muchos jalepenos
Home » Midden-Amerika » Mexico » Reizen met VW T3 buscamper (5) | Oaxaca, Mexico

Reizen met VW T3 buscamper (5) | Oaxaca, Mexico

Normaal ben ik niet zo van de steden, maar Oaxaca moesten we toch min of meer passeren op weg naar Veracruz. Dan maar een B&B boeken en de stad verkennen. Uiteindelijk hebben we ons verblijf nog iets verlengd en we gaan vanuit hier naar Veracruz (de plek waar Karel, onze buscamper, arriveert). Er is genoeg te zien in en rond Oaxaca om hier een paar dagen te blijven. Helemaal prima dus!

Lees ook: Must see: bizar mooi beelden van Mexico | Estrellas del Bicentenario

zonsondergang Oaxaca
Zonsondergang | Oaxaca, Mexico
muchos jalepenos
Muchos jalepenos | Oaxaca, Mexico

Mitla

Één van de plekjes waar we een dagje naar toe gaan, is Mitla (locatie hier). Mitla is een oud dorpje ten Oosten van Oaxaca. Het staat vooral bekend om haar ruïnes en als doorgang naar Hierve el Agua, een mooi stukje natuur met een natuurlijke bron boven aan een opgedroogde waterval.

Ruïnes Mitla | Oaxaca, Mexico

Eenmaal in Mitla liepen we (zo Nederlands als we zijn) naar de ruïnes, toen we onderweg een kleine Mezcal stokerij tegenkwamen. De stokerij hebben we op de terugweg vanaf de ruïnes bezocht voor een kleine rondleiding.

Ze maakten Mezcal (een soort gedistilleerde alcoholische drank), ouderwets met paard en maalsteen. Nadat de Agave plant wordt geoogst wordt het in een oven-put geroosterd en bedekt met warme stenen. Dit duurt drie tot zes dagen. Vervolgens wordt het vermaald met een tahona steen. De pulp wordt één tot twee weken gefermenteerd in houten vaten. Dan gaat de gefermenteerde brij in koperen ketels, wordt het gestookt en kan het destilleren beginnen. De stokerij maakte meer indruk dan de ruïnes om eerlijk te zijn, ik laat even buiten beschouwing of dit door de ruïnes of de stokerij kwam…

Mescaleria
Mescaleria | Oaxaca, Mexico
houten vat
Houten vat | Oaxaca, Mexico

Terug in het centrum van Mitla kregen we het (opnieuw) voor elkaar om net dat ene lunchtentje te kiezen dat toch echt een stuk duurder blijkt dan al het overige.

Collectivo´s en taxi´s

Normaal rijden er Collectivo’s (of zeg maar gerust propvollectivo’s) naar Hierve el Agua, alleen omdat wij zo laat op de dag aankwamen, waren er te weinig mensen voor de propper om daadwerkelijk een busje die kant op te sturen. Ze belden een taxi voor ons ‘voor een mooie prijs’, die we mochten delen met een Mexicaans stel. Mooi, omdat deze Mexicaanse man een dealtje met de taxichauffeur had gesloten om voor 170 Pesos heen en terug te rijden (de taxichauffeur heeft 2 uur op de berg gewacht). vervolgens op de terugweg werd dit nog eens 50 pesos per persoon (€2,50 pp.) om helemaal terug naar Oaxaca te rijden (70km). Top!

Lees ook: Reizen met VW T3 buscamper (4) | Spaanse lessen, dolfijnen-tour en surfen in Puerto Escondido

Hierve el Aqua

Hierve el Agua was mooi. Het water stonk een beetje, maar dit mocht de pret niet drukken. Een erg bijzonder gezicht om de watervallen stil te zien staan in de tijd.

Hierve el agua
Hierve el Agua | Oaxaca, Mexico
ik zei toch dat er meer kusjes volgden
Ik zei toch dat er meer kusjes volgden

Oaxaca

Fietstour

Op sommige avonden in de week organiseert een lokaal café en fietsverhuurbedrijf een tour door de stad. Wij deden mee! Samen met een groep van zo´n 60 Amerikaanse studenten.

