Wij (Malou en Chris) van Wereldreizigers.nl, hebben begin 2022 ons 4×4 voertuig verscheept naar Baltimore in de Verenigde Staten van Amerika om te gaan overlanden in o.a. de VS en Canada. We hebben ook overwogen om de camper naar Australië of Zuid-Afrika te verschepen maar de corona-beperkingen in die gebieden maakte dat in 2022 nog erg lastig. Wel hebben we de offertes nog!
Dus wat kost dat nou eigenlijk, een auto of camper verschepen naar de VS? En wat kost het naar die andere landen of continenten? En hoe regel je zoiets dan? Want even je voertuig op de boot zetten is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een dergelijke reis heeft nogal wat voeten in de aarde qua voorbereiding.
Ook is het verschepen van onze 4×4 camper niet echt standaard omdat die door de hoogte van drie meter niet in een zeecontainer past. Maar wat kan wel? Veel uitzoekwerk dus…
Lees ook: Overlanden in Amerika en Canada | Alles over VISA en ESTA
Lees ook: Overlanden in Amerika en Canada | Je voertuig verzekeren
In deze reeks van artikelen neem ik jullie daarom mee in het oriënterende en voorbereidende proces van onze overland reis naar het Amerikaanse continent. Ik probeer te achterhalen of onze 4×4 camper misschien tóch in een zeecontainer past, en zo niet welke opties er dan nog over zijn.
Ik ging de afgelopen weken op onderzoek uit en vroeg daarbij talloze offertes op. De verschillende opties en resultaten heb ik in dit artikel op een rij gezet, inclusief de gemiddelde kostprijs. En omdat we in de eerste instantie op zoek waren naar opties om te verschepen voor een reis naar verschillende plekken op de wereld, heb ik die opties ook in dit artikel meegenomen, dus niet alleen de VS.
Zo kan ook jij met een 4×4 overlander, camper of #vanlife camperbus direct zien wat jouw opties zijn en wat het jou eventueel zou kosten. Waar ook ter wereld!
Lees ook: #vanlife zelfbouw | Welke camperbus kies je als je 2 meter lang bent?
Inhoudsopgave
De ultieme rondreis door Noord-Amerika
Dit artikel is onderdeel van een grote rondreis van één jaar door de Verenigde Staten en Canada in 2022, met een Nederlandse 4×4 camper die we zelf hebben verscheept… Het is een bucketlist-waardige en een once-in-a-lifetime ervaring geweest om nooit meer te vergeten.
We schreven bijna 100 artikelen over deze ultieme rondreis. Hieronder een handig overzicht in 5 uitvouwbare categorieën.
1. Voorbereiding
2. Hoogtepunten & Reisroutes
3. Steden & bezienswaardigheden (A-Z)
- Rondreis Amerika | Amelia City
- Rondreis Amerika | Amelia Island
- Rondreis Amerika | Annapolis
- Rondreis Amerika | Ice Lakes Trail
- Rondreis Amerika | Kennedy Space Center
- Rondreis Amerika | Key West
- Rondreis Amerika | Miami
- Rondreis Amerika | New York City
- Rondreis Amerika | Ouray
- Rondreis Amerika | Salt Lake City
- Rondreis Amerika | Savannah
- Rondreis Amerika | Seattle
- Rondreis Amerika | Silverton
- Rondreis Amerika | St. Augustine
- Rondreis Amerika | Starbase SpaceX complex in Texas
- Rondreis Amerika | Washington D.C.
- Rondreis Amerika | Wynwood
4. Nationale Parken & Monumenten (A-Z)
- Rondreis Amerika | Alle Nationale Parken (lijst)
- Rondreis Amerika | Black Canyon of the Gunnison
- Rondreis Amerika | Death Valley
- Rondreis Amerika | Dinosaur
- Rondreis Amerika | Everglades
- Rondreis Amerika | Glacier
- Rondreis Amerika | Grand Canyon (helikopter tour)
- Rondreis Amerika | Grand Teton
- Rondreis Amerika | Great Sand Dunes
- Rondreis Amerika | Mesa Verde
- Rondreis Amerika | Rocky Mountain
- Rondreis Amerika | Yellowstone
- Rondreis Amerika | Yosemite
5. Plan hier je vakantie naar Amerika
- Rondreizen vergelijken | TUI, Amerikaplus, Sawadee en Djoser.
- Camper verhuurders vergelijken | WorldWideCampers.com
- Fly & drives vergelijken | Amerikaplus.
- Cruises en citytrips vergelijken | Traveldeal.
- Vliegtickets vergelijken | Skyscanner, TUI, KLM, en KAYAK.
