Op het strand 2400x1800 1 | overlanden Senegal | Wereldreizigers.nl

NoFear Reizen in Afrika (7) | Overlanden in Senegal – Deel 2

We (Cor en Grietje van NoFear Reizen), reizen met onze Toyota Hilux 4×4 camper door Afrika. Het Afrikaanse continent is het mekka voor ‘overlanden‘ met veel uitdagende routes en prachtige bestemmingen. Het eerste Afrikaanse land dat we tijdens onze reis naar Zuid-Afrika aandeden is Marokko, gevolgd door Mauritanië en Senegal. Omdat we Gambia en Mali ook bezochten kwam het route-technisch zo uit dat we nu in deel 2 verslag doen van zuidelijk Senegal, De Casamance. Vanzelfsprekend begin je ook nu weer met het kijken van de video!

Opmerking: helaas is het geluid met de muziek van Toto in de video door YouTube geblokkeerd. Er is dus een ander, rechtenvrij nummer onder gezet zodat de video alsnog te bekijken is.

De grensovergang

We staken de grens vanuit Mali over bij Moussala (locatie hier) en kwamen zuid-oostelijk Senegal weer binnen. De procedure aan de grens verliep redelijk gesmeerd. Twee beambten probeerden nog wat geld te vragen voor stempels, maar na wat licht tegenwicht lieten ze hun vraag los.

Mali was wat doorgaande wegen betreft erg slecht en dus hoopten we op betere wegen in dit deel van Senegal. Dat viel behoorlijk tegen. Ja, soms kon je een paar honderd meter zonder kuilen doorrijden. Maar als je dan een beetje gas gaf, werd je al snel weer afgestraft met niet te missen diepe gaten in het asfalt. Een paar honderd kilometer dieper het land in, werd het gelukkig aanmerkelijk beter.

Overnachten

Overnachten deden we in dit deel eigenlijk alleen in het wild. Vaak hadden we twee keuzes: of veilig in of bij een dorp met de bescherming van de bevolking, of in “the middle of nowhere”, waar dan hopelijk niemand komt.

Toen we eens afgelegen stonden, zo’n 50 meter vanaf een zandweg, bleek dat toch minder eenzaam dan gedacht. Ja, toen we aankwamen om 18.00 uur was het rustig, maar de volgende dag reden zandauto’s en brommers af en aan. Als ze ons zagen, gingen ze hevig toeteren en zwaaien. Gezellig, maar na een half dagje ben je daar wel klaar mee.

Aanspraak

Aan vriendelijkheid geen gebrek, daar er ‘s middags spontaan iemand langskwam met water en pinda’s. De volgende dag, net vóórdat we willen vertrekken, opnieuw geroep… Bonjour, ca va? Een man in een lang gewaad kwam om de hoek van de camper en liet een soort medaille zien. We begrepen dat het de burgemeester is. Hij vroeg waarom we hier zijn.

We probeerden in ons beste Frans te vertellen dat we hier hebben overnacht en op het punt staan te vertrekken. Tegelijkertijd kwamen er steeds meer mensen bij. Op gegeven moment stonden er een stuk of elf. Eentje sprak een beetje Engels. Hij legde uit dat de burgemeester had gewild dat we toestemming hadden gevraagd.

Hoog bezoek

Het gezelschap werd nog groter toen er twee opgetrommelde agenten verschenen. Eentje keek vreselijk boos en vroeg om paspoorten. Daar heeft hij een kwartier in omgebladerd om tot de conclusie te komen dat we volledig legaal in Senegal verblijven.

Er werd nog wat heen en weer gebeld en toen verscheen de gemeentesecretaris. Na nog meer overleg vertelde hij dat we een document moeten ondertekenen waarin staat dat we verantwoordelijk zijn voor de manier hoe we de plek achterlaten. Er werd wat papier bij elkaar gescharreld en de secretaris begon een epistel te schrijven.

De gemeentesecretaris | Overlanden in Senegal

We ondertekenden het document, bedankten ze voor de gastvrijheid en namen al handenschuddend afscheid van de inmiddels 16 personen, waaronder dus de burgemeester, twee gendarmes en de gemeentesecretaris.

Het document

Vervolg naar Kolda

We ruimen op en vervolgden onze reis via een 100 kilometer lange off road track naar Kolda (locatie hier). Hier deden we een paar boodschappen. Verder in westelijke richting vonden we een plekje aan de Casamance-rivier vlakbij een dorpje. De dorpskinderen en ook ouderen vonden ons weer enorm interessant.

Ze willen wel op de foto | Overlanden in Senegal

Ze waren met een grote groep en keken hoe we de camper stellen, de tafel en stoelen uitklappen en later gaan zwemmen. Sommigen hadden grote ogen en stonden minuten lang met open mond versuft naar ons en de camper te kijken. Uiteindelijk, toen het dik 19.00 uur was, gingen ze naar hun ronde lemen huisjes om te eten en te slapen. Toen konden wij ook van de rust genieten….

Tafereel bij de Casamance | Overlanden in Senegal
Geweldige natuur

Zinguinchor

Verder naar het westen ligt de hoofdstad van het zuiden en de Casamance: Zinguinchor (locatie hier). Hier hebben we overnacht op een camping, regelden we het visum voor Guinea Bissau en we deden de was.

Op de camping in Zinguinchor | Overlanden in Senegal

Je kon duidelijk merken dat het hier vochtiger en warmer is. In de ochtend tegen 5 uur – als de temperatuur zijn dieptepunt van de dag heeft behaald, zo’n 23 graden – spetterden waterdruppels stuk op ons camper-dak. De luchtvochtigheid was zo hoog dat de palmbladeren boven ons regelmatig druppels loslieten.

