40.7K Followers

Home » Overlanden » NoFear Reizen | Alles over hun Toyota 4×4 camper en nomadische bestaan

NoFear Reizen | Alles over hun Toyota 4×4 camper en nomadische bestaan

We hebben inmiddels al verschillende reisverslagen op Wereldreizigers.nl geschreven onder de naam NoFear Reizen. Wat we echter nog niet hadden gedaan is ons voorgesteld en meer verteld over onze Toyota Hilux 4×4 camper.

Hoe zijn we besmet geraakt met het reisvirus en hoe leven we ons (bijna) nomadische bestaan van dag tot dag? In dit artikel lees je alles over ons, de Toyota camper, het nomadische bestaan en de toekomstplannen in Afrika.

Over ons, de camping en het reizen

Toen wij onze tienerjaren nog maar net achter ons lieten kregen wij (Cor en Grietje), de kans om samen met Cor’s ouders een recreatiebedrijf op te bouwen. Omdat Cor’s ouders zich al snel terug trokken stonden we voor een grote uitdaging die we vol passie en enthousiasme aanpakten. De camping werd jaar na jaar uitgebreid en professioneler gemaakt. Op een paar vrije dagen en wat slaap na werd er vele jaren 24/7 gewerkt. Er werden twee lieve jongens geboren die tussen ons en de camping gasten groot werden.

Grietje geniet van het uitzicht
Grietje geniet van het uitzicht
Cor met huskies in Lapland
Cor met huskies in Lapland

Camping verkocht

Nadat in 2008 de camping werd verkocht wilden we een nieuw en vooral rustiger leven opbouwen. We kochten een oude boerderij en knapten het op tot een mooi woonhuis met een stukje land voor wat schaapjes. Maar niks doen zit ons niet in het bloed. Dus werd er nog een verouderde boerderij aangekocht welke we in mum van tijd verbouwden tot een goedlopende groeps-accommodatie.

Verder pionierden we wat met wat handeltjes in postzegels en haardhout. We hebben zelfs even een taxibedrijfje gehad.

Steeds vaker op reis

Maar langzamerhand gingen we ook vaker op reis. Steeds een beetje langer. Vanaf 2017 gingen we voor de ANWB campings inspecteren. Een prachtig baantje en zeer geschikt voor ons als ex-recreatie ondernemers. In de drie zomermaanden kruisten we met een caravan Europa door om zo’n 80 campings van de juiste ANWB-sterren te voorzien.

Met een 4×4 door Australië

In het najaar van 2017 en 2018 gingen we naar Australië om daar onze stage-lopende zonen te bezoeken. Natuurlijk verlengden we onze bezoeken met rondreizen door het immens grote land en bezochten ook Tasmanië. Verkocht…vanaf hier is onze verslaving aan het reizen niet meer terug te draaien.

Australië Kakadu National Park, een geweldige ervaring
Car en grietje in Australië – Kakadu National Park, een geweldige ervaring

Bij ons tweede bezoek aan Australië huurden we een Toyota Hilux 4×4 met daktent waarmee we 10 weken lang het land doorkruisten. Geweldig! Wat een vrijheid. We kampeerden meestal in het wild, leefden sober, maar genoten maximaal.

De gehuurde Toyota 4x4 Hilux met daktent in Australië
De gehuurde Toyota 4×4 Hilux met daktent in Australië
Wildkamperen met de gehuurde Toyota Hilux in Australië
Wildkamperen met de gehuurde Toyota Hilux in Australië

Eerste kennismaking met Overlanden

Op een dag waren we in het noorden van Australië, niet ver van Mount Isa, waar ons oog op een auto met Nederlands kenteken viel.

De verbazing was enorm…hoe komt die hier? Uiteindelijk hebben we een avond lang aan de lippen gehangen van het Nederlandse echtpaar wat er mee rondreisde.