- Huurauto’s vergelijken | Sunnycars, Alamo en Rentcars.
- Tours en activiteiten vergelijken | GetYourGuide.
- Campings reserveren| RECREATION.gov
- Hotels en resorts reserveren | Booking.com.
- Simkaarten bestellen | USAsim en Internationalsim.
- Parkeren bij vliegveld | Parkos, Centralparking of Parkcare.
- Reisartikelen (koffers, wereldstekkers, etc.) | Bol.com.
Camper / busje / overlander verschepen
Om in je eigen voertuig te kunnen reizen op een ander continent, zal het in de meeste gevallen eerst verscheept moeten worden. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor en hieronder heb ik een overzicht gemaakt van alle opties. Kort samengevat kun je je voertuig verschepen per boot, of via transport in een vrachtvliegtuig.
De details per type vervoer lees je hieronder.
Vervoer per vliegtuig
Ja, het is ook mogelijk om per vliegtuig je 4×4, camper, overlander, busje of truck te vervoeren naar een ander continent. Zelfs een enorme expeditie truck past in een vrachtvoertuig. Echter zijn de kosten hiervan zodanig hoog dat ik het niet de moeite waard vind om echt uit te zoeken. Het is niet de doelgroep voor Wereldreizigers.nl =) Correct me if i’m wrong!
Vervoer per zeecontainer
Als je camper of overlander voertuig in een zeecontainer past, is dit een goede en populaire optie. Je voertuig staat veilig achter slot en grendel in een stalen kist en je hebt indien gewenst volledige controle over het laden en lossen van het voertuig. Het laden en lossen kan bij veel logistieke bedrijven in Nederland, je bent er indien gewenst zelf bij.
Veel 4×4 overlanders met daktent passen in een 20ft (20 voet) zeecontainer. De grotere / langere voertuigen passen doorgaans in een 40ft (40 voet) zeecontainer.
Ook voor (camper) busjes die net iets hoger zijn is er een mogelijkheid om in een zeecontainer vervoerd te worden. Dit kan namelijk in een ‘high-cube’ zeecontainer, die 30 centimeter hoger is dan een reguliere zeecontainer.
Om te weten wat wel of niet in een zeecontainer past, gaan we eerst eens goed kijken naar de afmetingen van de zeecontainers.
20ft zeecontainer
Een 20ft zeecontainer is zes meter lang. Veel 4×4 overland voertuigen (trucks nagelaten) zijn minder dan zes meter lang en passen daarom prima in een 20ft zeecontainer. Heb je uitstekende delen, je 4×4 voertuig verhoogd en/of een flinke daktent? Dan is het goed om exact te weten wat de dimensies zijn van je voertuig voordat je ook maar overweegt om deze te verschepen. Je dient vooraf natuurlijk wel te zeker te weten dat je voertuig wel in de zeecontainer past.
Afmetingen 20ft zeecontainer:
- Buitenkant: L 6,06 x B 2,44 x H 2,59 meter.
- Binnenkant: L 5,89 X B 2,35 X H 2,39 meter.
Geschikt voor: Vele 4×4 voertuigen, overlanders en kleine camperbusjes. Denk aan Toyota Land Cruisers, Land Rover Defender, verschillende Jeep’s, Volkswagen T1 / T2 / T3 / T4 / T5 busjes, Mercedes Vito en vele andere merken en types, zolang de hoogte maar onder de 2,39 meter blijft en het voertuig niet langer is dan 6 meter.
Breder dan 2,35 meter is vrijwel geen enkel normaal voertuig in Nederland, behalve bussen en grote campers. Die passen echter sowieso niet in een zeecontainer, dus daarover later meer.
40ft zeecontainer
De 40ft container is maar liefst 12 meter diep en kan twéé voertuigen van maximaal 6 meter verschepen, of één voertuig langer dan 6 meter, eventueel aangevuld met extra materiaal (zoals een roofrack of aanhanger) en/of overige spullen.
Afmetingen 40ft zeecontainer:
- Buitenkant: L 12,2 x B 2,44 x H 2,59 meter.
- Binnenkant: L 12,02 X B 2,35 X H 2,39 meter.
Geschikt voor: Vele 4×4 voertuigen, overlanders en kleine camperbusjes. Denk aan Toyota Land Cruisers, Land Rover Defender, verschillende Jeep’s, Volkswagen T1 / T2 / T3 / T4 / T5 busjes, Mercedes Vito en vele andere merken en types, zolang de hoogte maar onder de 2,39 meter blijft en die langer zijn dan 6 meter.