De stad zelf lijkt meer op een groot dorp, maar we konden er wel wat dingetjes kopen die verder op het platteland niet verkrijgbaar waren.

Pointe Saint George

Op een afgelegen plek aan de zuidkant van de Casamance, vonden we een dorpje met de naam Pointe Saint George (locatie hier).  Een dorpje waar tradities in ere worden gehouden met dans en muziek. Het is ook een dorpje waar zich in de twee verblijfs-accomodaties wat westerse toeristen ophouden. Ze komen om zeekoeien te spotten, een zoogdier die alleen in de warme wateren van tropische gebieden voorkomt. Helaas hebben wij ze niet gezien, dat houden we tegoed.

Pointe Saint George | Overlanden in Senegal
Bijzondere boom
Dans en muziek
Kamperen | Overlanden in Senegal

Wandeling Oussauye

De laatste maanden hadden we weinig sportieve dingen gedaan, dus werd het weer eens tijd voor een fikse wandeling. In dit deel van Afrika zijn nu eenmaal weinig uitgezette routes en wandelpaden… Toch vonden we een mountainbike-route van zo’n 18 kilometer en we besloten deze te gaan lopen.

Topisch bos

We liepen Oussauye (locatie hier) uit en later een bos in met vele verschillende bomen, een echt tropisch bos met ondermeer palm-, cashew-, en mangobomen en termietenheuvels. Daarna liepen we door een nederzettinkje waar we vele enorme dikke bomen zagen.

Termietenheuvel | Overlanden in Senegal

Dorpjes en oogsten

De dorpjes hier doen enerzijds wat moderner aan, tenminste de huizen. Deze zijn hoekig, opgebouwd van steen, redelijk groot en daken van zinken platen. Maar verder is het leven toch wat minder modern. Zo heeft er niemand een auto en haalt men water uit de put. In de bermen ligt het nodige vuil en de erven rondom de huizen zijn van zand.

Hierna kwamen we in een lager gebied, waar rijst wordt verbouwd. Vrouwen en kinderen waren druk met de oogst. Ze vonden het leuk hun techniek even te laten zien. Het oogsten is een zeer arbeidsintensieve klus.

Rijstoogst | Overlanden in Senegal
De geoogste rijst | Overlanden in Senegal

We gingen verder en na het passeren van nog een aantal dorpjes, werden we langzamerhand vermoeid en waren blij dat er vlak voor het einde van de tocht nog een terrasje was. Dat is best wel uitzonderlijk hier. We hebben er even gerust en gedronken. De wandeling bevestigde ons wederom dat je de omgeving veel beter waarneemt als je loopt. De wandeling hebben we op Wikiloc gezet (klik hier).

Fantastisch landschap

Strandkamperen

Op de aanvoerroute naar Cap Skirring (locatie hier) werd het ons steeds duidelijker. Aan de hoeveelheid blanken die we tegenkwamen was te zien dat we onderweg waren naar een toeristisch gebied. En inderdaad, er zijn hier barretjes, restaurants en hotels.

Wij vonden een plekje aan een stuk strand waar het rustig was. De enige toegangsweg is via het strand als het tij laag is. We stonden op een betonplaat, onder hoge palmbomen, wat ooit het terras was van een hotelbar.

Het is onderdeel van een groot verlaten complex. Zonde… Later horen we dat de Italiaanse eigenaar het met de overheid niet eens kon worden. Met een fantastisch uitzicht over de Atlantische Oceaan was het hier heerlijk rustig.

Plekje naast verlaten hotel | Overlanden in Senegal
Op het strand | Overlanden in Senegal

Cap Skirring

Vanaf onze kampeerplek was het zo’n 4 kilometer lopen over het strand naar het dorp. Een mooie wandeling langs de kustlijn. Helaas lag het strand bezaaid met duizenden dode vissen. Een local vertelde ons dat vissers op zee hun bijvangst dumpen en dat dus uiteindelijk op het strand terecht komt. De vele aasgieren die hier rondvliegen hebben er een lekker kostje aan.

Vlak voor het dorp passeerden we het hotelcomplex van het Franse Club Med. De ligbedden op het bewaakte deel lagen vol met oudere blanken en ertussen was het netjes aangeharkt. Via het vissersstrand, wat redelijk vergelijkbaar is met wat we zagen in Nouakchott, Gambia en Dakar, liepen we het dorp binnen.

Het is er een levendige boel, er zijn veel winkeltjes en verkoop-kiosks en het doet gezellig aan. Anders dan in de rest van Senegal, zagen we hier veel westerse  restaurants en cafeetjes. Verder kun je er fietsen, brommers en quads huren.

Cap Skirring is een toeristische trekpleister, maar toch is de traditionele sfeer redelijk goed behouden.

Cap Skirring | Overlanden in Senegal

Richting Guinea-Bissau

We verlieten Senegal hierna. Het land is duidelijk moderner en vooruitstrevender dan Mauritanië en Mali. We hebben genoten van de verschillende mensen en hun leefgewoonten. Maar het was tijd voor een nieuw avontuur en dus gingen we op naar Guinea-Bissau. Daarover lees je meer in onze volgende blog.

NoFear reizen

NoFear Reizen

Een Drent en een Friezin hebben het reisvirus te pakken en reizen met hun 4×4 camper de wereld over. Wij zijn Cor en Grietje van NoFear reizen en we nemen jullie mee op roadtrip avontuur.

Foutje gezien? Vraag? Opmerking? Laat het ons weten in de reacties!

Elke maand leuke reistips en voordelen ontvangen?