Verschepen, overlanden, je huis verkopen, je werk opzeggen…alles kwam voorbij. Er ging een wereld voor ons open. Het was direct duidelijk, dit willen wij ook! Een paar nachten hebben we slecht geslapen…hoe gaan we dit organiseren?

Al tijdens de reis en direct erna konden we onze gedachten niet bij de nieuwe plannen weghouden. Bij thuiskomst hebben we ons eerst verdiept in het voertuig.

Onze 4×4 camper

Door in contact te treden met ervaren overlanders (waaronder Jan van Bekkum en Margriet Klees met hun site www.4ever2wherever.com) hebben we onze eerste kennis opgedaan. We bezochten beurzen, bouwers en leveranciers. Omdat we geen sleutelaars zijn, besloten we een (bijna) nieuwe 4×4 aan te schaffen. Hierbij lopen we de kleinste kans op onverwacht onderhoud.

Toyota Hilux

De keuze voor een Toyota Hilux was ook al snel gemaakt. Dit in verband met de wereldwijd verkrijgbare onderdelen en de goede ervaringen die we in Australië hadden opgedaan.

Het werd een anderhalf-cab, het deel achter de voorstoelen gebruiken we voor opslag van spulletjes. Een grotere optie was een overland-truck geweest, maar vanwege de beperkte wendbaarheid, kosten en beperkingen in bebouwde omgeving zagen we daar van af.

Vaste opbouw en stabiliteit

De kleinere optie om wederom een daktent op de Hilux te leggen vonden we te primitief. Zeker in koude en natte weersomstandigheden loop je al snel tegen grenzen aan. Zo kwamen we op de Hilux met vaste opbouw. Vooral dat vaste maakt hem enigszins bijzonder. Bij onze variant is de opbouw vastgezet op het chassis, wat de stabiliteit enorm ten goede komt. Bovendien is de laadbak verwijderd, dat scheelt 300 bijna kilo.

Opvallend in de uitvoering, is ook de beperkte breedte van de opbouw. Ook dit draagt bij aan de stabiliteit en we kunnen gewoon nauwe straatjes en krappe bochten nemen. Ook de overhang aan de achterzijde is beperkt. En toch houden we binnen voldoende ruimte over voor een comfortabel verblijf. We zijn immers een daktent gewend, dus voor ons is het al snel luxe.

En dus is het de perfecte balans tussen “off-road capaciteit” en comfort.

De Toyota Hilux 4x4 camper van No Fear Reizen
De Toyota Hilux 4×4 camper van No Fear Reizen

De inrichting van de camper

Naast de ruimte achter de voorstoelen hebben we zowel onder als achter op de opbouw metalen opslagbakken. Hier bewaren we van allerlei spulletjes en noodmaterialen die we dagelijks, of misschien nooit nodig hebben.

Gas en electra

Voor de verwarming gebruiken we een op gas gestookte hete-lucht kachel. Deze heeft in winter 2022 in Lapland reeds bewezen over ruim voldoende capaciteit te beschikken. Verder hebben we een -op gas gestookte- 10 liter boiler bij ons. Hiermee kunnen we ons heerlijk douchen met de buitendouche.

Koken doen we binnen, maar bakken en braden in boter of olie zo veel mogelijk buiten in een skottelbraai, daar we geen afzuiging hebben voor de vette dampen.

De 115 liter koelkast met vriesvak is best groot, maar we vinden het dan ook belangrijk onze etenswaren goed gekoeld te kunnen bewaren.

De stroomvoorziening bestaat uit twee lithium accu’s van samen 200 Ah. Deze worden geladen door twee op het dak geplaatste zonnepanelen en de dynamo in de auto draagt ook zijn steentje bij tijdens het rijden.

Tot op heden hebben we geen externe electra nodig gehad. Het hele systeem draait op 12 volt en daarom hebben we nog een omvormer naar 220 volt.