40ft High-Cube zeecontainer
De 40ft High-Cube zeecontainer is vergelijkbaar met de reguliere 40ft container, echter is de High-Cube variant 30 centimeter hoger.
Afmetingen 40ft High-Cube zeecontainer:
- Buitenkant: L 12,2 x B 2,44 x H 2,89 meter.
- Binnenkant: L 12,02 X B 2,35 X H 2,69 meter.
Geschikt voor: de hogere afmetingen van de 40ft High-Cube zeecontainer maakt de container niet alleen geschikt voor 4×4 overland voertuigen en kleine (zelfbouw) camperbusjes, maar ook voor veel fabriekscampers in het middensegment die vaak net wat hoger zijn dan 2 meter 40 en tevens langer zijn dan zes meter. Er zijn ook fabriekscampers in het luxere segment die in deze zeecontainers passen. Wel moet dan ook rekening gehouden worden met de maximale breedte van 2,35 meter, dat kan in dit geval ook een uitdaging zijn.
✔️ Voordelen verschepen zeecontainer
- Veilig, je voertuig staat in een gezegelde stalen kist.
- Laden bij een logistiek bedrijf in Nederland, mogelijk zelfs vlakbij huis.
- Je kunt andere spullen meenemen in de zeecontainer.
- Mits je de container kosten kunt delen met iemand, kán het de voordeligste optie zijn.
❌ Nadelen verschepen zeecontainer
- Omslachtig laden en lossen. Ook in het land van bestemming moet je eerst naar een logistieke partner voor het lossen. De container mag niet in de haven open worden gemaakt.
- Over het algemeen meer papierwerk en douaneperikelen.
- Wanneer slechts één voertuig per container, is het de duurste optie.
Tips voor laden / lossen zeecontainers
Belangrijke tip van lezer met ervaring: De deurpost hoogte van containers is ongeveer 11 centimeter lager dan de hoogte aan de binnenzijde.
Dus ook al is de binnenzijde bijvoorbeeld 2,39 meter, je zult een auto van 2 meter 30 niet ‘zonder poespas’ binnen kunnen krijgen. Ook omdat de drempel ervoor zorgt dat je meestal onder een hoek naar binnen rijdt.
Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld de banden compleet leeg laat lopen en eenmaal binnen weer op spanning brengt. Of dat je de wielen eraf haalt, en op de remschijven naar binnen rolt. Ook helpt het om een lange ‘ramp’ te hebben zodat de hoek waarmee je binnen rijdt, geminimaliseerd wordt.
Wat kost vervoer via zeecontainer?
Om je een idee te geven van de kosten voor het verschepen van je voertuig per zeecontainer, heb ik hieronder een eenvoudig overzicht gemaakt met de gemiddelde prijzen die je kunt verwachten per continent. Onderstaande prijzen zijn allen berekend ervan uitgaande dat de zeecontainer wordt geladen op een containerschip in Rotterdam of Antwerpen.
Side note 1: Hieronder zie je gemiddelde prijzen voor een enkele reis. Er is in 2021 en 2022 echter een hevige prijsoorlog gaande voor zeecontainers wat het lastig maakt om echt accuraat te zeggen wat het precies gaat kosten. De prijsoorlog laat ik daarom even buiten beschouwing omdat dit (hopelijk) tijdelijk is. Ik ga gewoon uit van de offertes die ik eerder heb ontvangen.
Side note 2: Ook zit er een behoorlijk prijsverschil in het verschepen naar de oostkust of westkust van Amerika. Ik ga daarom uit van de gemiddelde prijs van de meest voorkomende route (oostkust). Ik ga daarbij uit van de gemiddelde prijzen die ik kreeg via de offertes die ik heb aangevraagd.
Side note 3: Wat ook niet in de prijzen hieronder is meegenomen, is dat je in principe containers met andere reizigers kunt delen. Wie een 40ft container verstuurd, kan daar mogelijk meerdere auto’s in kwijt, wat de kosten per voertuig in potentie aanzienlijk omlaag zou kunnen brengen.
Wat kost verschepen naar Canada?
- 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Canada: +- 1200 euro
- 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Canada: +- 1700 euro
- 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Canada: +- 1900 euro
Wat kost verschepen naar de Verenigde Staten?
- 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Verenigde Staten: +- 1400 euro
- 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Verenigde Staten: +- 2100 euro
- 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Verenigde Staten: +- 2300 euro
Wat kost verschepen naar Zuid-Afrika?
- 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Afrika: +- 2000 euro
- 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Afrika: +- 2400 euro
- 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Afrika: +- 2600 euro
Wat kost verschepen naar Midden-Amerika?
