Home » Europa » Noorwegen » Noorwegen | Tips en activiteiten voor de Lofoten

Noorwegen | Tips en activiteiten voor de Lofoten

De Lofoten is een eilandengroep in het noorden van Noorwegen. Het is één van de mooiste eilandengroepen ter wereld volgens National Geographic en het behoort tot de absolute highlights van Noorwegen. De Lofoten staan bekend om de middernachtzon, het noorderlicht en de idyllische vissersdorpjes. Je moet de ‘Noorse Malediven’ ooit in je leven bezocht hebben. Het is een onaangeraakte wildernis, waar je het gevoel hebt op een andere planeet te zijn. De Lofoten bestaan uit woeste natuur, prachtige stranden en diepe fjorden. Lees hier meer over onze week op de Lofoten en onze tips!

Plan hier je vakantie naar Scandinavië

Het weer op de Lofoten

Hoe hoger in Noorwegen, hoe kouder het wordt. Als je een beetje bekend bent met het klimaat in Noorwegen, dan valt het je op de Lofoten mee. In ieder geval minder koud dan je zou verwachten. Vanwege de warme golfstroom ligt de gemiddelde temperatuur op -1 °C. In de zomer loopt de temperatuur op naar gemiddeld 12°C. Je hoeft er dus niet heen te gaan voor warme zomers en om te bakken in de zon, maar het is prima te doen om er lekker op uit te gaan!

Eilandengroep Lofoten l Noorwegen
Eilandengroep Lofoten l De Lofoten, Noorwegen

Wat is de beste reistijd voor Lofoten?

Het hangt er maar net van af wat je wilt doen en zien! In de zomer is er de middernachtzon en in de winter het noorderlicht. De middernachtzon is er tussen half mei en eind juli, en geeft het eiland een magische gloed. De zon gaat dan niet onder en dit is de mooiste tijd voor (nachtelijke) excursies. Het noorderlicht kun je spotten op de Lofoten van oktober tot april en dat is natuurlijk ook een geweldige ervaring!

De Lofoten is van heel Noorwegen dan ook wel de beste plek om de middernachtzon en het noorderlicht te kunnen zien vanwege de noordelijke ligging. Hier hebben wij het noorderlicht maar liefst 3 keer binnen 1 week mogen bewonderen!

Hoe kom ik op de Lofoten?

Met de boot

Wij hebben onze reis door Scandinavië met Interrail-ticket gedaan. Dat is een abonnement op de trein, waar je heel Europa mee kan reizen. Dit betekende dus dat we alles met het openbaar vervoer hebben gedaan. Op de Lofoten is er geen treinspoor, dus zijn we in Bodø (locatie hier) gestopt.

Dit is een ideale plek om de Lofoten te bereiken, omdat je vanuit Bodø een boot kan pakken naar de eilandengroep. De ferry van Bodø naar de Lofoten duurt ongeveer 3,5 uur. Wij hebben de ferry BodøMoskenes gepakt. Je komt dan ongeveer bij het begin van de eilandgroep uit (locatie hier). We verbleven in het kleine vissersdorpje Å (locatie hier). Wij zijn toen (erg lief) opgehaald door de eigenaren van de Airbnb die we hadden geboekt.

Bekijk hier de Airbnb die wij hebben geboekt in Å : Roy Finstad Å-veien 8.8392 Sorvagen Noorwegen – Huizen te Huur in Å, Nordland, Noorwegen – Airbnb

Met de auto

Het schijnt dat je ook met de auto naar de eilandengroep kunt rijden. Met de auto is het hoofdeiland Austvågøy (locatie hier) vanuit het noorden in circa 6 uur te bereiken vanaf bijvoorbeeld Tromsø (locatie hier). Er is een nieuwe weg die de Lofoten verbindt met het Noorse vasteland via een aantal tunnels en bruggen.

Met de bus

Bussen rijden naar de Lofoten vanuit Narvik (locatie hier), Bodø (locatie hier) en Harstad (locatie hier). De Lofoten Express bus volgt de E10 naar het vissersdorpje genaamd Å. Op de route liggen ook onder andere de bekende plekken op de Lofoten, namelijk Svolvær en Leknes. Het tijdschema van de bussen naar de Lofoten vind je op deze website.