Wat in eerste instantie een twijfelachtige rit leek te worden door alle hysterische pubers, werd uiteindelijk een super gezellige tocht door de mooiste wijken van Oaxaca. We dachten iets te leren van de geschiedenis van de stad door deze tour. Eenmaal begonnen moesten we achter een enorme lamp met box aan fietsen, die er voor zorgde dat iedereen aan de kant ging en wij een lekker achtergrondmuziekje hadden. Een beetje hoe sommige jongeren in Oss (hier woonden wij sinds kort) ook rond fietsen, alleen dan gaat niemand aan de kant en dit was veel gezelliger. Zeker de moeite als je ooit in de buurt bent. Wees je er alleen wel van bewust dat je alleen iets ziet van de stad, maar er niks over leert.

fietstour
Fietstour | Oaxaca, Mexico

Jardin Etnobotanico de Oaxaca

Ook stond een bezoek aan de lokale groenvoorziening op de planning. Een gigantische tuin (locatie hier) met ca. 900 verschillende inheemse plantensoorten. De gids vertelde dat het doel is om 1200 verschillende plantensoorten te ‘huisvesten’ en daarmee 10% van alle plantensoorten in Oaxaca (de staat) te ‘hebben’. Zo biedt de tuin aan een grote diversiteit van bomen, groente en lage struikgewassen en, het mag natuurlijk niet ontbreken in Mexico, een gigantische selectie aan cactussen (of cacti?)! Sommige waren wel 10 meter hoog en honderden jaren oud!

Botanische tuin | Oaxaca, Mexico
gevaarlijke leuningen
Gevaarlijke leuningen | Oaxaca, Mexico

Mole-proeverij

Mijn mexicaanse 30e verjaardag vond ook plaats in Oaxaca, helaas zonder piñata, maar met een heerlijk diner met een mole (saus) proeverij. Oaxaca staat bekend om zijn goede mole saus. Mole saus is de verzamelnaam voor een reeks Mexicaanse sauzen variërend in smaak, geur en kleur, die vaak bij kip worden geserveerd. Mole bevat altijd chilipepers, een zure component en iets zoets, zoals fruit of suiker. De meeste moles bestaan uit meer dan 20 ingrediënten.

mole proeverij
Mole proeverij | Oaxaca, Mexico

Hotelovernachting

Daarnaast was er ook nog een hoofdcadeau; een verblijf in een super luxe hotel! Daarbij kwam nog dat er bijna niemand in het hotel aanwezig was en we het zwembad voor ons alleen hadden. We zeggen niet zo’n luxepoezen te zijn en daarom in een busje rond willen reizen, maar voor een dagje is zo’n hotel met een kingsize bed wel erg lekker!

prive zwembad
Privé zwembad | Oaxaca, Mexico

Monte Alban

In tegenstelling tot de ruïnes bij Mitla maakte Monte Alban (locatie hier) zeker indruk! De dag dat we naar Veracruz vertrokken zijn we in de ochtend nog 3 uurtjes bij Monte Alban geweest, een grote ruïne op (je raadt het al) een berg ten westen van Oaxaca.

Tot ca. 750 na chr. was deze berg onderdak aan de Zapoteken, die er een indrukwekkend stukje bouwwerk neer hebben gezet. Op het hoogtepunt had deze stad en de terrassen rondom de berg, zo’n 30.000 inwoners. De foto’s zeggen eigenlijk genoeg als je een idee wilt hebben hoe indrukwekkend het hier was.

De trappen van Monte Alban | Oaxaca, Mexico

Helaas moesten we het zonder echte gids doen, dus met wat gebrekkig internet hebben we toch Wikipedia even kunnen raadplegen en de borden met informatie over de bouwwerken ontcijferd.

Opvallendheden in Mexico

Wat opvallende en vaak ook amuserende dingen tot nu toe:

– We hebben regelmatig de neiging om van ‘het slechte’ uit te gaan als een verkoper ons aanspreekt. Vaak nadat je kenbaar maakt dat je niets wilt kopen, blijven ze toch nog even hangen om gewoon een praatje te maken. Als je wél wat koopt dan blijven ze overigens nog langer hangen.

– Mensen helpen graag met de taal. Als we uitleggen dat we de taal nog niet zo goed beheersen of vragen of de betreffende persoon wat langzamer kan praten, dan nemen ze hier vaak echt de tijd voor. Handig!

– Er ligt opvallend weinig afval op straat in en rond Oaxaca. In ruil daarvoor staat wel op ieder voorwerp waar je afval achter kan laten “ik ben geen prullenbak”. Zouden ze in NL ook eens moeten proberen.

Één van de vele muurschilderingen | Oaxaca, Mexico
Avatar foto

Dieke en Rob

Vluchtgedrag?! wellicht.. wie gaat er nu met een gammel VW busje naar de andere kant van de wereld? Nou wij dus! Wij, Rob, Dieke en de VW Syncro camper genaamd Karel de Grote (onze eerste bus heette Karel en je raad het al; deze is groter) kiezen ervoor om van Mexico naar Uruguay te rijden en dat bevalt tot op heden, (bijna)helemaal top!

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!