- 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Midden-Amerika: +- 1800 euro
- 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Midden-Amerika: +- 2200 euro
- 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Midden-Amerika: +- 2400 euro
Wat kost verschepen naar Zuid-Amerika?
- 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Amerika: +- 2400 euro
- 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Amerika: +- 2900 euro
- 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Amerika: +- 3100 euro
Wat kost verschepen naar Australië & Nieuw-Zeeland?
- 20ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Australië en NZ: +- 3800 euro
- 40ft zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Australië en NZ: +-4500 euro
- 40ft HC zeecontainer | Rotterdam / Antwerpen – Australië en NZ: +- 4800 euro
Nu je weet wat vervoer per zeecontainer ongeveer zou moeten kosten, waar ook ter wereld, gaan we kijken naar de andere optie: RoRo.
Lees ook: Op reis met de camper? Dit zijn de kampeer opties
Vervoer per RoRo schip
Past je 4×4 / overlander / camper / busje / truck niet in een zeecontainer van welk formaat dan ook? Of wil je gewoon de eenvoudigste oplossing? Dan kun je nog kiezen voor Roll on Roll off, oftewel RoRo. RoRo schepen zijn in feite uit de kluiten gewassen ferry’s die oceanen kunnen overbruggen. De binnenkant van een ship als deze lijkt op een enorme parkeergarage met verschillende verdiepingen.
Wat is RoRo?
RoRo staat voor Roll on, Roll of. In essentie is deze manier van verschepen simpelweg gericht op voertuigen en niet op het vervoeren van containers. De voertuigen dienen in staat te zijn om zelfstandig het schip op en af te rijden / rollen, dat is ook waar de naam Roll On, Roll off, vandaan komt.
Roll on Roll off Shipping is de eenvoudigste en in de meeste gevallen tevens de voordeligste manier voor het verzenden van enkele voertuigen. Je voertuig wordt direct op het schip gereden en vastgezet op één van de verschillende autodekken in het schip (die wind- en waterdicht zijn).
Roll-on-roll-off schepen kunnen bijna alle soorten voertuigen aan: motorfietsen, auto’s, 4×4’s, campers, vrachtwagens, bussen en expeditie trucks.
RoRo shipping heeft als voordeel dat door een eenvoudiger proces, er geen extra transport nodig is van een warehouse naar een haven in een container en vice versa. Je hebt dus geen extra kosten voor een logistieke partner die het laden en lossen van de zeecontainer voor je regelt.
Normaal gesproken zijn haven- en douaneprocedures ook minder complex, waardoor RoRo shipping niet alleen efficiënter maar ook voordeliger is, tenzij je een container met meerdere mensen kunt delen natuurlijk.
✔️ Voordelen verschepen via RoRo
- Geen container dus je hebt geen logistieke partner meer nodig voor het laden / lossen / verplaatsen.
- Snel en efficient laden en lossen, gewoon erop en eraf rijden. Voertuig vaak op dezelfde dag van het lossen al beschikbaar.
- Ophalen op plaats van bestemming is eenvoudig – de auto’s worden na lossen geparkeerd in de haven. Je haalt met je papierwerk je sleutels op en je kunt vertrekken.
- In de meeste gevallen de goedkoopste optie.
❌ Nadelen verschepen via RoRo
- Meer kans op schade en/of diefstal – je auto staat (weliswaar geankerd), los op een (droog) dek van een schip. In principe kan iedereen erbij, je hebt geen stalen kist als bescherming.
- Je moet de auto zelf afleveren in Rotterdam of Antwerpen, dus mogelijk niet dichtbij huis.
Wat kost vervoer via RoRo?
Om erachter te komen wat je precies kwijt bent voor het verschepen van jouw voertuig, zal je het volume van je voertuig op de centimeter moeten berekenen. Dit doe je simpelweg door de lengte, hoogte en breedte van je voertuig te meten (in meters) en deze met elkaar te vermenigvuldigen. De uitkomst van deze som is het volume van je voertuig.
Bijvoorbeeld: L 6.0 x B 2.0 x H 3.0 = 36m3
Let op: Uitstekende delen zoals spiegels, antennes en lieren hoeven niet in de berekening te worden meegenomen. Roofracks, koffers en daktenten dienen wél in de volumeberekening te worden meegenomen. Omdat het regelmatig voorkomt dat mensen proberen te sjoemelen met volumes, worden veel voertuigen ter plekke gecontroleerd op de afmetingen. Zorg ervoor dat waar mogelijk je zo veel mogelijk uitstekende delen preventief verwijderd om volumekosten te besparen.
