Baobap boom 1 | overlanden in senegal | Wereldreizigers.nl

NoFear Reizen in Afrika (4) | Overlanden in Senegal – Deel 1

We (Cor en Grietje van NoFear Reizen), reizen met onze Toyota Hilux 4×4 camper door Afrika. Het Afrikaanse continent is het mekka voor ‘overlanden‘ met veel uitdagende routes en prachtige bestemmingen. Het eerste Afrikaanse land dat we tijdens onze reis naar Zuid-Afrika aandeden is Marokko, gevolgd door Mauritanië. In dit artikel vertellen we je alles over het vervolg, het overlanden in Senegal. Vanzelfsprekend begin je ook nu weer met het kijken van de video bovenaan de pagina!

Over Senegal

Senegal is bijna 5 keer zo groot als Nederland. Dakar is de hoofdstad en telt als agglomeratie een dikke 3 miljoen van de totaal 17 miljoen inwoners. In Dakar bevindt zich een grote zeehaven welke tevens dient als doorvoerhaven naar onder meer het inland gelegen Mali. Er zijn twee belangrijke rivieren: de langste is de Sénégal, die de noordgrens vormt met Mauritanië, en in het zuidoosten stroomt de rivier de Gambia. Het land Gambia ligt totaal ingesloten door Senegal rondom de rivier de Gambia. Senegal staat in de lijst van de 50 minst ontwikkelde landen wereldwijd.

Grensovergang Mauritanië – Senegal

We beginnen het verhaal deze keer net voor de grens Mauritanië/Senegal. De beide landen worden gescheiden door de Senegal-rivier en eigenlijk zijn er twee grensovergangen. Van de overgang bij Rosso gaan zoveel horrorverhalen rond dat we deze maar mijden. In Rosso zou men extreem onvriendelijk en corrupt zijn.

Bij de grensovergang bij Diama schijnt alles makkelijker te gaan maar daarvoor moet je wel over een weg door een natuurgebied die nauwelijks begaanbaar is.

Slechte weg voor grensovergang Diama | Overlanden in Senegal

Nou inderdaad, voor zover er nog sprake is van “weg”. We hebben het geluk dat het droog is. Dat betekent dat het leem is opgedroogd tot keihard beton. Maar het maakt de gaten niet minder diep!

Wrattenzwijn bij Diama | Overlanden in Senegal

De grensovergang zelf gaat redelijk gesmeerd. Het kost ons een uurtje. Aan de Mauretaanse zijde proberen ze nog eens wat geld af te troggelen voor een of andere tax, maar met een beetje tegenstribbelen waren we daar vrij van.

Aan de Senegalese zijde komt alles veel vriendelijker over.

Alleen moeten we wel -binnen 5 dagen- naar de hoofdstad Dakar om daar nog en verplichte invoerstempel voor de auto te halen. Alleen bij betaling van 250,00 euro willen ze de stempel te plaatse zetten…

Na de grensovergang volgt al snel de grotere plaats Saint-Louis, waar we West-Afrikaanse Franken pinnen en een WA-verzekering voor de camper afsluiten. Het betreft een verzekering voor zogenaamde ECOWAS-landen, een samenwerking van een aantal West-Afrikaanse landen.

Er is ook een goed gesorteerde supermarkt waar we onze voorraad op pijl brengen. Veel Europese producten, met prijzen die boven Europa uitstijgen. Waarschijnlijk voor de gewone Senegalees onbetaalbaar.

Zebra-bar

We rijden door naar de Zebra-bar, iets ten zuiden van Saint Louis. Een camping met wat bungalows en een cafe/restaurant. De eigenaar is een Zwitser en woont en werkt er al vele jaren. De accommodatie is een bekende ontmoetingsplek voor overlanders. Je kunt er wassen, een biertje/wijntje kopen en een duik in zee nemen.

En vooral…andere reizigers ontmoeten. Wij ontmoeten er Nederlandse, Italiaanse, Franse, Finse, Maleisische en Duitse reizigers. Dat levert natuurlijk fantastische verhalen op. Met de Nederlanders gaan we gezellig eten op het terras.

Gezellig samen met overlanders | Overlanden in Senegal

Op weg naar de camping zagen we al apen, maar op de camping is het ook al oppassen met die loslopende beestjes. We moeten alles van waarde in de gaten houden.

Verder lopen er veel krabben rond op de camping en het strand, soms tot 25 cm doorsnee.

Dakar

Dakar, wat een stad…. We hebben best veel steden wereldwijd gezien, maar dit overtreft veel. Doordat er in Dakar weinig hoogbouw is, beslaat de stad vele vierkante kilometers, zo ongeveer de Noordoost-polder. Het verkeer is wel het meest chaotische van alles wat we gezien hebben. Het krioelt en toetert door elkaar. In de tweeënhalve dag dat wij er vertoefden hebben we welgeteld één auto zonder krassen en deuken kunnen spotten. Het wagenpark is van een bedenkelijke kwaliteit. In Dakar is geen scheiding tussen industrie, handel en wonen. Dat betekent dat alle vormen van verkeer dwars door elkaar heen gaan. Zowel ezel en wagen, duizenden taxi’s, wat gewone auto’s, ontelbare brommertjes en vele, vele stinkende vrachtwagens banen zich een weg door de opstoppingen.