Keuken, zithoek, bed, douche en toilet

De watervoorziening is gebaseerd op een voorraadtank van 80 liter. Dat betekent dat we altijd zuinig moeten zijn met water. Zeker in landen waar de verkrijgbaarheid beperkt is. Voordat het water de kraan of douche uitkomt is het langs ons waterfilter geweest. In het keukengedeelte zit een tweepits gasstel en een wasbakje. Voor de dagelijkse behoeftes hebben we een porta potti en plas-flessen.

Verder is er binnen een tafeltje en twee bankjes waar we samen heerlijk zitten. Het bed is uitschuifbaar waarbij we in de lengte liggen. Met nog wat kastjes binnen voor kleding en etenswaren is het verhaal compleet.

Gewicht

Toch komt het gewicht van deze samenstelling ruim boven de het originele maximaal toegestane gewicht van de Hilux. We hebben daartoe de vering moeten vervangen en verzwaren en de auto opnieuw bij de RDW moeten laten keuren. Het maximale toegestane gewicht is nu 3500 kilo.

Dit gehele proces -wat maar een paar mensen in Nederland kunnen- is zeer professioneel en vakkundig uitgevoerd door Arno van Bakel van https://www.4wd-specialist.nl/ uit het Brabantse Zeeland. Een beetje reclame is wel op z’n plaats.

Off-road voorzieningen

Omdat de 4×4 camper in het zand, modder en water ook z’n mannetje moet kunnen staan hebben we een aantal voorzieningen aan boord waarmee we robuust de uitdagingen te lijf gaan.

Verzwaarde voorbumper en lier

Als eerste hebben we een verzwaarde grote voorbumper die een stootje kan hebben. Hier ingebouwd hebben we een lier met kinetisch touw die ons uit benarde situaties kan redden. Tot op heden hebben we vooral anderen geholpen…

Skidplates, dorpels en verstralers

De auto is op de onderzijde van metalen beschermdelen (Skidplates) voorzien zodat opspattende stenen de onderzijde niet kunnen beschadigen. De kunststoffen zijdorpels zijn vervangen door metalen. Op de voorzijde zijn verstralers aangebracht zodat we in het donker niet voor verrassingen komen te staan.

Compressor, opblaasbare krik en zandplaten

Om gemakkelijk onze bandenspanning weer op peil te pompen hebben we een ingebouwde compressor die na een woestijnrit in een mum van tijd de banden weer op spanning brengt. Hieraan verbonden hebben we nog een “opblaasbare krik” (skippybal) die de camper kan liften wanneer er een bandenwissel zou moeten plaatsvinden. Als we vast zitten in het zand hebben we kunststof zandplaten en een schep bij ons.

Long-range-fuel tank

Omdat de verkrijgbaarheid van brandstof in sommige landen niet zo vanzelfsprekend is hebben we een “long range fuel tank” van 135 liter waarmee we bij een verbruik van zo’n 1 op 8 een kleine 1000 kilometer kunnen overbruggen. Daarnaast hebben we nog 20 liter “nood” brandstof bij ons.

Verhoogde luchtinlaat (snorkel)

Ten slotte rijden we met een verhoogde luchtinlaat (snorkel) zodat we probleemloos rivieren tot ongeveer 80 centimeter diepte kunnen doorwaden.

Rivier oversteken met onze 4x4 camper tijdens de roadtrip in IJsland
Rivier oversteken met de Toyota Hilux 4×4 camper tijdens de roadtrip in IJsland

Tot nu toe gemaakte reizen met de camper

Baltische Staten, Finland en Zweden

Nadat eind 2019 de puntjes op de i waren gezet kon het avontuur beginnen en vertrokken we op 1 januari 2020 richting het zuiden. Met de evenaar als doel. Nadat we rustig door Europa waren afgezakt maakten we de oversteek naar Marokko. Inmiddels was het maart en moesten we noodzakelijkerwijs terug naar huis vanwege de uitgebroken epidemie.
In de zomer van dat jaar maakten we nog een reis naar Polen, Tsjechie, Baltische Staten, Finland en Zweden.