Vervolgens vermenigvuldig je de het totale volume van je voertuig met het vrachttarief van de bestemming. Om je idee te geven, heb ik hieronder de gemiddelde RoRo tarieven die ik op internet kon vinden en via offertes heb ontvangen hieronder voor je op een rijtje gezet.
- Rotterdam / Antwerpen – Canada: +- 50 euro per m3
- Rotterdam / Antwerpen – Verenigde Staten van Amerika: +- 50 euro per m3
- Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Afrika: +- 75 euro per m3
- Rotterdam / Antwerpen – Midden-Amerika: +- 65 euro per m3
- Rotterdam / Antwerpen – Zuid-Amerika: +- 80 euro per m3
- Rotterdam / Antwerpen – Australië en Nieuw-Zeeland: +- 110 euro per m3
Als ik bovenstaand voorbeeld gebruik (het voertuig van 36m3), en deze naar de Verenigde Staten van Amerika zou verschepen via RoRo, dan zou me dit ongeveer 36×50 euro kosten (= 1800 euro), exclusief eventuele haventoeslagen / douanekosten en voertuigverzekering. Voor hetzelfde voertuig naar Zuid-Afrika zou dit 36×75 zijn (=2700 euro).
Let op: Houd er rekening mee dat er doorgaans nog circa 400 tot 800 euro aan haventoeslagen en douanekosten bijkomt, afhankelijk van je bestemming.
Welke extra kosten kan ik verwachten?
Met alleen het verschepen naar een ander land of continent ben je er qua kosten nog niet. In elk land en/of haven waar je komt zal je havenkosten en douanekosten moeten betalen. Ook is het verplicht om je voertuig apart te verzekeren voor de reis op zee (een maritieme verzekering). Het bedrijf wat je voertuig gaat verschepen, zal je deze verzekering aanbieden.
Haven en Douanekosten
Deze kosten zijn zéér uiteenlopend en vooral afhankelijk van de haven. In de VS en Canada kom je meestal wel weg met ongeveer 400 euro aan totale haven- en douanekosten. In Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland moet je eerder denken aan ongeveer 800 euro.
Maritieme voertuig verzekering
Omdat je je voertuig over zee verscheept, dekt je reguliere voertuigverzekering de reis niet. Wanneer je een voertuig over zee vervoert, krijg je daarom te maken met een (vaak verplichte) maritieme verzekering. Deze dekt geen schade of gebreken aan je voertuig die tijdens de reis kunnen ontstaan maar uitsluitend ’total loss’ van het voertuig. Dat wil zeggen dat wanneer het schip bijvoorbeeld zou zinken, dan ben je daartegen verzekerd. Alle overige schades zijn op eigen risico, tenzij overeengekomen met je huidige verzekeraar.
Een maritieme voertuig verzekering kost ongeveer 300 euro voor voertuigen tot 50.000 euro. Wie liever tot 100.000 euro verzekert is ongeveer 450 euro kwijt. Ook deze kosten zijn per enkele reis.
Overige informatie
Waarom je overlander of camper verschepen?
Zoals je hebt kunnen lezen is het verschepen van je overlander voertuig, camper of camperbus naar de andere kant van de wereld een kostbaar proces. Je zal vast twijfels hebben of dit wel de oplossing voor jou is. Naast de kosten voor het verschepen krijg je namelijk ook nog te maken met douanekosten, havengelden en maritieme verzekeringen.
De vraag die je jezelf dus zal moeten stellen is het volgende: is het verschepen van je voertuig je het geld waard?
Lees ook: Zelfbouw camper | 5 dingen die we de volgende keer anders doen
Als je puur kostentechnisch kijkt naar verschepen in plaats van ter plekke iets huren, kan gemiddeld gezien gezegd worden dat je wanneer je langer reist (méér dan drie maanden), je met verschepen goedkoper uit bent. Elke week of maand die je langer aan de andere kant van de wereld verblijft is dan winst.
Daar komt nog bij dat je je eigen voertuig als geen ander kent. Je weet wat het voertuig wel of niet kan en waarschijnlijk heb je het ook volledig naar wens en smaak ingericht met gadgets en features die jij belangrijk vindt. Ook ben je mogelijkerwijs iemand die net als wij als ware Digitale Nomaden op internet werkt, waarbij Branding ook niet onbelangrijk is. Je eigen voertuig met jouw naam en logo aan de andere kant van de wereld, dat is ook wel wat waard.