De Lofoten, Noorwegen

Openbaar vervoer op de Lofoten

Aangekomen op de Lofoten moesten we alles per bus doen. Er is geen treinspoor, dus onze interrailpas konden we even niet gebruiken. We hadden veel op het internet gelezen over bussen die weinig rijden en bij slecht weer niet vertrekken. Op de Lofoten zelf viel dit mee. De bussen kwamen trouw op tijd en waren erg comfortabel! Er rijden bussen over heel de Lofoten, dus je kunt in principe alles bereiken.

Het nadeel van reizen met openbaar vervoer op de Lofoten, is dat er heel weinig bussen gaan per dag. Je moet dus echt vooruit plannen. Even heen- en weer naar het centrum met de bus, zoals we dat in Nederland gewend zijn, gaat niet. Je bent dus behoorlijk beperkt in je doen en laten.

Om een voorbeeld te geven: we gingen een hike doen en na afloop van deze hike moesten we nog 2,5 uur wachten tot de bus weer terugreed. Nu is dat niet heel erg als je bijvoorbeeld ergens een kop koffie kan drinken of het centrum in kan gaan. Maar dit is op de Lofoten bijna nergens te vinden, het is er heel rustig. Je moet niet rekenen op horeca en winkelcentra. Men komt er echt voor de natuur. Het was een prachtige hike, maar helaas stonden we lang te wachten in de kou. Je moet er wat voor over hebben.

Wat maakt de Lofoten speciaal?

De ruigheid van de natuur en het gevoel dat je op een andere planeet bent. Alles, maar dan ook alles, is anders dan we zijn gewend. Alleen het rijden over de wegen is al een unieke ervaring op zich. De kronkelwegen over en langs het water, met de ruige rotsen er omheen, de wilde zee. Overal is water en ongerepte natuur. De eilandengroep voelt als een groot nationaal park.

De Lofoten heeft super witte zandstranden, waar de ijzige lucht van de Arctic Sea in je lijf stroomt. Er zijn talloze mogelijkheden voor wandeltochten. Er leven bijzondere dieren: rendieren, zeearenden, puffins en walvissen. Van te voren had ik veel opgezocht over de Lofoten, maar pas toen ik er was voelde ik hoe bijzonder het daar is. Ik zou de Lofoten aan iedereen aanraden!

Lees ook: De 15 Mooiste Nationale Parken in Europa | Ongekende schoonheid

Hike Kvalvika

Op dag 2 hebben we de bekende hike naar Kvalvika (locatie hier) gedaan. We hebben vanuit Å (wat overigens ook een prachtig, pittoresk dorp is) de bus gepakt naar de dichtsbijzijnde halte bij het startpunt van de hike. Helaas was het startpunt van de hike alsnog op een half uur lopen vanaf de bushalte. We lieten ons niet tegenhouden, want Kvalvika Beach zou prachtig moeten zijn.

De buschauffeur maakte een praatje met ons en vond het zo leuk dat we de Kvalvika hike gingen doen, dat hij ons positief verraste. Hij zette ons af bij het startpunt, in plaats van de bushalte die op zijn route lag. Dit scheelden ons een halfuur lopen. Zo vriendelijk en behulpzaam zijn mensen vaker in Noorwegen en op de Lofoten!

Kvalvika Beach l De Lofoten, Noorwegen

De Kvalvika hike duurt ongeveer een uurtje en is dus niet heel moeilijk. Het uitzicht is adembenemend! Je komt uit bij een wit zandstrand aan de Atlantische Oceaan, met ruige rotsen er omheen. Deze hike móet je doen als je op de Lofoten bent. Na afloop van de hike moesten wij dus nog 2,5 uur wachten op de bus. Nogmaals… een auto is echt aan te raden op de Lofoten.

Vissersdorpje Reine

Zoals al eerder benoemd, begonnen we in het vissersdorpje Å. Het is een oud vissersdorp met ongeveer 250 inwoners in de gemeente Mosekenes, provincie Nordland.

Op 13 minuten rijden vanaf Å ligt Reine (locatie hier). Dit is één van de parels van de Lofoten, waar je de manier van leven op de eilandengroep kunt bewonderen. Je ziet overal rode huisjes op palen boven het water. Dit zijn de vissershuisjes waarin men nog steeds woont. Ze leven nog behoorlijk zelfvoorzienend, omdat ze hun eigen vis vangen, deze laten drogen op hoge rekken en ze vervolgens verkopen. Het voelt alsof je met een tijdmachine terug bent gegaan in de tijd. In het schilderachtige vissersdorp kun je kayakken en de Reinebringen bewandelen. Dit is een van de populairste hikes van de Lofoten, het is een trap omhoog die een uur later een ongeëvenaard uitzicht over Reine geeft.

