Wereldreizigers.nl
Home » Campers » Brandweerbus ombouwen tot camper (3) | Inrichtingseisen RDW en klusplan

Brandweerbus ombouwen tot camper (3) | Inrichtingseisen RDW en klusplan

Toen wij onze brandweer bus Brumm kochten wisten we natuurlijk al dat we hem zouden gaan ombouwen tot camper. Brumm is een 38 jaar oude Diesel bus, wat betekend dat de kosten voor de wegenbelasting erg hoog zijn. We hebben dus ook besloten om Brumm na de ombouw te laten registreren als camper. Brumm voldeed bij de aanschaf alleen niet aan alle inrichtingseisen die hieraan worden gesteld. Hierdoor hebben wij een aantal aanpassingen aan de bus moeten doen.

Lees ook: How to: Camperbus kopen of ombouwen

In dit artikel vertellen we je onder andere aan welke RDW inrichtingseisen een camper moet voldoen en we nemen je in de video hierboven mee in de eerste stappen die wij hebben genomen tijdens ons ombouwproject, namelijk het strippen van de bus!

Inrichtingseisen camper

Wij hebben er dus voor gekozen Brumm officieel te gaan laten keuren en registreren als kampeerwagen. Als hij geregistreerd staat als kampeerwagen kunnen we namelijk het bijzonder tarief aanvragen bij de Belastingdienst en dan betalen we een stuk minder wegenbelasting.

Voordat we bussen gingen bezichtigen hebben we goed uitgezocht wat alle eisen zijn van de RDW en de Belastingdienst om een bus tot camper te kunnen laten registreren. Hieronder vind je een overzicht van de eisen die gesteld worden.

Lees ook:

Brandweerbus ombouwen tot camper (1) | De Rugzakkies
Brandweerbus ombouwen tot camper (2) | Een geschikte bus kopen
Brandweerbus ombouwen tot camper (3) | Inrichtingseisen RDW en klusplan
Brandweerbus ombouwen tot camper (4) | Een nieuwe vloer
Brandweerbus ombouwen tot camper (5) | Isoleren van de bus
Brandweerbus ombouwen tot camper (6) | Het dak verhogen
Brandweerbus ombouwen tot camper (7) | Wanden, vinyl en ramen plaatsen
Brandweerbus ombouwen tot camper (8) | Meubels indelen en inbouwen


Meer camper en #vanlife artikelen lezen? Klik dan op onderstaande afbeelding.

VANLIFE

Inrichtingseisen camper Belastingdienst

De binnenruimte moet een minimale hoogte hebben van 170 cm, over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm.

Afwijkende hoogte

Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.

De binnenruimte van de kampeerauto moet voorzien zijn van:

  • Minimaal 2 vaste zitplaatsen.
  • Een vaste tafel.
  • Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen.
  • Minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten.
  • Een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
  • Een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte.

Bron: https://www.belastingdienst.nl

Inrichtingseisen camper RDW

  • In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn.
  • Er moet een bed aanwezig zijn.
  • Aanwezigheid van een kookgelegenheid.
  • Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
  • Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.

Bron: https://www.rdw.nl

Van inrichtingseisen naar klusplan

Omdat Brumm dus niet voldeed aan alle inrichtingseisen die aan een camper gesteld worden, hebben wij eerst bekeken welke aanpassingen nodig waren om wel aan deze inrichtingseisen te kunnen voldoen. Vervolgens hebben wij een plan gemaakt hoe we dit konden gaan realiseren. Daarnaast hebben we besloten welke verdere aanpassingen we aan de bus wilden doen, zodat duidelijk was welke stappen we in het project zouden moeten gaan nemen.

Camper bouwen | Een slijptol is onmisbaar gebleken tijdens het klussen!
Camper bouwen | Een slijptol is onmisbaar gebleken tijdens het klussen!

Brumm had een hoogte van 1.60 meter wat betekend dat we een deel van de bus zouden moeten gaan verhogen. Dit was eigenlijk het meest uitdagende onderdeel van het plan, want een dak verhogen doe je niet zomaar. Daarnaast had Brumm alleen deuren aan de voorkant, bij de cabine, en waren de overige ingangen rolluiken. Hierdoor was de bus erg donker, en bovendien is dat ook niet heel gemakkelijk met in en uitstappen. We besloten dus dat we een deur wilden gaan bevestigen in het ‘woongedeelte’ van Brumm en daarnaast wilden we meer ramen inbouwen.

Omdat er ook een tussenschot zat tussen de cabine en de laadruimte wisten we ook al snel dat we deze er uit wilden halen, zodat we meer daglicht zouden krijgen vanuit de voorruiten en er een doorgang zou ontstaan tussen de cabine en het woongedeelte.

Starten met klussen, we strippen de bus!

Camper bouwen | We starten met het strippen van de brandweer bus. Voor we het tussenscherm konden verwijderen moesten eerst de accu's en bedrading worden verwijderd.
Camper bouwen | We starten met het strippen van de brandweer bus. Voor we het tussenscherm konden verwijderen moesten eerst de accu’s en bedrading worden verwijderd.