Lees ook: Zelfbouw buscamper | De 7 camper features die jij ook wilt
Je zal dus voor jezelf moeten afwegen wat belangrijker is. Comfort, gemak, kosten, baten, nadelen, ga zo maar door. Soms is huren simpelweg de betere optie! Kijk daarom kritisch naar je eigen situatie en maak daarin de beslissing die juist voelt.
Hoe lang mag je voertuig in Amerika blijven?
Als toerist kun je je voertuig 12 maanden belastingvrij in Noord-Amerika (VS, Canada en Mexico) rondrijden zonder te voldoen aan de strikte Amerikaanse regels en voorschriften. Een Carnet de Passage of technische aanpassingen zijn hiervoor niet nodig. Wie langer dan 12 maanden in deze landen wilt verblijven, zal belasting moeten gaan betalen voor het voertuig en het voertuig moeten laten keuren.
Ik wil mijn voertuig verschepen, waar kan ik terecht?
Nu je weet wat het verschepen van je voertuig naar alle uithoeken van de wereld ongeveer moet kosten, kun je offertes gaan aanvragen. Ik heb voor dit artikel verschillende maatschappijen benaderd en heb meerdere offertes opgevraagd. Qua prijs kwam het redelijk overeen, echter is bij de ene maatschappij wel alles inclusief (havengelden, douane, verzekering) en bij de andere weer niet. Soms werkt de prijs per kubieke meter een paar euro af.
Het is dus belangrijk om zelf ook meerdere offertes op te vragen en deze goed te vergelijken met elkaar. Hieronder enkele maatschappijen waarmee je je voertuig via zee kunt vervoeren, in willekeurige volgorde:
- ivssuk.com – Wereldwijd – ga naar website
- Belgaco.com – Wereldwijd – ga naar website
- Sea-Bridge.de – Wereldwijd – ga naar website
- SCL Rotterdam – Wereldwijd – SCL Rotterdam
- Schumachercargo.com – Wereldwijd – ga naar website
- Roroshipping.nl – Afrika – ga naar website
- Portofrotterdam.com – Europa – ga naar website
- Rorousa.com – Wereldwijd – ga naar website
Conclusie – wat ga ik zelf doen
Nu ik weet wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende mogelijkheden en wat de bijbehorende kosten zijn, kies ik voor het verschepen van ons voertuig voor de RoRo optie. Onze 4×4 camper past met zijn hoogte van drie meter in principe niet in een zeecontainer, tenzij we de afzetunit van de wagen afhalen en deze los in de contanier laden. Daarbij komen weer allerlei nieuwe uitdagingen, want de afzetunit van 800 kilo verplaats je niet zomaar. De afzetunit zal dus met een heftruck los geladen dienen te worden, wat de kans op schade enorm doet toenemen. Daar komt nog bij dat het best een gedoe is om de afzetunit erop te zetten en eraf te halen, het is geen caravan.
Wat echter de belangrijkste de twee belangrijkste redenen zijn, is de prijs en het gemak. Voor één enkel voertuig met de afmetingen die wij hebben, is RoRo shipping simpelweg het voordeligst. Ook kunnen we het voertuig na het lossen van het schip, gewoon ophalen in de haven en er direct mee wegrijden. Met een zeecontainer is dit allemaal een stuk omslachtiger.
Kortom, ik ben eruit. En hopelijk heb je na het lezen va dit artikel ook een beter beeld bij de mogelijkheden, wellicht heb je inmiddels ook al een keuze gemaakt!? Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, stel deze dan gerust in de reacties.
Groet!
Dear Wereldreizigers,
thank you so much for your great work.
Do you have any idea how much budget you need if you don’t go to the restaurant too often during a 12 month tour ? Regards Christine
Hi John,
Ligt eraan op welke 12 maanden je doelt.
Voor de EPA (Environmental Protection Agency) in Amerika, dan is dat is 12 maanden totaal inclusief Canada en Mexico. Daar is een overeenkomst gesloten tussen de landen. Die gaat in op de dag dat je voertuig aankomt in de VS. Wat betreft de EPA kun je het beste via Halifax in Canada het voertuig naar Noord Amerika brengen omdat ze daar (gek genoeg) geen EPA formulieren vereisen. Je kunt vervolgens dan over land Amerika in. Via Canada omzeil je het hele EPA gebeuren en dat is ook de voornaamste reden dat zo veel overlanders uitwijken naar Halifax. Niet omdat het zo leuk of mooi is daar, maar om het hele EPA gedoe van Amerika te omzeilen.
Wat belasting betreft is het 12 maanden per land. Belastingtechnisch hebben de landen namelijk niets met elkaar te maken.
