Home » Noord-Amerika » Verenigde Staten » Amelia City | Fietsen, Saloons en lekker eten | Roadtrip USA (8)

Amelia City | Fietsen, Saloons en lekker eten | Roadtrip USA (8)

Nadat we een heerlijke dag met onze 4×4 camper op het strand hadden gespendeerd, werden we de volgend ochtend heerlijk wakker op alweer een prachtige plek aan het strand. Met een verse bak koffie genoten we ook vandaag weer van een prachtige zonsopkomst. Dit is voor ons tegenwoordig een beetje het standaard moment om te bespreken wat we gaan doen die dag. We besloten fietsen te huren om het oude stadscentrum van Amelia Island genaamd Amelia City te gaan bekijken.

De ultieme rondreis door Noord-Amerika

Dit artikel is onderdeel van een grote rondreis van één jaar door de Verenigde Staten en Canada, met een Nederlandse 4×4 camper die we zelf hebben verscheept… Het is een bucketlist-waardige en een once-in-a-lifetime ervaring geweest om nooit meer te vergeten.

De ultieme roadtrip route door Amerika en Canada | Wereldreizigers.nl

We schreven bijna 100 artikelen over deze ultieme rondreis. Bezoek onze Noord-Amerika pagina voor meer info.

Over Amelia City

Amelia Island (en city) heeft sinds de oprichting onder verschillende vlaggen gediend. De Fransen waren hier als eerst, in 1562. Deze bezetting duurde echte niet lang want de Spanjaarden verjoegen de Fransen drie jaar later van het eiland. In de eeuwen daarna is het eiland en de bijbehorende stad meermaals van vlag gewisseld. Ook de inheemse bevolking, de Timicua, heeft het stuk land tussentijds nog een keer veroverd.

Amelia City

In de jaren 1800 en 1900 vestigden zich hier vooral rijke Spanjaarden en Amerikanen. Met grote katoenplantages zagen zij hun rijkdom alleen maar verder groeien en ze bouwden daarmee prachtige koloniale huizen, die er nog steeds staan.

Als je geïnteresseerd bent in de maritieme en militaire geschiedenis, piraten en Spaanse schatvloten, bezoek dan zeker het Maritiem Museum in het historische centrum van Fernandina Beach. Misschien hoor je tijdens je rondleiding door het museum zelfs een paar verhalen over de zee van echte duikers die Spaans goud en zilver in de zeeën van Florida hebben gevonden.

Wakker worden aan het strand

We verbleven deze nacht op de parkeerplaats van het Main Beach Park van Amelia City. We zagen geen ‘no overnight parking’ bordjes staan en besloten het erop te gokken. Dit ging de eerste nacht goed. Wakker worden met een prachtig park met strand + faciliteiten voor je deur, is toch wel heel erg lekker.

Malou geniet van de zonsopkomst op het strand met een verse bak koffie

Wildkamperen mag hier niet

Maar er is ook een keerzijde. Dit soort plekken waar we ‘gewoon’ wildkamperen zijn geweldig zolang het goed gaat. Vandaag genoten we van een bizar mooie zonsopkomst met een heerlijke bak koffie in de hand, het zijn momenten die we elke keer weer koesteren…

De nacht erna werden we hier echter weggestuurd door oom agent, omdat we hier niet mochten overnachten. Dat was minder fijn. Dan zit je ineens rechtop in je bed als er wordt aangeklopt midden in de nacht! Snel even een T-shirt aan om de agent te woord te staan en ja hoor, we moesten helaas verkassen.

Toch vond ik het wegsturen vreemd. We hadden er namelijk al een nacht gestaan én nog een nacht op een andere parkeerplaats, iets verderop. Er waren daarnaast ook geen bordjes te zien welke aangaven dat het niet zou mogen.

Die andere parkeerplaats was óók aan het strand en de agent had ons daar al gezien. Hij reed ons namelijk voorbij ’s avonds. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat we nu al drie dagen op rij wildkamperen in dit gebied en dat locals dat niet echt op prijs stellen.

Amelia City verkennen

Maar wat is er naast het prachtige strand te doen in Amelia City? Om te beginnen: er is een mooi fort om te bezoeken en ook het kleine oude stadscentrum is volgens verschillende websites de moeite waard. Het was rond de 25 graden met een briesje en veel zon deze dag. Perfect dus om te fietsen!

Het Fort en de vuurtoren

Het fort ligt in Fort Clinch State Park en nadat je 5 dollar hebt betaald om het State Park in te mogen, betaal je nogmaals 2,50 als je het fort van de binnenkant wil bekijken. Hele schappelijke prijs als je het ons vraagt!

Fort Clinch, Amelia Island

Het fort speelde een belangrijke rol om de stad te beschermen. Je hebt net in het stukje “Over Amelia City’ gelezen dat de stad nogal eens gewisseld is van ‘eigenaar’. Het lag destijds namelijk ook op een strategisch punt voor beide landen.

Nadat we het fort hadden bekeken reden we ook nog even langs de vuurtoren, het hoogste punt van het eiland. Hier was verder niets te zien of te doen, maar het was toch leuk om het even gezien te hebben en een foto te maken.