Zelf hebben we helaas de Reinebringen niet kunnen doen. De bus stopt wel in Reine, maar ging pas een dag later weer terug. We konden geen slaapplek meer vinden in Reine en dus zijn we er enkel doorheen gereden. Zo konden we wel glimpen opvangen van het dorp en zagen we schilderachtige plaatjes. Ik zou om deze reden iedereen aanraden om met de auto i.p.v. bus naar de Lofoten te gaan, zodat je echt van alles kan genieten, want het is er prachtig!

Vissersdorpje Reine l De Lofoten, Noorwegen

Hamnøy

Hamnøy (locatie hier) is samen met Reine het meest gefotografeerde dorp van de Lofoten. De charmante en pittoreske dorpen geven schilderachtige plaatjes. Kunstenaars komen er al tientallen jaren om inspiratie op te doen uit de rotsachtige omgeving. Hamnøy heeft net als Reine vele vissershuisjes en je zit in het dorp zowat op de zee. De storm beukt hier tegen de sterke houten huizen aan. Hoge bergen omringen het dorp en de ongerepte natuur is schitterend.

Svolvær

Svolvær (locatie hier) is de grootste en belangrijkste stad op de Lofoten. Wij vonden het fijn dat er hier weer wat leven te vinden was, zoals een aantal cafeetjes en supermarkten. Het ligt tussen de bergen en aan zee en heeft 5000 inwoners. Er zijn veel mooiere plekken op de Lofoten, maar dit was even leuk omdat er wat meer te doen was. Je kunt hier zeearenden spotten en er zijn verschillende excursies te boeken.

Nusfjord

Nusfjord (locatie hier) is een van de oudste en onaangeraakte vissersdorpjes van de Lofoten. Het wordt vaak gezien als de mooiste. Er wonen helemaal geen mensen meer, maar je kunt er wel verschillende mooie wandelroutes doen. Nusfjord is door UNESCO in 1975 aangewezen als proefproject om de traditionele Noorse architectuur te behouden

Autoroute over de Lofoten | De Lofoten, Noorwegen

Andenes

Op Andenes (locatie hier) kun je een hele bijzondere excursie boeken. Namelijk een walvissafari! Je hebt tijdens de excursie kans om walvissen, orka’s, bruinvissen en zeearenden te zien. De gidsen weten precies waar ze moeten zijn om deze zeedieren te spotten en de slagingskans is dan ook bijna 100%. Lukt het niet, dan krijg je vaak je geld terug óf de mogelijkheid om op een andere dag mee te gaan.

Nu heb ik zelf een whale-watching tour in Tromso (buiten de Lofoten) mogen doen, waardoor ik niet nog eens ging in Andanes. Wel zou ik zo’n tour in het Noorse landschap zeker aanraden en ik kan me ook niet voorstellen dat het tegen kan vallen in de mooie omgeving op de Lofoten!

Tot slot

Boeken maar! Hopelijk heb ik je kunnen helpen door wat informatie te geven over de eilandengroep. De Lofoten is in de winter prachtig door de sneeuw en ijzige gloed, maar in de zomer bijzonder door de warme stralen van de middernachtzon. Je moet voorbereid op pad gaan als je met het openbaar vervoer reist, maar met de auto kun je gemakkelijk de Lofoten over cruisen. Hoe en wanneer je er ook naar toe gaat, het is er sprookjesachtig mooi. Zo´n omgeving gaat je niet vervelen!

Arctic Sea l De Lofoten, Noorwegen

Plan hier je vakantie naar Scandinavië

Ilse

Hi! Ik ben Ilse, 23 jaar. Sinds een backpack-reis door Scandinavië, is mijn liefde voor reizen gegroeid en mijn bucketlist ook! Ik ben verliefd geworden op Noorwegen en sindsdien al twee keer teruggekeerd naar het mooie land. Ik heb al veel plekken binnen Europa gezien. In september en oktober reis ik naar Indonesie en Thailand, en in maart volgend jaar ga ik Midden-Amerika verkennen.

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!