Super duidelijk verhaal, dankjewel. Een vraag mbt verblijf van het voertuig. Als ik mijn reis opsplits in Canada en USA is dat dan 12 maanden pér land of altijd 12 maanden in totaal? Wij willen onze plannen opsplitsen en het voertuig (een auto) daar voor een tijdje achterlaten bij familie, en de reis plannen over bijvoorbeeld anderhalf jaar.
Alvast bedankt
Hi Marcel,
Ja zal deze inderdaad moeten certificeren á 500 euro. Wanneer dit het geval is moet je dit aangeven en dan zal de vervoerder hiervoor een partij inschakelen. En ja, wij werden hierop gecontroleerd bij vertrek in Antwerpen.
In mijn camper is een vaste LPG-tank ingebouwd. Begrijp ik het goed uit voorgaande (UK) tekst, dat deze verwijderd moet worden? Of gecertificeerd? Hoe gaat dat laatste?
Hallo, geld deze info ook voor caravans? Zijn die b.v. ook RoRo te vervoeren? (Nieuw Zeeland)
Hey Kim,
No, this is not supported! LPG tanks or propane tanks must be removed when shipped. Or… emptied with a certificate (which costs a ridiculous amount of about 500 euros…). Your best option would be to remove the tanks and buy a new one in the Walmart. The only problem will then be connecting it, because that is also different (they use the Imperial system instead of the Metric system). You will need to replace the hose and connector in the US as well, to make it fit the US propane tanks.
As for 110v, DO NOT connect it to your camper without proper conversion! It can destroy your electronics.
I don’t know what your electric system can or cannot do, but we used the EcoFlow Powerstation (click for more info) in the US which was plenty to suit all our electrical needs. We did not hook up to 110v once, in a full year of traveling in the US.
And as I am writing this response, I am actually working on a new article about another powerstation that we have recieved, which does support both 110v and 230v. The article will be published tomorrow so keep an eye on our front-page.
Hey Chris! We are considering to ship our camper from the Netherlands to North-America. How does that work with electric compatibility (220 vs 110 V) and gas tanks? Is that compatible to the USA standard?
Hallo wereldreizigers!
In 2017 hebben wij onze camper laten verschepen door Eimskip van Rotterdam naar Portland Maine, Halifax en Baltimore waren ook opties.
Contact met Eimskip verliep erg goed, ze hebben met alles geholpen.
Minpuntje was dat op de terugweg de camper tussen de viscontainers had gestaan en dat was goed te ruiken dus daar zeker op letten dat dat niet de bedoeling is
Misschien een tip voor toekomstige Amerikagangers.
Hey Piet,
Het moet inderdaad ‘leeg ogen’, dus alles opgeborgen in kastjes etc. Qua stoomcleanen: onzin. Wel moet je het GOED schoonmaken en daarna afdekken met dun plastic. Geen zand, modder etc. mag zichtbaar zijn, hier zijn ze wel streng op, zowel binnen als buitenkant. Ga naar de wasstraat net voordat je hem in de haven zet!
En koop gewoon een rol plastic bij de gamma zodat je alles kan inwikkelen nadat he hem gewassen hebt en aflevert.
Maar zeker bij een overlander ‘auto’, zal het bijna niet haalbaar zijn om ‘leeg’ te zijn, maar losse bakken die alle kanten op willen schuiven willen ze absoluut niet. De wagen moet zeewaardig zijn.
Ikzelf heb verscheept met SeaBridge, geen beste ervaring mee overigens, veel ellende en zelfs spullen gestolen… Belgaco hoor ik wel veel goede ervaringen over.
Chris/ Jean-Paul,
Ik ben ook van plan om mijn auto (landcruiser 90) in Mrt. naar de USA of Canada te verschepen.
Ik ben het eea aan het uitzoeken en heb van een aantal vervoerders gehoord dat in het geval van RoRo de auto VOLLEDIG LEEG moet zijn en dat hij van binnen- en buiten gestoomcleand moet zijn. Onder deze voorwaarden je auto verschepen is natuurlijk geen optie! Ik kan mij niet voorstellen dat jullie auto tijdens het RoRotransport volledig leeg was. Ik zou dan ook graag de naam van de vervoerder willen weten die jullie auto heeft verscheept.
Overigens ontzettend bedankt voor alle info die jullie hebben verzameld en hebben gedeeld!
Hey Jean-Paul.