Omdat wij doordeweeks allebei werken kunnen we eigenlijk alleen in de weekenden klussen. Weekend 1 stond dus in het teken van slopen en strippen. We begonnen met het tussenschot. Deze is door Merijn en de vader van Denise (Onno) verwijderd met een slijptol. Het lijkt een gemakkelijke klus, maar het is een secuur werkje. Onder de bestuurdersstoel stonden een aantal accu’s en daar lag een hoop bedrading. Deze hebben we eerst allemaal moeten verwijderen voordat we met de slijptol aan de slag konden. Toen het tussenschot eenmaal was verwijderd werd duidelijk hoeveel extra licht dit gaf en dat is wel heel fijn. Een goede beslissing dus!

Gat in het dak!

Omdat we toch met de slijptol aan de gang waren hebben we toen gelijk doorgepakt en zijn we aan het dak begonnen. Dat was best spannend, een gat zagen in het dak! We hebben voor de verhoging natuurlijk rekening gehouden met de afmetingen die horen bij de inrichtingseisen van een camper die de Belastingdienst eist. Aan de achterkant van de bus willen we gaan slapen, dus we hebben besloten het voorste gedeelte van de ruimte te verhogen.

Tijdens het verwijderen van het dak kwam een extra stalen dakconstructie tevoorschijn, dus dit zorgde ervoor dat we best even bezig geweest zijn met deze klus. Uiteindelijk is het gelukt en hadden we ineens een cabrio! In een volgend artikel gaan we in op het verhogen van het dak en hoe we dit precies hebben aangepakt.

Rolluiken verwijderen

Het volgende project was het verwijderen van alle rolluiken. We hadden bedacht dat we één zijdeur wilden gaan inbouwen en dat we het rolluik aan de andere kant en de achterkant wilden gaan behouden. Hier hebben we een creatieve oplossing voor gevonden. We gaan deze rolluiken namelijk halveren. Ze behouden dan hun functie en achter het luik creëren we opslagruimte. Boven het luik maken we een wand waarin we een raam plaatsen. Uiteraard zullen we hier nog verder op in gaan op het moment dat aangekomen zijn bij de inbouw van de ramen.

Omdat we de rolluiken dus wilden gaan hergebruiken moesten we voorzichtig te werk gaan tijdens het verwijderen van de luiken. Een zwaar klusje, maar gelukkig is dit allemaal gelukt.

Camper bouwen | Vuurwerk in de bus!
Camper bouwen | Vuurwerk in de bus!

De eerste stappen van ons ombouwproject zitten er op en we weten nu in ieder geval dat Brumm aan de inrichtingseisen van een camper kan gaan voldoen! De meeste dingen die we hier beschrijven zijn ook te zien in onze video (bovenaan deze pagina), dus hier kan je naar kijken als je nieuwsgierig bent geworden! De komende weken nemen wij je natuurlijk ook via wereldreizigers.nl mee in de vervolgstappen, dus houd de website en socials in de gaten!

Lees ook:

Brandweerbus ombouwen tot camper (1) | De Rugzakkies
Brandweerbus ombouwen tot camper (2) | Een geschikte bus kopen
Brandweerbus ombouwen tot camper (3) | Inrichtingseisen RDW en klusplan
Brandweerbus ombouwen tot camper (4) | Een nieuwe vloer
Brandweerbus ombouwen tot camper (5) | Isoleren van de bus
Brandweerbus ombouwen tot camper (6) | Het dak verhogen
Brandweerbus ombouwen tot camper (7) | Wanden, vinyl en ramen plaatsen
Brandweerbus ombouwen tot camper (8) | Meubels indelen en inbouwen

derugzakkies

DeRugzakkies

Wij zijn Merijn en Denise en sinds oktober 2020 zijn wij de trotse eigenaren van Brumm de brandweer bus. Eigenlijk zouden wij in maart 2020 vertrekken op wereldreis. Een lang gekoesterde droom die eindelijk in vervulling zou gaan. Covid 19 gooide al onze plannen in de war en deze droom staat voorlopig dan ook in de koelkast.

Omdat wij toch graag willen kunnen reizen hebben we een ander plan bedacht: De Rugzakkies 2.0! We besloten een oude brandweer bus te kopen en deze om te bouwen tot camper. Een enorm tof project waarin we hulp krijgen van de vader van Denise. Hij is een ware expert als het gaat om het (om)bouwen van auto’s en met zijn drieën besteden we heel wat uren aan de ombouw van de bus.

We maken video’s en schrijven verhalen over Brumm en de ombouw tot camper en delen hierover zoveel mogelijk met jullie. En als Brumm straks klaar is om Europa te verkennen nemen we jullie natúúrlijk ook mee op dit avontuur!

Elke maand leuke reistips en extra voordelen ontvangen? En wist je dat we maandelijks een wereldkaart weggeven onder onze abonnees? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is hieronder je e-mailadres achter laten, je maakt dan elke maand opnieuw kans!

logo-wereldreizigers-grijs-1
Translate »
9 Shares
9 Shares
Copy link