Amelia Island Lighthouse en onze 4x4camper

Fietsen huren in Amelia City

We hadden al een paar keer van die fijne beach-bikes voorbij zien komen. Die zagen er comfortabel uit, met van die dikke banden! We besloten deze ook te huren en dat deden we bij The Beach Store & More. Deze fietsverhuurder is het beste beoordeeld in de stad en tevens de goedkoopste. Oftewel een aanrader!

Malou op de gehuurde Beach Bike in Amelia City

Vanaf The Beach Store konden we helemaal langs de kust naar het stadje fietsen. Het was eigenlijk alleen maar rechtdoor en in een minuut of 30 waren we in aan de rand van het stadje.

Het fietsen is hier trouwens geen straf. Doe het lekker rustig aan! Je fietst namelijk langs allerlei prachtige en kleurrijke koloniale huizen die direct aan zee staan. We grapten tijdens het fietsen veel over welk ‘huisje’ wel geschikt voor ons zou zijn. Kies er maar één uit, zeiden we tegen elkaar.

We fietsten vrolijk verder tot we wat meer in het standscentrum terecht kwamen. Daar fietsten we zonder doel enkele straten in om een idee te krijgen van hoe men hier echt woont. Die prachtige huizen aan zee zijn natuurlijk fantastisch, maar voor de gemiddelde mens is dat ook hier natuurlijk onbetaalbaar.

Toch woont men hier over het algemeen heel mooi. De straten zijn schoon, de huizen zijn goed onderhouden en alles is prachtig groen.

Malou fietst door één van de groene straten van Amelia City

Het deed ons een beetje denken aan Savannah GA, de prachtige groene stad die we een week eerder hadden bezocht. Ook hier zagen we weer die prachtige bomen met het Spaanse mos die over de weg heen hangen.

Lees ook: Reisgids Savannah Georgia | Roadtrip USA (5)

De groene straten van Amelia City doen ons denken aan Savannah

Oude Saloons

We waren inmiddels gearriveerd in het oude stadscentrum van Amelia City. Stel je hier trouwens niet teveel van voor, het zijn slechts enkele straten. We merkten ook al direct dat het een toeristisch plekje is omdat er vooral snoep, schepijs en souvenirs werden verkocht. Daarnaast waren er de nodige Art Gallery´s.

Eeuwenoude gebouwen in Amelia City

Gelukkig was was het oude stadscentrum goed bewaard gebleven. De oude Saloons staan er nog, alleen zitten er tegenwoordig andere winkels en bedrijven in natuurlijk. Ook Coca Cola had een prominente plek op één van de gebouwen.

Oude Saloons in Amelia City

Lekker eten bij Timoti’s Seafood Shack

Een dag eerder werden we door een hele enthousiaste en vriendelijke vrouw op het strand, die onze camper super interessant vond, getipt om naar dit restaurant te gaan.

It’s the best food in town!

En daar had ze niets aan gelogen… We nemen nooit zomaar iets van iemand aan als het gaat om eten, maar toen we zelf de diverse reviews gingen bekijken kwam deze tent er inderdaad met kop en schouders bovenuit. Het restaurant heeft 4.7 van 5 sterren met meer dan 1700 reviews!

Eenmaal daar aangekomen moesten we tot onze verbazing in de rij staan. Het zat vol! En het was bovendien nog vroeg in de middag! Toch gingen we in de rij staan. We hadden namelijk wel zin in een goede en gezonde maaltijd! Die zijn namelijk niet zo makkelijk te vinden hier in de VS.

De rij voor de deur bij Timoti's Seafood Shack
De rij voor de deur bij Timoti’s Seafood Shack

Wat we ook opvallend vonden, was de prijs van het eten. Het was voor Amerikaanse begrippen niet echt duur. Voor een tientje had je een fatsoenlijke maaltijdbox met groenten en vis. Top!

Menukaart / Prijslijst van Timoti's Seafood Shack
Menukaart / Prijslijst van Timoti’s Seafood Shack

Malou en ik kozen beide voor de BAJA BOX met gebakken Garnalen in Cajun kruiden. Ik weet niet of het door het wachten kwam, maar binnen 10 minuten waren we klaar met eten. Honger! Het eten was ook echt heerlijk, wat natuurlijk ook meehelpt…

De BAJA BOX van Timoti's Seafood Shack
De BAJA BOX van Timoti’s Seafood Shack

Tot slot

We sloten de dag af met een biertje en live muziek aan het strand. Het is gek om te zeggen, maar ondanks dat we bijna elke dag wel een paar uur aan de website werken, voelt deze reis wel nog steeds als vakantie! We blijven naast het werken ook veel leuke dingen doen zoals stadjes verkennen en van het strand genieten.

Na Amelia Island rijden we weer meer naar het zuiden. Ook daar zoeken we weer een plekje om te overnachten aan het strand en we bezoeken de oudste nederzetting van Amerika: St. Augustine.

Daarover later meer!

Plan hier je vakantie naar Amerika

Foutje gezien? Vraag? Opmerking? Laat het ons weten in de reacties!

Avatar foto

Chris Thomassen

Eigenaar van Wereldreizigers.nl | Ontdek de wereld!
- Full-time bloggende wereldreiziger.
- Schrijft over reizen, fotografie, duurzaamheid en gadgets.
- Ontdekt graag extreme en onbekende plekken.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!