De stad is vies, een deel van de stad is onverhard, maar ook de verharde wegen liggen vol zand. De combinatie van de enorme zwarte walmen die het verkeer achterlaat met de grote hoeveelheden stof doet je snel naar je mondkapje grijpen.

Net als in het Mauretaanse Nouakchott bevond onze overnachtingsplaats zich toevalligerwijs vlak bij het vissersstrand. Ook hier vergaat je het ademen via de neus. Aan het eind van de dag verzamelen zich hier vele vissers, handelaren, sjouwers, straatverkopers, vrouwen en ander volk. Een gekrioel van mensen die van boven wordt aanschouwd door honderden roofvogels, die regelmatig een visje meepikken.

Op het vissersstrand | Overlanden in Senegal

Camping Cercle voile

Deze overnachtingsplaats is eigenlijk geen camping, maar het beste en enige plekje waar je enigszins fatsoenlijk in Dakar kunt verblijven met je eigen camper.

Het is een restaurant en er liggen wat zeilboten. En verder is er een klein hoekje onder de bomen waar wat campers of een tentje kunnen staan, hooguit 4.

Onder de bomen sta je lekker in de schaduw, maar we moeten oppassen, de roofvogels die op het naastgelegen vissersstrand hun maaltje halen, verorberen dat boven ons in de bomen. Dat betekent dat onze camper vol gescheten was en er bovendien regelmatig een half vervreten stuk vis naar beneden komt.

Maar gezellig is het zeker…naast de andere overlanders waarmee we gezellig kookten, aten en dronken, lopen er talloze vriendelijke mannen en vrouwen rond die je van alles willen verkopen en klusjes voor je willen doen. Ze groeten je vele malen en zijn niet opdringerig. Een gezellige boel daar!

Stadscamping Dakar | Overlanden in Senegal

Per taxi door Dakar

Om Dakar te ontdekken heb je eigenlijk twee keuzes, te voet of met een taxi. Te voet zijn de afstanden erg groot en taxi’s zijn betaalbaar. Dus de keus is snel gemaakt.

We laten ons afzetten bij Gare de Dakar. We worden direct aangesproken door een netjes uitziende man van in de 40. Nadat we hem vertelt hadden dat we Dakar wilden verkennen en uit Nederland kwamen nam hij ons mee op sleeptouw door de stad. Niet voor geld, maar omdat hij zo trots was dat wij als Europeanen interesse in zijn stad tonen. Hij vertelde wiskundeleraar te zijn en in de ochtend nog wat tijd over te hebben.

Centraal station Dakar

Eerst gingen we langs een kokosnoten-kraam waar we uit een kokosnoot, kokoswater van de jonge vrucht met een rietje dronken. Heerlijk bij warm weer.

Enthousiast liepen we verder door nauwe straatjes met vele stalletjes en werkplaatsen.

Een van de mannetjes verkocht vogeltjes die hij bij zich hield in een kooitje. Het loslaten van zo’n vogeltje is een traditie waarmee de vrijheid wordt gevierd.

Omdat we interesse in de prachtige kleding hebben die Senegalese vrouwen en soms mannen dragen gaan we naar een naaiatelier. Hier is veel stof te koop op meerdere verdiepingen. Kleden met prachtige motieven en kleuren worden door vele tientallen naaiers tot jurken, rokken, shirts en andere kledingstukken genaaid. We laten ons een jurk, een rok en shirt aanmeten.

Kokosnootwater
Traditionele kleding kopen

In de ambassade-buurt is alles wat meer westers en kopen we een kop koffie in een cafeetje.

Ondertussen vertelt onze wiskundeleraar over zijn prive-leven. Zelf heeft hij geheel volgens traditie twee vrouwen.

Zijn vader had er zelfs meerdere. Daardoor heeft hij 33 broers en 19 zusters. We waren even stil, z’n vader was geen stilzitter.

Eén van zijn zussen is inmiddels 40, niet getrouwd en kinderloos. Voor haar vader is ze daarmee de schande van de familie en wil hij haar al 15 jaar niet meer zien.

Na deze  verbazingwekkende verhalen nemen we afscheid, hij moet snel naar school om z’n wiskundelessen voor te bereiden.

Wij kijken nog even bij het meest westelijke puntje van het Afrikaanse continent. Niet erg speciaal, maar nu we er toch zijn…

Restaurant op meest westelijke puntje van Afrika | Overlanden in Senegal

Naar Petit Côte

Het verlaten van Dakar neemt meer tijd dan ingeschat, maar ach, tijdens de rit komen we oren en ogen te kort. Uiteindelijk verlaten we de zuidelijke buitenwijken en kunnen we wat doorrijden. Dat moet ook wel, want het wordt al donker. Nou hebben we ons zelf ooit voorgenomen altijd een plekje voor de nacht te hebben gevonden voordat het donker wordt, maar deze keer gaat dat niet lukken. Vele Senegalezen hebben de gewoonte hun autolichten niet te ontsteken. Tel daarbij de onverlichte wegen, ezelkarren en voetgangers bij op en je zult begrijpen dat we maximaal alert moeten zijn.