Lees ook: Roadtrip 4×4 camper Baltische staten | NoFear Reisverslag

Sardinië, Sicilië en Zuid-Italië

In 2021 waren we 4,5 maanden onderweg in Zwitserland, Frankrijk, Sardinië, Sicilië en Zuid-Italië.

Lees ook: Roadtrip 4×4 camper Sardinië | NoFear reisverslag
Lees ook: Roadtrip 4×4 camper Sicilië | NoFear reisverslag
Lees ook: Roadtrip 4×4 camper Zuid-Italië | NoFear reisverslag

Faeröer eilanden, IJsland, Noorwegen en Fins Lapland

Op 1 januari 2022 vertrokken we voor een koude reis naar het noorden. Dit vergde wat extra voorbereidingen omdat mens en machine temperaturen tot misschien wel -30 moesten doorstaan. De Faeröer eilanden, IJsland, Noorwegen en Fins Lapland waren adembenemend mooi.

Lees ook: Roadtrip 4×4 camper Faeröer eilanden | NoFear Reisverslag
Lees ook: Roadtrip 4×4 camper IJsland (1) | NoFear Reisverslag
Lees ook: Roadtrip 4×4 camper IJsland (2) | NoFear Reisverslag
Lees ook: Roadtrip 4×4 camper Zuid-Noorwegen | NoFear reisverslag
Lees ook: Roadtrip 4×4 camper West-Noorwegen | NoFear reisverslag
Lees ook: Roadtrip 4×4 camper Fins Lapland | NoFear reisverslag

De NoFear 4×4 camper in de sneeuw van Fins Lapland
De NoFear Toyota Hilux 4×4 camper in de sneeuw van Fins Lapland

We keerden begin april terug in Nederland en maakten plannen voor een wereldreis. Doordat de epidemie tegen het einde liep, durfden we ook weer buiten Europa te denken. Op naar zuidelijk Afrika is nu het motto, daarover straks meer.

Het leven onderweg

Ons belangrijkste reismotto is “het leren kennen van diverse culturen, leefgewoonten en natuur. Dit doen we op ons “dooie gemak”, tijd speelt geen rol. We wisselen regelmatig af met leuke dingen als strandbezoek, uitdagende wandelingen, klettersteigen (ook wel via ferrata genoemd), duiken en kortgeleden nog een cursus paragliding.

Grietje tijdens een wandeling in Noorwegen
Grietje tijdens een wandeling in Noorwegen

Dagindeling en boodschappen

‘s Ochtends zetten we geen wekker, we zijn toch op tijd wakker. Na een heerlijk yoghurt-ontbijtje starten we de dag. Meestal eten we buiten in de vrije natuur. Buiten het feit dat we een yoghurt ontbijt heerlijk vinden is het ook nog eens praktisch: op onze wildkampeer-plekken is vaak geen vers brood voorhanden.

De indeling van de dag kan erg variëren. Soms rijden we een eind of gaan we juist een activiteit doen. Rijden doen we hoofdzakelijk over secundaire wegen. Als het even kan door landelijk gebied. Als we een leuk terrasje zien, kopen we een kop koffie of soms een lunch.

Boodschappen proberen we eens in de week te doen. Een grote supermarkt aan de rand van een stad heeft meestal alles voorhanden. Maar ook bij een kleine groenteboer of bakker gaan we graag even naar binnen.

Onderweg

Onderweg leggen we leuke dingen vast met onze nieuwe camera (Sony RX10) of iPhones.
Vaak gaan dan in de avonduren samen de foto’s beoordelen en schiften.

Verder halen we zoveel mogelijk informatie over de omgeving van het internet en overleggen hoe we de komende dagen gaan indelen.

Zo hebben we iedere dag een nieuw avontuur waar we weer naar uitkijken. Nadat de belevenissen van de dag in een dagboek zijn geschreven vallen onze oogjes al snel tevreden dicht.

