog gesloten of bezet. Later hebben we toch beet en laat Cor z’n inmiddels lang gegroeide kapsel fatsoeneren.

In het centrum van Reykjavik bevinden zich een paar historische gebouwen waaronder een kathedraal uit 1787. We nemen er een kijkje. Uitgebreider staan we stil bij de Settlement Exebition, een prachtige tentoonstelling waar theorieën over de eerste bewoners van IJsland worden uitgebeeld. In 871 NC vestigden de Vikingen zich op de plaats waar nu Reykjavik ligt.

Reykjavik

In een klein cafeetje raken we aan de praat met de barjuffrouw die uitgebreid vertelt over IJslanders. Onder het genot van een kop koffie met een plaatselijke specialiteit, karakteriseert ze de bevolking als gesloten en op zichzelf. Criminaliteit is er weinig en men vertrouwt op elkaar.

We sluiten het bezoek aan Reykjavik af met een kijkje in Harpa, een groot concert- en congrescentrum. In 2011 opende het z’n deuren nadat de bouw jarenlang op losse schroeven stond wegens de bankencrises in de jaren ervoor.

Het architectonische ontwerp van het gebouw is verbluffend.

Verder westelijk: Hussafell en Hraunfossar waterval

We gooien onze “long range dieseltank” van de camper vol, verlaten de stad en gaan weer op zoek naar avontuur en natuur. Onderweg in noordelijke richting is het wat grauw en grijs door de bewolking en lichte sneeuwval. Hier en daar zien we een rookpluim van een warmwaterbron.

Onderweg maken we een wandeling in het recreatiegebied Hussafell en kijken bij de bijzondere waterval Hraunfossar.

Hussafell en Hraunfossar waterval

Op het schiereiland Snæffelsnes navigeren we door een stormachtige wind met sneeuwjacht. Met het rijden over de vlakke lavavelden met rechts de gletsjer Snæffelsjökull en links de oceaan die op de spectaculaire kliffen beukt, genieten we iedere minuut.

De weg terug langs de noordzijde van het schiereiland is erg avontuurlijk. Geen uitgestrekte lavavelden maar hier sturen we over bochtige wegen met mega mooie uitzichten over de inhammen en steile bergen.

De oceaan die op de spectaculaire kliffen beukt | IJsland

Nog net voordat we de Westfjorden bereiken vinden we een “hotpot” in een afgelegen dorpje waar niemand is te bekennen. We maken er dankbaar gebruik van.

Lees ook: Top 10 vulkanen in IJsland | Buitenaards, indrukkend en actief

Een afgelegen hotpot in IJsland

De Westfjorden

De Westfjorden, das andere koek. Hier wonen een handjevol mensen, ver afgelegen van de rest van IJsland. De rijtijd naar de hoofdstad beslaat toch al gauw zo’n 5-6 uur. De dorpjes liggen verspreid tussen de vele fjorden, altijd aan het water en de meeste zijn ooit ontstaan doordat men er een paar centen kon verdienen is de visserij. De weersomstandigheden zijn er in de winter vaak bar. Grote hoeveelheden sneeuw, harde wind en lage temperaturen.

Barre winterse omstandigheden in de Westfjorden

Maar de bewoners zijn gehard, zijn gewend aan de omstandigheden en de meesten willen niet anders dan er blijven. Wij snappen dat, de ongerepte natuur tussen de vele fjorden is om je vingers bij af te likken. Zelfs in de winter, als vele wegen en wandelpaden zijn afgesloten is het nog volop genieten. Bekijk de korte video hieronder:

De ongerepte natuur tussen de vele fjorden is om je vingers bij af te likken. Zelfs in de winter.

We melden ons bij het plaatselijke toeristen infopunt in Isafjordur waar we de eerste bezoekers in weken zijn. De enthousiaste medewerker vertelt over het leven op deze afgelegen plek. We genieten van z’n verhalen.

De omstandigheden op de weg waren erg uitdagend tijdens ons bezoek. We wurmen ons door enorme sneeuwstormen terwijl we bericht krijgen dat wegdelen -zowel voor als achter ons-, gesloten zijn. We parkeren de 4×4 camper op een parking en wachten een nachtje tot de situatie verbeterd. De volgende dag kunnen we weer verder. Het weer is opgeknapt en we genieten weer van de fantastische vergezichten over de fjorden. Op diverse plekken spotten we zeehonden, luierend op een rots. We maken gebruik van de diverse hot-pots die zomaar midden in het landschap verschijnen. Goed voor lijf en geest.

We genieten van fantastische vergezichten over de fjorden. Op diverse plekken spotten we zeehonden.

Omgegooide planning tijdens bezoek Akureyri

Tijdens ons bezoek aan de hoofdstad van het noorden, Akureyri, zijn we genoodzaakt onze planning om te gooien. Alhoewel we meestal van dag tot dag leven is een kleine planning wel noodzakelijk, zeker als je weet dat de ferry terug naar Denemarken maar eens per week vaart. Vanuit Nederland krijgen we bericht over het aanstaande noodweer in combinatie met code rood wat over IJsland uitgestrooid zal worden.