Het laatste stukje pad naar het strand waar we een plekje zoeken is ook nog eens door een dicht bebost gebied waar onze verstralers goed van pas komen.

We vinden een plekje op de rand van het zand en wat lage begroeiing. Morgenvroeg zullen we zien hoe het er allemaal bij licht uitziet.

We vallen in ieder geval in slaap met het geluid van stuk slaande golven.

De volgende ochtend zien we aan beide zijden een breed strand waar we bijna alleen zijn. In de verte zien we een visser die z’n vis en boot binnenhaalt na een nachtje vissen. Het lijkt wel paradijs hier. Uiteraard nemen we eerst een duik in zee om een beetje op te frissen na een zweterige nacht.

Verder nemen we ons voor vandaag alleen maar te relaxen en te genieten van het strand en de prachtige omgeving.

Petit Côte 1 | Overlanden in Senegal
Petit Côte 2 | Overlanden in Senegal
Petit Côte 3 | Overlanden in Senegal
Petit Côte 4 | Overlanden in Senegal

Nationaal Parc Saloum

Waar de rivier de Saloum uitmondt in de Atlantische Oceaan is een unieke delta ontstaan welke door de UNESCO is aangegeven als werelderfgoed. In het 180 hectare grote gebied is het water brak. Trekvogels overwinteren hier in enorme aantallen. Veel verschillende soorten hebben er hun broedplaats.

In het gebied liggen een aantal dorpjes die alleen per boot bereikbaar zijn.

We verkennen het Nationale park per boot en te voet. Eerst gaan we samen met de campingeigenaar in een piroque (Afrikaanse kano), door het gebied. We varen naar zo’n afgelegen dorpje. Daar stappen we in een kleinere piroque waarmee we al peddelend door de dichte mangrove begroeiing glijden. Een prachtige ervaring.

Dorpje in het Nationale Park | Overlanden in Senegal
Peddelen door de mangrove-bossen | Overlanden in Senegal
Baobab boom | Overlanden in Senegal
Vruchten aan een baobab | Overlanden in Senegal

Een dag later gaan we te voet op pad. We hebben via Wikiloc een route gevonden die vlakbij onze camping start.

Eerst lopen we via een half open landschap waar veel opvallende baobab bomen staan. Typisch Afrikaanse bomen met een enorme dikke stam.

We hebben er voor gekozen om op slippers te lopen en dat blijkt een goede keuze. We moeten regelmatig door ondiep water of moeras. Dan komen we bij een stuk waar wat mannen bezig zijn met het maaien van gras. Eén van de mannen wenkt ons en we maken een praatje. Het gras voor paarden en ezels wordt nu opgehaald en gedroogd omdat het droge seizoen er aan komt.

Even verderop zijn mannen bezig met de oogst van pinda’s. De plant wordt uit de grond gehaald en ook te drogen gelegd. Het loof wordt gebruikt als voedsel voor het vee.

Verderop zien we opeens wat bebouwing. We lopen er heen en het blijkt een lodge te zijn. Een aantal bungalows, een restaurant en zelfs een zwembad. Allemaal zeer netjes en modern aangelegd. We maken van de gelegenheid gebruik en drinken er een kop koffie. Heerlijk relaxed op het terras met een fantastisch uitzicht.

We lopen verder langs een stuk waar zich vele vogels, waaronder pelikanen ophouden.

Terug bij de camper duiken we eerst in zee, na 14 kilometer en 35 graden zijn we drijfnat van het zweet.

Lodge met terras in NP
Pinda oogst
Pelikanen

We sluiten hierbij het eerste deel van ons avontuur in Senegal af. We passeren de grens met Gambia en zullen later in Senegal terugkeren.

NoFear reizen

NoFear Reizen

Een Drent en een Friezin hebben het reisvirus te pakken en reizen met hun 4×4 camper de wereld over. Wij zijn Cor en Grietje van NoFear reizen en we nemen jullie mee op roadtrip avontuur.

4 comments

• Hoi! Dank voor het delen van jullie avonturen. Ik ben heel benieuwd waar ik de invoerstempel kan halen in NL…
    Ik vertrek samen met mijn partner over een paar weken naar Senegal met een oude camper.

Liefs, Mascha

• In Nederland kun deze stempel niet halen. Het gaat om een invoerstempel in je CDP. Die kun het best in Dakar halen. Via iOverlander is het adres te vinden.

Veilige reis!

• Jeetje! €250 import voor de auto? Gebruiken jullie een passavant of carnet de passage?

• Wij gebruiken een CDP. Maar als je naar Dakar gaat kost het niks!

Elke maand leuke reistips en voordelen ontvangen?