Tof vooruitzicht! Ja, ik weet wel waar je terecht kunt. ik heb weken gespendeerd om het allemaal uit te zoeken qua verzekeringen, ik heb daar een volledig artikel over geschreven. Zie: https://www.wereldreizigers.nl/noord-amerika/verenigde-staten/voertuig-verzekeren-overlanden-amerika-canada/
Hopelijk heb je er wat aan en dankjewel!
hallo wereldreizigers
hoe gaat het daar in de usa ?
begin 2023 wil ik met mijn toyota hilux met daktent de roro overtocht doen,ik weet al veel en alle nieuws is dan ook welkom !
ik ga hem op de boot zetten van antwerpen naar baltimore half maart schat ik , dan heb ik hem begin april terug.
ik heb gelezen bij sea bridge dat een auto verzekering nogal duur is …in mijn geval voor zes maanden 3500 dollar daar ik ook al in belgie een omnium lopen heb ,weet jij een beter alternatief ?zoja bij welke maatschappij ?
zo hopelijk wat nieuws van jullie en verder nog een goeie reis !!!
Bedankt om dit allemaal uit te zoeken en dan nog eens online te zetten!
Na verschillende trips met camper inNoord Amerika en Canada overwegen wij om ofwel er eentje ter plaatste te kopen of hier ( België) dat laatste geeft ons wel voordeel dat we nadien ook nog de camper in Europa kunnen gebruiken en zo kunnen onze kinderen die ook eens makkelijker een keertje lenen. Wel benieuwd naar hoe het jullie vergaan is met het verschepen.
Hey Tessa,
Dat EPA formulier is verplicht en ik denk dat de maatschappij waar je de bus mee naar de VS verscheept dit je gaandeweg wel toe gaat sturen. Dit was bij ons namelijk ook zo.
Zo niet dan kun je het zelf ook aanvragen. Het gaat de VS erom dat je wagen na 1 jaar weer het land verlaat. Het EPA formulier is een kwestie van wat dingen aanvinken en ondertekenen.
Groetjes,
Chris
Hi,
Even een vraagje. Wij zijn al bezig met onze reis en gaan de bus naar Amerika verschepen vanaf zuid Amerika.
Hebben jullie gehoord van een EPA letter of approval?
Wij komen hier niet uit of het nou moet of niet.
Hey Charlotte,
Bedankt voor je enthousiaste reactie. Dat klinkt als een geweldig plan, zeker doen! Wij zijn inmiddels in de USA inderdaad, in Baltimore waar we morgen(!) eindelijk onze camper kunnen ophalen naar drie weken vertraging… We zijn niet op de boot mee gegaan en gelukkig maar want die overtocht had bizarre vertragingen omdat de havens grote opstoppingen hebben door de oorlog Oekraïne / Rusland. Alles wat voor die landen bestemd was/is, staat nu opgestapeld in de havens overal ter wereld.
Maargoed, morgen is hij er, eind goed al goed 🙂 We zijn helaas wel van Instagram afgegooid (lang verhaal..) dus we kunnen jullie daar helaas niet volgen. Maar als we elkaar een keer ergens kunnen treffen, lijkt ons leuk!
Veel plezier in Fuerteventura
Hey Chris!
Hartelijk bedankt voor deze zalige blog. Wij zouden in juni 2023 onze bakwagen (IG @offthemainroad_) verschepen naar Halifax, voor zes maanden road trip in Canada gevolgd door hopelijk 6 maanden in de USA!
Jullie zijn er ondertussen veilig en wel geraakt?! Bij ons is de RoRo de enige mogelijke optie. Zijn jullie zelf mee aan boord gegaan? Hoe was die ervaring? Niet zo lang geleden een ferry van 32u erop zitten can Spanje naar de Canarische, en we moeten toegeven dat we er enorm tegen op zien haha! Zou leuk zijn met elkaar in contact te komen. Nogmaals bedankt en super veel reisplezier toegewenst! Belgische groetjes uit Fuerteventura ?
Hey Zoë, bedankt voor de lieve woorden. En graag gedaan natuurlijk! Gaat inderdaad ontzettend veel tijd inzitten.. Wat betreft je vraag: het vervoer naar (oost) Canada is de korst mogelijke, daar stop de boot namelijk voordat hij naar Amerika gaat. Afhankelijk van het type schip zal dat ongeveer 7 tot 9 dagen duren.
Voor Australië moet je denken aan ongeveer 4 tot 6 weken.
Mvg,
Chris
Zo dankbaar dat je dit online hebt gezet! Scheelt veel zoekwerk!
Hoe lang duurt het vervoer naar bijv. Canada of Australië?
Graag gedaan Wilbert, succes!
Bedankt! Ik zie er al een jaar tegenop om dit uit te zoeke.. dus super dit weet genoeg meteen 2 offertes aangevraagd ??