‘Vakantie’, vrijheid en voorbereiding

Soms denken mensen dat we altijd op “vakantie” zijn. Het is maar net hoe je het woord “vakantie” uitlegt. Als er bedoelt wordt dat we geen verplichtingen hebben aan bijvoorbeeld werkgevers hebben ze gelijk.

Vrijheid is voor ons de belangrijkste drijfveer. Maar om in ons dagelijks levensonderhoud te voorzien moeten ook wij boodschappen doen, afwassen, kleren wassen en eten koken. Zorgen voor het onderhoud aan onze grote vriend: de 4×4 camper. Bovendien vergen de voorbereidingen voor de reis door Afrika extra tijd, doordat in Afrika maar weinig dingen vanzelfsprekend zijn.

Financiële zaken

Voordat we de eerste keer met onze camper op pad gingen verkochten we ons woonhuis en kochten -als back-up- een vakantiehuisje op een bungalowpark. We verhuren het vakantiehuisje niet en kunnen zo altijd terug naar ons eigen stulpje in Nederland. Onze oudste zoon nam de groeps-accommodatie over.

Zo kunnen we bijna zorgeloos op pad.

Het leven onderweg hoeft niet duurder te zijn dan het leven thuis. De vaste kosten aan het vakantiehuis zijn minimaal en wanneer we niet aanwezig zijn gebruiken we geen energie.

De boodschappen die we halen zijn grofweg hetzelfde als in een thuissituatie. In sommige landen zijn boodschappen iets duurder, maar in andere juist goedkoper.

Brandstof voor de camper is uiteraard wel een redelijke post maar met 500-800 kilometer per week valt het ook wel weer mee. Omdat we veel in het wild kamperen hebben we weinig camping kosten.

Natuurlijk zijn er nog wel meer kleinere kosten, maar die zijn er ook als we niet reizen.
Als we straks in Afrika reizen moeten we wel rekening houden met kosten van visa, verzekeringen en andere douanekosten.

Wildkamperen

We overnachten het liefst “in het wild”.  Het is inmiddels een uitdaging geworden om de mooiste plekjes te vinden. De 4×4 camper helpt hier enorm mee. Met de kracht, vierwielaandrijving, wendbaarheid en de vrije ruimte onder de auto komen we op plekken waar menig ander voertuig het voor gezien houdt.

Boven op kliffen met uitzicht over zeeën of diep in het bos waar nog een leuk zwemmeertje is, het is een mooie uitdaging om steeds weer dit soort ultieme plekjes te vinden.

Wildkamperen bovenop kliffen met uitzicht op zee | NoFear 4x4 reizen Sicilië
Wildkamperen met de Toyota Hilux 4×4 camper bovenop kliffen met uitzicht op zee | Sicilië

Maar bij gelegenheid, vaak eens in 5-7 dagen zoeken we een camping op om bijvoorbeeld te douchen of de was te doen.

Voor het zoeken van plekjes gebruiken we de Park4Night- en iOverlander app of we vinden zelf een afgelegen plekje.

Met de Park4Night-app vinden we in Europa de meeste plekjes. De iOverlander is vaak leuk om andere overlanders te ontmoeten en juist in Afrika is de iOverlander-app erg sterk.

Bovendien zijn we ook nog moderators bij iOverlander.

De naam ‘No Fear’

Geïnspireerd door mede-overlanders die hun auto vaak een naam geven hebben wij gekozen voor NO FEAR!

Dit is ontstaan in het begin van de corona-tijd waar veel mensen bang voor elkaar waren. Dat is niet de manier waarop wij in elkaar zitten. We denken in oplossingen en zien alles als een uitdaging. We zijn niet bang. Dat betekent niet dat we onbesuisd en naïef zijn, maar wel de uitdaging voorop zetten.

Geen “nee”, maar “ja, mits”!

Wanneer je veel onderweg bent, de wereld wilt ontdekken, vragen stelt en naar achtergronden informeert zul je pro-actief en ondernemend moeten zijn en niet bang.