Inmiddels weten we dat bij hevige sneeuwval en harde wind, wegen onbegaanbaar worden en afsluitingen dagen kunnen duren. Bovendien moeten we om in de havenstad te komen nog een bergpas over. Er rest ons niets anders dan alvast naar de havenstad te rijden…we willen de boot niet missen.

Barre omstandigheden en veel sneeuwval

In Eglisstadir vinden we een plekje met de camper stijf naast een zeecontainer die ons tegen de sterkste windstoten kan beschermen. Later blijkt dat de wind in het oosten van het land alleszins meevalt, in tegenstelling tot de sneeuwval… 40 cm 6 uurtjes. Juist op het moment dat we ons zelf weer hebben uitgegraven krijgen we bericht van de veerboot-maatschappij dat de afvaart minimaal een dag is uitgesteld in verband met een hevige storm op de noord Atlantische Oceaan.

We hebben dus nog een paar daagjes om het oosten te verkennen.

Lees ook: 10 leuke dingen om te doen in IJsland | Haal het beste uit je reis!

De NoFear 4x4 camper in IJsland
De NoFear 4×4 camper in IJsland

Vok Baths

IJsland staat ondermeer bekend om z’n vele warmwaterbronnen. Ze zijn er in vele maten en soorten. Soms vinden we een vrij toegankelijk badje van een paar vierkante meter zomaar midden in het landschap. Soms is er rondom de bron een groot commercieel complex gebouwd, waar ze dankbaar gebruik maken van de gratis energie.

Het uitzicht is fenomenaal

Wij bezoeken een wel heel speciale bron vlakbij Eglisstadir. Hier zijn drie moderne baden waarvan twee drijven in het naastgelegen meer. Dat betekent dat je heerlijk badend in water van 40 graden het ijs van het bevroren meer kunt aanraken. Het uitzicht is fenomenaal. ’s Avonds als het donker wordt en er eindelijk een heldere hemel is liggen we al drijvend op onze rug sterren te tellen en te genieten van de halfvolle maan.

Skiën bij Akureyri en Seydisfjördur

Eén van onze liefhebberijen is skiën. Lekker zwierend en zwaaiend van de berg af glijden in een prachtige met schone lucht gevulde bergachtige omgeving. Op IJsland heeft skiën een andere betekenis dan wat we gewend zijn in de Alpenlanden. Er zijn een handjevol, wat meer doorontwikkelde pistes, maar nog veel meer “dorps” pistes.

Onze ski-uitrusting en de 4x4 camper
Onze ski-uitrusting en de 4×4 camper

Het skigebied bij de noordelijke hoofdstad Akureyri heeft wat meer van een modernere piste. Hier zijn meerdere stoeltjesliften en een variatie aan afdalingen. Je kunt er materiaal huren en er is een kleine horeca-uitspanning. Onze indruk is dat dat de meeste wintersporters hier uit Akureyri komen, waarover je trouwens, vanaf de pistes een fantastisch uitzicht hebt.

Vlak voordat we de boot terug naar Denemarken nemen passeren we nog gebiedje vlakbij Seydisfjördur. We hebben nog voldoende tijd en besluiten de ski’s nog even van de camper te halen. Het betreft een gebiedje met twee sleepliften, één medewerker en zes andere skiërs. De medewerker doet de verhuur, ticketverkoop én liftbediening. Eenmaal per dag worden de afdalingen geprepareerd door een medewerker die ’s zomers als wegwerker werkzaam is.

Nog even de ski’s van de camper gehaald

Aan het eind van de dag wordt het zowaar nog druk met schoolkinderen die ski-les krijgen. Prachtig, vinden wij zo’n kleinschalige dorpsbaan, waar het intiem skiën is. Skipistes in IJsland zijn vaak goed verlicht, zodat er aan het eind van de middag en ’s avonds nog volop geskied kan worden.

Conclusie na een maand “winters” IJsland

We zijn in IJsland overdonderd door de krachtige en beeldschone natuur. Watervallen, kliffen, landschappen, warmwaterbronnen en gletsjers zoals we elders op onze reizen niet eerder aantroffen. Het ongerepte, weidse landschap doet je vergeten dat de wereld eigenlijk overbevolkt is. In IJsland wonen zo’n 370.000 mensen en is daarmee één van de dunst bevolkte landen ter wereld. Hopelijk verpesten de miljoenen toeristen die het eiland -vooral zomers- bezoeken niet de ongerepte, authentieke en schone natuur.

Winters IJsland
Iceland

We hebben IJslanders ervaren als ietwat verlegen en teruggetrokken. Toch, wanneer je contact met ze hebt zijn ze uitermate vriendelijk en behulpzaam. Mocht het zo uitkomen, gaan we graag nog terug in de zomerperiode wat ongetwijfeld een totaal andere ervaring zal opleveren.

Nu gaan we terug naar Denemarken en stappen daar over op de boot naar het Noorse Kristiansand, waar we onze reis in noordelijke richting naar Lapland voortzetten. Ondertussen genieten we nog even na met het 2e compilatiefilmpje wat we hebben gemaakt, welke hieronder is te zien.

NoFear reizen

NoFear Reizen

Een Drent en een Friezin hebben het reisvirus te pakken en reizen met hun 4×4 camper de wereld over. Wij zijn Cor en Grietje van NoFear reizen en we nemen jullie mee op roadtrip avontuur.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!