We reizen om in vrijheid iedere dag te kunnen gaan en staan waar we willen, om zonder agenda te leven, alleen aan de dag van vandaag te denken. We bewonderen prachtige landschappen vanaf hoge bergen, en kunnen kilometers ver kijken zonder dat er menselijke invloed in de weg staat.

We staan midden in andere culturen en leren bijzondere planten en dieren kennen. We gaan op reis omdat het ons leven verrijkt en onze blik verbreed. We zien hoe in een ander land anders wordt geleefd en dat doet ons meer respect hebben voor de ideeën en meningen van onze medemens.

Door de armoede die we soms zien, beseffen we nog meer hoe groot onze rijkdom is.

Lees ook: Persoonlijke ontwikkeling | 7 manieren waarop reizen je laat groeien

Op naar Afrika

De wens om Afrika te ontdekken komt nu wel heel dichtbij. We hebben voldoende tijd gehad om ons voor te bereiden. Nu moet het gebeuren.

Begin september stappen we op de boot naar Marokko om voor onbepaalde tijd richting zuidelijk Afrika te reizen. Marokko hebben eerder bezocht. We vonden dit een vreselijk mooi land en zullen opnieuw ruim tijd nemen om dit prachtige land beleven.

We willen er ondermeer de Toubkal (4167 m, hoogste berg van het Atlas-gebergte en tevens van noordelijk Afrika) beklimmen en veel off road rijden in de woestijn. Daarna gaan we via Mauretanie en Senegal het echte west-Afrika ontdekken.

We hebben ons ingelezen over de verschillende landen maar zullen ongetwijfeld voor diverse (on)aangename verrassingen komen te staan. Juist deze uitdagingen maakt het reizen leuk!

Veiligheid is een punt van belang en een deels gecalculeerd risico. Op onze hoede zijn en bij de lokale bevolking informeren naar actuele omstandigheden zijn zo van die dingen die we belangrijk vinden. Ook corruptie van douanemedewerkers en andere officieel uitziende personen is een punt van aandacht.

De wegen zijn uiteraard van een andere kwaliteit als de Europese, maar daar weet onze 4×4 camper wel raad mee.

Erg belangrijk is ook de verkrijgbaarheid van brandstof, water, gas, auto-onderdelen en voeding. We zullen ruim vooruit moeten calculeren of we van de diverse benodigdheden voldoende voorraad hebben. En natuurlijk nadenken over de gevolgen van een eventuele miscalculatie.

Ja, het leven zal niet zo vanzelfsprekend en geregeld zijn als we in Europa gewend zijn. Dat is de uitdaging!

NoFear reizen

NoFear Reizen

Een Drent en een Friezin hebben het reisvirus te pakken en reizen met hun 4×4 camper de wereld over. Wij zijn Cor en Grietje van NoFear reizen en we nemen jullie mee op roadtrip avontuur.

4 comments

  • Hi Filip,

    Ja, dat was jammer in Grindelwald.
    Misschien treffen we elkaar op onze weg naar Azie!
    We’ll see!

    Groetjes,
    Cor en Grietje

  • Hi Marcus,

    The camper is custommade build by Dutchcampers, a company in the Netherlands.

    Cheers,
    Cor Doorten
    No Fear Reizen

  • Prachtig verhaal, veel gelijkenissen met ons,hebben elkaar vorige jaar juist gemist in Grindelwald Zwitserland. enkel dat we nog 6maand the ratrace moeten doorstaan daarna gaan we ook langere tijd reizen,door covid uitgesteld,wel tijd gehad om veel voor te bereiden en wagen en cabine aan super deal te kopen en samen te stellen.nu laatste testrit voor zijderoute en Pan-Americana aan het doen. Instagram.com/filipvandensteen

  • Who built the camper unit? Did you do it yourself? I am from Slovenia and I am looking for a similar setup but not a good builder. Hope you can help.

Translate »
Copy link